fredag 5 juni 2026

Spexvecka...

Kära vänner! Vilken vecka! 
Rolig, intensiv och full av skratt så här på sluttampen av terminen.


Vi har haft en riktig spexvecka på skolan, 
där både lärare och elever i åk.6 har klätt ut sig efter olika teman varje dag. 
I tisdags var temat... En karaktär. Jag kom som Stitch! En favoritfigur!
Och snacka om att det var varmt att gå omkring i denna fleeceoverall hela dagen!!



Här sitter Byggare Bob och Michael Jackson och jobbar flitigt med det sista i svenskan.

I onsdags var temat... Jag har visst kommit fel!
Några skulle visst till badhuset, andra till fotbollsträningen, medan några dök upp i pyjamas! 


Själv var jag doktor Anna. Haha, jag gjorde succé! 
Flera elever sa att jag såg ut som någon i en film. 
Jag måste erkänna att jag kände mig riktigt snygg som läkare, hahaha!
Jag lyssnade på både hjärtan och lungor, och det uppskattades verkligen av eleverna. 
Det blev många skratt och en väldigt rolig dag!


Idag var temat Förr i tiden, och kreativiteten flödade! 
Vi fick se allt från 50-talet till... tro det eller ej... Covidtiden. 
Den utklädnaden var verkligen klockren. Tänk så fort vi glömmer! 
Eleven kom fullt utrustad med ansiktsmask, munskydd, handskar och skyddskläder av plast. 
Plötsligt kändes de där åren både väldigt nära och väldigt långt borta.

Själv förvandlades jag till en lärarinna från förra sekelskiftet. 
Jag bar min farmors gamla kängor, som är hela 125 år gamla, tillsammans med svart kjol, 
vit brodyrblus med brosch vid halsen och en sjal över axlarna.

För att förstärka känslan av en gammaldags skoldag fick 
eleverna stå på led utanför klassrummet innan de kom in. 
De fick ta i hand och säga god morgon. Flickorna neg och pojkarna bockade. 
Väl inne i klassrummet fick de stå framför sina stolar tills jag sa: "Varsågoda och sitt." 
När de svarade på frågor skulle de resa sig upp, svara och säga "fröken" innan de satte sig igen.
Det blev många skratt under dagen, och eleverna tyckte att det var riktigt roligt 
att få prova på hur skolan kunde fungera förr. 

Samtidigt blev det ett fint tillfälle att prata om hur mycket samhället och skolan har förändrats genom åren.
En dag fylld av både historia, fantasi och glädje... precis sådana dagar man kommer att minnas länge!



Vi har också hunnit med en eftermiddag på Centralbadet
Det blev några härliga timmar med bad både inne i äventyrslandet och utomhusbad. 
En mycket lyckad utflykt som uppskattades av både stora och små.

Ja, det har verkligen varit många roliga dagar denna vecka! 
Men nu måste jag erkänna att fröken Anna är helt slut efter alla aktiviteter, 
skratt och upplevelser. Ja, jag älskar mitt jobb!!


Nu tar jag helg!
Önskar dig min kära läsare en riktigt fin och avkopplande helg!

Kram till alla... Anna
(bilder fotograferade av mig)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Men åh, vilka roliga och härliga dagar med eleverna i skolan :D! Er skola verkar ha en så bra verksamhet med både lärorika och minnesrika dagar såhär de sista dagarna innan sommarlovet! Och en toppenfröken i dig :)!!! Det märks att du tycker om ditt jobb... Jag önskar dig en fin nationaldag och en riktigt trevlig helg! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Tack snälla! Vi har haft så mysiga och roliga dagar tillsammans, och det är så härligt att få avsluta terminen med glädje, gemenskap och fina minnen. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som får arbeta med det jag älskar.

Jag önskar dig också en fin nationaldag och en helg fylld av sol, avkoppling och sådant som gör dig glad. KRAM

Jossu sa...

Vilka underbara teman. Det måste ha varit jättekul att komma till skolan och få se vad alla klätt ut sig till. För vilka bra idéer dom hade, som covid-klädseln.
125 år gamla kängor! Wow, dom förstår jag att du är rädd om och bara bär vid speciella tillfällen.

Hoppas att du får en fin helg och återfår energin efter dagarna av spex och skratt.

Channal sa...

Hej Jossu! Tack snälla! Ja, det var jätteroligt att se allas kreativitet och engagemang. Covid-klädseln var top notch, och det blev många skratt under dagen.

Kängorna är jag väldigt rädd om. Det känns nästan som att bära en liten bit historia när jag använder dem, så det blir bara vid särskilda tillfällen. Men när jag gick på högstadiet 77-79 använde jag dem ofta. Var väldigt inne med mormorskängor då. KRAM

Hallon o Blåbär sa...

Halloj!
Men vilken rolig vecka ni haft ihop med eleverna.
Ha en fin nationaldag.
Kram Carin

Anonym sa...

Åh vad kul! Men varför finns det ingen bild på dig som skolfröken från förr? Kram Marika

Channal sa...

Hej Marika! Tack, det har varit en jättekul vecka! Tyvärr blev det ingen bild på mig som skolfröken från förr. Det var lite bråttom och jag höll på att bli sen medan jag försökte få på mig allt. Speciellt att snöra kängorna, pust vilket jobb! Jag kom på att jag glömt fota först när jag redan satt i bilen.

Meddetsamma när jag kom hem snörade jag av mig kängorna, och det tog sin tid! Tyvärr missade jag även då att ta bild innan, suck! KRAM

Channal sa...

Halloj Carin! Ja, det har verkligen varit en rolig och minnesvärd vecka tillsammans med eleverna.

Tack så mycket, och hoppas att du också får en fin nationaldag! KRAM

Monica sa...

Så roligt och vilken kreativitet. Och ni alla lär av varandra, finns så mycket kunskap hos dagens barn, ja för mycket om vi tänker på världens ondska och hur de hör och ser om allt från tidiga år och ställer frågor om sånt vi inte hade en aning om själva under småbarnsåren.

Säger igen, duktiga lärare i sin undervisning och dessutom empatiska och människointresserade är guld värda och så mycket mer än det, synd att det inte når ut till folk och politiker. Att också de höjer sin kunskap och lär sig.

Så roligt att se detta och vad duktiga ni är och så mycket arbete som finns bakom. Och duktiga föräldrar som jag vet finns där och fixar. Minns när vi satt med provmaterial och den superduktiga läkaren i en av högsta tjänsterna i vår huvudstad var lite trött. Han hade sytt kattsvansar och öron till sin skolpojke på natten, ni kunde inte dela på det sa jag. Nej, frun hade inte kunskapen så han måste. Jag mindes för dotter gått i samma skola och var ju inte bara till skolan utstyrslar behövdes utan till gymnastikföreningars uppträdanden, musikskolor, musikalskolor m m. Tur man var så pigg med mycket ork då😊

Och säger som förut, om inga duktiga lärare och nya behöriga kommer, då tar allt tar slut.
Fantasier får lämnas som att 20 elever ska vara verkligheten enligt Moh i L när det idag inte finns behöriga till 35 elever? Utan se till att stärka det som är och se till att lärarna stannar och att fler vill gå utbildningen.
Och så alla lärare som krävs till barnen i fängelserna men redan har Skolverket ändrat sig, förstått att det är en fantasi , kanske de kan studera med en dator istället som enda sällskap ...

Tack för alla trevliga bilder på roliga utstyrslar och så spännande att du har kvar kängor från gammal tid. Och fin doktor ser jag. Kram

Channal sa...

Hej Monica! Tack för dina fina och kloka ord. Jag håller verkligen med om att dagens barn både bär på en fantastisk kunskapstörst och samtidigt möter frågor och verkligheter som många av oss slapp fundera över som små. Därför betyder engagerade, kunniga och empatiska lärare så oerhört mycket.
Det ligger mycket arbete bakom sådana här aktiviteter, men också mycket glädje. Och precis som du skriver är samarbetet mellan skola och hem ovärderligt. Jag log åt din berättelse om läkaren som satt uppe och sydde kattsvansar och öron.., den säger så mycket om allt det osynliga arbete och engagemang som föräldrar lägger ner för sina barn.
Tack också för dina tankar om skolan och läraryrket. Vi behöver verkligen värna de lärare vi har och skapa förutsättningar för fler att vilja utbilda sig till lärare. Barnens framtid bygger på det!! Så glad att min Ida gick i mina fotspår. Hon gör skillnad med sina elever. KRAM