torsdag 29 juli 2010

Det är verkligen kul att laga mat!

hahahaha... jag börjar bli värsta matbloggaren =) Jag vill bara tipsa om lite enkla godsaker som jag har lagat under sommaren. Lasse säger att vi äter så god mat varje dag. Han är så snäll och så tacksam att laga mat till. Fast det är väldigt ofta som vi hjälps åt med maten. Det tycker jag är roligt... stöka o böka i köket och skåla med ett glas vin! Allt blir mycket roligare när man är två!

Det är INTE stekta ägg fast det ser ut som det! Det är skivad mozzarella med körsbärstomater som jag har lagt på fina torskfiléer. Torsken är kryddad med citronsaft, salt, citronpeppar och massor av gräslök.
Sen skjuts in i ugnen tills osten har smält och torsken är klar... droppa sedan försiktigt lite god olivolja på allt. Serveras tillsammans med kokt färskpotatis och gräddfil + grovmalen skånsk senap och en liten sallad. Jättegott som kocken Tina jämt ler och säger! Jättegott!

Det har blivit mycket grillat i sommaren. Den här dagen grillade vi fläskfilé med Stubb´s Bar-B-Q Sause och Krusmyntas grillkrydda provencal. Till det kokt färskpotaits och nykokta färska rödbetor mmmm... det är så gott! Gott till grillat är gräddfil med hackade äpplebitar och Äppel Chutney. Blir hungrig...
****
När vi var på Österlen hittade vi roliga äppelkryddor och lavendelsocker, gott till pajer o bullar. När jag kommer till Gotland tycker jag om att åka till Krusmyntagården... de har egna odlade örter... det är så vackert där och de har så goda kryddor. De säljer även genom skolklasser, köpte ett par i våras av min Lottas gamla klass på skolan, annars finns de att köpa på nätet.

(alla foton av mig)

Inga kommentarer: