måndag 8 maj 2017

Vardagsmat!

Kära vänner! Fryser ni som jag idag?
Vaknade till ett ruskigt ruggigt väder... kallt och blåsigt.
Tänk det är maj och jag måste ha vantar och vinterjacka.


Idag handlar allt om mat. Mat, mat och mat! Smaskigt värre!
Så är du hungrig? Ja, då ska du scrolla förbi detta inlägg!
Svårt att hitta på vad ni ska ha till middag i veckan.
Då kan du hänga på! Här kommer tre goda snabba och lättlagade middagstips.

Fiskpanna med pepparrot, dill och morotssallad.


Det här är mannens och min favorit. Vi älskar dill och pepparrot. 
  • Smält 1 msk smör i en medelstor kastrull. Vispa ner 1 msk vetemjöl och 3 dl gräddmjölk, 1/2 tärning kycklingbuljong, 1 msk riven pepparrot och lite salt. Låt sjuda 1-2 min. 
  • Lägg ner två torskfiléer i såsen och låt sjuda 5-10 min, eller tills fisken är klar. 
  • Sallad: slanta minimorötter och lägg i en salladsskål. Blanda ner babyspenat, lite olivolja, vitvinsvinäger och salt. 
  • Strö 1 msk fryst dill över fiskpannan och servera till nykokt potatis och morotssallad.

Risotto Bianco med salviastekt fläskkotlett.


Var inte rädd för för att göra en risotto. Det är så gott och inte alls svårt!
  • Vitlöksdoftande rostade tomater: Sätt ugnen på 250 grader. Lägg cocktailtomater i en liten smord ugnsform. Blanda med lite olivolja, två pressade vitlöksklyftor, 2 krm salt och 2 krm socker. Rosta högt upp i ugnen 20-25 min, eller tills de fått fin färg. 
  • Koka upp 5 dl vatten, 1 tärning kycklingbuljong och 1 msk vitvinsvinäger i en liten kastrull. Dra från värmen. 
  • Risotto: skiva en schalottenlök tunt. Hetta upp lite olivolja i en kastrull. Fräs lök, två pressade vitlöksklyftor och 1,5 dl risottoris i 2-3 min. Späd riset med varm buljong, lite i taget. När den kokat in, tillsätt mer buljong och fortsätt så tills all buljong är slut eller riset är mjukt. Rör då och då. Rör ner lite riven parmesanost i risotton. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.
  • Krydda fläskkotletten med torkad salvia, salt och lite nymald svartpeppar. Stek köttet i lite olivolja tills det är genomstekt.  
  • Toppa risotton med blad från en 1/2 kruka timjan och servera till salviastekt fläskkotlett och rostade tomater.

Pasta Ajvar Relish med oreganokryddade biffar.


OMG! Dessa biffar som mannen gjorde är världens godaste!
  • Koka pasta och låt 250 g gröna ärter koka med den sista minuten. 
  • Finhacka en schalottenlök och lägg i en bunke. Blanda ner 1 msk ströbröd, 2 msk vatten, två pressade vitlöksklyftor, 2 tsk torkad oregano, 1/2 tsk salt, 1 tsk kinesisk soja, lite nymald svartpeppar och ca 250 g nötfärs. Forma färsen till 2 biffar. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek biffarna 3-4 min per sida, eller tills de är genomstekta. 
  • Värm 1/2 burk ajvar relish i den tomma pastakastrullen. Häll tillbaka pastan och blanda väl. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. 
  • Grovhacka 1/2 kruka timjan och strö över biffarna. 
  • Servera oreganokryddade biffar med ajvarpasta med gröna ärter.
Smaklig måltid och Lycka Till!


Något jag aldrig vill vara utan i mitt kök. Fem peppar (vit-, svart-, rosé, grön- och kryddpepparkorn i ett), 
fin olivolja, rapsolja samt olivolja med citron, parmesan och en pepparkvarn full med svartpepparkorn.


Du ska ha en bra start på veckan och må solen lysa på dig var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

22 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Vilka bra middagstips! Älskar risotto, gjorde en med ramslök i helgen!
Ja gud så kallt det har varit idag!!

Kram Jenny

anettan sa...

Så mycket gott. Jag fryser som vara denna ikväll. Jag vet ibte vad det är, har varit trött hela dagen och nu frusen. Brrr. Kram Anette

No34 sa...

Åh, jisses så mycket gott här med...! Ajvaren skulle jag pröva använda på matveten istället för på pastan!!
Ja, må solen lysa..... mellan snö -och hagelsskurarna...:( Hua, nu vill jag ha vår på riktigt!!!
Kram Kate

Unknown sa...

Oh, vilka underbara recept. Ska ta åt mig och laga dem en efter en.
Tack.
Kram
MAria

Annika sa...

Tack för recepten.Jag har alltid idétorka när det gäller vardagsmat. Ha en fin dag. Kram Anniika

Annika sa...

Tack för recepten!! MUMS!!!
OCH ja, jag såg att det var snö i Sthlm idag. NOG har ni en KALL vår. Vi med faktiskt, ingen snö (gubevars) men riktigt kylslaget för att vara här. Tacksam att solen skiner och väjer upp. Tror vi har runt 16-18 grader när det är som varmast, men det är kalla vindar mestadels. OH well, stressar inte, för vi får så hett sen att man knappt orkar med det.
Kram

Åse sa...

Men åh så många härliga recept ! Vinterjackan åker ut o in i garderoben , tål snart inte se den längre . Kram Åse

Razzy sa...

Mums vilka goda recept. Här har det haglat och snöat om vart annat idag men nu skiner solen om än mellan molnen. Kram Eva

Anne-Marie sa...

Jag läste om snö i Sverige. Du ser i alla fall ut att ha sol.
Vackert med alla vitsippor.
Så fint att Lotta trivs i sitt nya hem.
Mycket gott och jag var inte hungrig idag. ;)
Kramar!

Mamma C sa...

Mumsfilibabba så mycket gott. Tack för dina förslag.
Kram mamma c

✫ Fru Eriksson sa...

Mycké gottit & vackra bilder ❤️ ...
Ha en underbar dag!

Husbilen Tuzzen sa...

Visst är det ruggigt kallt. När ska värmen komma???
Kram Helén

Channal sa...

Älskar också risotto och denna med parmesan är en favorit.

KRAM

Channal sa...

Nu får värmen ta och komma!

KRAM

Channal sa...

Pröva ajvar, riktigt gott till mycket!

KRAM

Channal sa...

Lycka till!

KRAM

Channal sa...

Noll grader på morgonen!! Fryser! Vill ha värme nu. De har lovat att värmen är på ingång.

KRAM

Channal sa...

Jag har inte plockat fram min sommargarderob än. Brrrr!!

KRAM

Channal sa...

Hagel och snö i maj!! Usch!! Kom sol o värme!

KRAM

Channal sa...

Vitsippor o kyla! Dock ingen snö. Tack, helt underbart att Lotta trivs.

KRAM

Channal sa...

Tack! Detsamma till dig!

KRAM

Channal sa...

Har en stickad Olle på mig inomhus!!

KRAM