måndag 15 juli 2024

Efter regn kommer solsken...

Vi vaknade efter en natt med skönt sommarregn och trodde att dagen skulle gå i grått! 

Men så blev det inte! Det blev glassväder...


Lotta, min yngsta dotter och jag gjorde en söndagsutflykt till Rodga.
Tänkte, att här är det gott att vara. Och det var det inte bara jag som tyckte! Fullt med folk!
Rodga Herrgård/Rodga Spis är ett populärt Kafé mitt i Kolmårdsskogen.
Här är det alltid mycket folk. Ett populärt ställe och det kan jag förstå! 



Deras egengjorda prisbelönta glass i alla dessa smaker är supergod.
Lotta och jag valde varsin kula i våffelstrut.




De har fått flera utmärkelser och fina priser. 
Glassen jag valde tog hem SM-brons i år.
Yoghurtglass med svartavinbär och kaksmulor. Jättegod! 
Lotta valde vegansk jordgubb. Tummen upp även för den!



Rodga Spis gör Sveriges bästa macka!
Denna smarriga och vackra räkmacka på planka tog hem SM-Guld 2022.





Här kan man sitta både ute och inne... ett smultronställe. Gården är nämnd redan på medeltiden.
Interiören har bevarat 1700-talets fasta inredning såsom gyllenlädertapeter, dörrsmycken och kakelungnar.


Sörsjön skymtar från gården...




Alla bakverk, smörgåsar och glassar är som små konstverk.
Där finns smaker för alla...


Nästa gång tar jag med mig maken hit! Allt ljus på dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Älskar såna där små smultronställen! Glass är så otroligt gott, särskilt när det är hemmagjord. Mums! Kram

Channal sa...

Hej Anna! Eller hur! Jättefint där. KRAM

Mamma C sa...

Jag har aldrig fikat där men åkt förbi massor av gånger det har jag gjort.
Det var mycket gott som man kunde äta där hos dem.
Ha en fortsatt fin måndag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Ja, du som har bott i Åby. Väldigt fint där vid Sörsjön. KRAM

Monika sa...

Tack för påminnelsen, måste bli ett besök på Rodga med både räkmacka och glass. Tyvärr inte den du åt för gluten är inget för min mage. Hoppas det funkar med mackan.
Angående ditt förra inlägg om kassler. För mig är det sommarmat lättrökt som den är, äter den ofta i pastasallad. Undrar varför du kokar den 10 minuter, den är väl färdig som den är?
Kram

Channal sa...

Hej Monika! Ja, ett besök till Rodga måste du göra i sommar. Så fint där! Kassler är gott kallt. Men till vitkålssallad m ananas och nykokt potatis vill jag ha den varm. KRAM

Åse sa...

Vilket smultronställe och glass i stora lass. En njutbar dag.
Kram

Channal sa...

Hej Åse! Ja, ett riktigt sommarfint kafé mitt i skogen. KRAM