lördag 6 juni 2026

En solig nationaldag med födelsedagsfirande och resedrömmar!

Kära vänner! Hoppas du har och har haft en fin nationaldag 
fylld av sol, avkoppling och sådant som gör dig glad!

Just nu sitter jag och tittar och lyssnar på Sveriges nationaldagsfirande 
från Skansen på TV samtidigt som jag sitter här och skriver.


Tidigare idag har vi varit på födelsedagsfika. 
Ja, min svärson Mike fyller år på denna fina dag! 
Firandet hölls ute på landet, vid hans föräldrars sommarstuga. 
Strålande sol, fågelkvitter och en vacker miljö gav oss en jättemysig och trevlig stund tillsammans.


Mikes mormor var också med och dessutom Frank och Almas kusin Elvin, 
så vi blev ett härligt gäng som kunde fira tillsammans.



Den 18:e firar Mike och Ida dessutom tio år som gifta. 
Som födelsedagspresent och jubileumsgåva hade Ida ordnat en resa till Rhodos 
för hela familjen, med boende på ett fint hotell med all inclusive. 
Så härligt för dem! De åker redan den 17 juni.

Jag tror nästan att det var barnen som blev allra gladast när de fick höra nyheten!


Alma, familjens eget lilla kakmonster, hade det inte lätt denna dag. 
Bordet var fyllt av frestande godsaker och de goda kakorna lockade gång på gång. 
Att vänta på fikat krävde verkligen stort tålamod! Jo, hon norpade en, två, tre kakor...


Födelsedagsbarnet Mike fick fina presenter, 
bland annat lite respengar till den stundande Rhodosresan och några riktigt snygga skjortor. 
Han verkade mycket nöjd och glad över sina presenter.



Ida hade tagit med sig födelsedagsflaggan som mamma broderade. 
Det kändes fint att se den på bordet vid blommorna, 
och ännu en gång blev jag påmind om att mamma alltid är med oss...
i hjärtat, i minnena och i de små sakerna som bär hennes kärlek vidare.




Mikes mamma Cecilia gör de absolut vackraste och godaste tårtorna. 
Till denna dag hade hon bakat en fantastisk jordgubbstårta med choklad... lika vacker som god!



Här sitter gullungarna... kusinerna Elvin, Frank och Alma. 
Det är så roligt att se dem tillsammans. 
Skratt, bus och glada samtal hör till när kusinerna träffas, 
och det värmer hjärtat att se den fina gemenskap de har.





Nu önskar jag er alla en fortsatt fin nationaldagskväll och en riktigt härlig helg.

Kram till alla... Anna
(bilder fotograferade av mig)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken mysig sommarstuga ni firade födelsedag vid! Härlig tomt och allt grönt och skönt... Och den där superfina jordgubbstårtan såg så god ut! Vilken konst att kunna baka och dekorera en sådan. Oj, har din Ida varit gift så länge. Grattis <3 ! Kram, Annika

Channal sa...

Go’morron Annika! Tack! Ja, det var verkligen en härlig plats att fira på, vi njöt av både tårta, grönskan och det vackra vädret.

Tiden går fort! Svårt att förstå att de har varit gifta så länge! Det var ett överraskningsbröllop under Franks dop!! Inte ett öga torrt!! Ett minne för livet! KRAM

Monnah sa...

Grattis, grattis åt allt som är värt att firas! Jag kommer ihåg att din mamma hade sytt en sådan flagga som jag hittade på second hand och tyckte var så vacker. Jag skickade den vidare i familjen, känns fint att den är med och flaggar på alla högtidsdagar hos några som ligger mig varmt om hjärtat. Det är fint att ha ting med affektionsvärde och hjälper till att påminna om människor som är viktiga för oss.
Tårtan ser smarrig ut, jag ser fram emot sommarens tårtfester. Kram!

Channal sa...

Hej Monnah! Tack! Precis som du säger finns det något särskilt med saker som bär på minnen och berättelser… de håller våra nära kvar på ett fint sätt.

Tårtan gick åt! Så god! Nu hoppas vi på en sommar fylld av tårtfester, jordgubbar och många härliga stunder. KRAM

Anonym sa...

Underbar liten födelsedagsflagga! Nu blev jag inspirerad. Kanske ska göra en sån...Tårtan ser så smaskig ut. Och professionell. Älskar ju jordgubbar så jag hade gärna satt tänderna i den. Kramar Marika

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Vilken fin nationaldag med födelsedagsfirande med.
Ha en skön söndag.
Kram Carin

Stefan sa...

Vårt egna nationaldagsfirande blev i år på tu man hand. När vänner och bekanta börjar få barnbarn så är det annat som pockar på.
Dock trevligt att se alla som firar vår nationaldag, oavsett hur man gör det. Har sett på bilder att det var mycket folk i rörelse i Nyköping. Kul.
Ha en skön vecka - kanske den sista innan semestern?

Channal sa...

Hej Marika! Tack! En sådan flagga broderade mamma till alla sina barn och barnbarn! Den kommer fram på alla kalas! Jordgubbstårta är aldrig fel! Så gott! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Ja, det blev ordentligt firat igår, den 6 juni! KRAM

Channal sa...

Hej Stefan! Tack! En lugn nationaldag kan vara minst lika trevlig. Roligt att så många var ute och firade i Nyköping! Sommarlov väntar för eleverna nästa vecka! Vi lärare går på semester veckan efter. KRAM