torsdag 17 augusti 2017

De fyra sädesslagen!

Att åka bil på de sörmländska kullarna med hög musik rensar skallen...


Korn...


Korn började odlas i främre Asien för 10 000 år sedan och kom till Europa för 8000 år sedan.
Man tror att korn var det första "gräset" som användes till föda i Sverige och den största grödan fram till medeltiden.
Korn är det spannmålet som tål köld bäst. Av korn gör man bl.a. välling, flingor och tunnbröd.


Havre...


Havre kommer från länderna kring Medelhavet och har odlats i Europa i 2000 år.
På 1800-talet var havren mest populär och hälften av allt man odlade var havre.
Det mesta går till foder men du har säkert ätit havregrynsgröt, chokladbollar och smulpaj. Älskar't!



Vete...


Visste du att vete används för att göra lakrits?


Vete är en av världens äldsta och viktigaste kulturväxter och idag världens mest odlade sädeslag.
Man tror att det har odlats i mer än 10 000 år och kommer ursprungligen från Mellanösten...
 för att sedan spridas till Nordafrika och sist men inte minst till Europa.


Råg...


Råg kommer ursprungligen från Svarta Havet och började odlas i Sverige på 1500-talet.
Inte riktigt lika gammal som vete. På 1800-talet odlades det fyra gånger mer råg än vete i Sverige.
Större delen av rågen används som foder till djur.


Just nu skördar bönderna för fullt i Kiladalen. 
Stannade till för att fotografera de olika sädeslagen innan de är borta.


Kiladalen är Kilaåns frodiga dalgång som sträcker sig i Södermanland från Stavsjö i sydväst till Bergshammar i nordost. 
Här hittar du bl.a. orterna Kila, Jönåker och Svalsta. 
Gamla E4:an går längs dalgången som är 3 mil lång och ca 2 km bred.

Kram till alla från fröken Anna

(bilder fotade av mig)

15 kommentarer:

Ninnie sa...

Vilka härliga sommarbilder! Och så intressant att få veta vilka som är vilka av de fyra sädesslagen. Är lite dålig på att skilja på dessa...

Mamma C sa...

Tack för lite bra info om våra sädesslag.
Kram mamma c

Anne-Marie sa...

Vad spännande att ni har alla fyra sädesslagen på näravstånd.
Verkligen vackra bilder.
Och vilken fin resväg du har till jobbet! Förstår att den berikar.
Kram!

Razzy sa...

Vilken resväg du har till jobbet! så vackert, jadu våra sädesslag är gamla men också väldigt genmanipulerade också, inget av dem är som de var när de först kom till oss. Kram Eva

Anonym sa...

Tänk jag trodde det var tvärtom när det gäller råg och korn. Har alltid fått lära mig att korn har långa "horn", alltså borst och rågens är kortare.
MVH ....en äldre lågstadielärare

Channal sa...

Haha råg o korn är inte så lätt! Bytte bilder några gånger :-) Ax som ax!

KRAM

Channal sa...

Varsågod :-)

KRAM

Channal sa...

Tack! Det finns ännu fler olika slags sädesslag. Fantastisk bördig mark där.

KRAM

Channal sa...

Usch ja! Det är läskigt! Men vi får hoppas det är under kontroll.

KRAM

Channal sa...

Hej! Du har säkert rätt! Jag var/är inte hundra. Bytte text till bilderna två gånger mellan råg och korn. Tittade sedan på den ritade bilden som jag fann på nätet. Bestämde mig säkert för fel! 1000-tack för info. Aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Korn långa horn, tummen upp för den.

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,
Tack för den lektionen! Fröken :-) Havren har jag koll på, mest för att jag äter havregrynsgröt och bilden finns på förpackningen. Annars är det svårt att hålla isär sädeslagen. Jag funderade faktiskt lite på hur man ser skillnad samt skämdes lite över min okunnighet när vi bilade hen från Blekinge till Dalarna och åkte förbi enorma fält.

Ha en fin lördag!

Kram, Anneli

Channal sa...

Haha samma här! Havren har jag koll på. Tänkte samma sak som dig när jag bilade förbi fälten. Nyfiken som jag är stannade jag och fotade samt tog reda på vad det var. Inte så lätt men härligt att man funderar o undrar iallafall ;-)

KRAM

No34 sa...

Och jag ville byta plats på råg och korn.... Korn har fler bokstäver och längre spröt...?! Alltså minns jag fel... Men hur sädesslagen annars ser ut, det har jag koll på.... faktiskt... Raps, ärtor, och den hemska flyghavren (ogräs) som måste letas upp över alla gärden och plockas för hand... Många mil har vandrats över åkrarna för att leta efter dessa strån....
Önskar Dig en skön söndag, kram Kate

Channal sa...

Åh du är uppvuxen på landet! Du har rätt, den gamla lågstadieläraren har rätt! Får fixa till rätt bild till rätt text. Råg och korn kommer jag aldrig mer att ta fel på. Men visst är de lika?

KRAM

sanpiseth40 sa...

This blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this
หนังเกาหลี