lördag 17 juli 2010

Kulturell...

"Ödesnatt" av Waldemar Lorentzon

Lasse och jag vi har hunnit med att vara lite kulturella också... inte bara lata dagar med sol, bad och god mat! I onsdags var vi på konstmuseumet i Norrköping och tittade på utställningen med Halmstadgruppen... spännande konstnärer med surrealistiska målningar från 30- och 40-talet.

När vi åkte hem från Österlen tog vi en tur på Ölandsbron... mest för att jag ville till Paradisverkstan (L är så snäll o gör som jag vill). Efter besöket där och en smarrig fika i deras lummiga trädgård åkte vi till Vida Konsthall. Ett fantastiskt museum... påminner om ett Lusiana i miniatyr. Det får ni inte missa om ni kommer till Öland. Vi båda blev förtjusta i Ulf Trozigs stora oljemålningar med flygande fåglar. En plansch, "Eldfågeln", kom med hem.

eldfågeln

Men det mest fantastiska jag har fått uppleva var att få se och HÖRA Göran Söllscher spela gitarr på nära håll i en underbar lokal på Österlen! Klassisk akustisk gitarr... han gav mig både rysningar och tårar! Ett oförglömligt minne för både Lasse och mig! Helt lysande!!

Göran Söllscher tillsammans med Musica Vitae

Mellby Atelier... Österlen
(kollage o foton av mig)
dagens soundtrack...


Svalkande vindar och åskdunder hörs på håll hos mig... mysigt!

Kram till alla... Anna

2 kommentarer:

Vonkis sa...

Visst är det härligt att vara kulturell ibland! Vi har också varit det, lite. Förhoppningsvis ska vi ut på en konstutflykt på lördag om en vecka, då ska vi spana på fler skulpturer som Nätterlunds minnesfond har bekostat.

http://vonkis.blogspot.com/2010/07/tjurplankan.html

Channal sa...

mmmm... det är härligt o kul, missa INTE Lars Bygdemarks foton på Arbetets museum i Norrköping och i Linköping på Östergötlands länsmuseum m Reijmyres jugendglas! Mycket vackert! Fotografiska i Stockholm är läckert också!