måndag 20 januari 2020

GottGottiGottGott i lördags...

Biff Stroganoff är en perfekt vardagsrätt - enkel att göra och krämigt god. 
Som namnet avslöjar är den besläktad med korvstroganoff som i bland kallas fattigmans-stroganoff. 


Det här behöver du...
Jag köper färdigskivade lite tjockare nötkött. Går lika bra o snabbare med lövbiff som du själv strimlar. 
En rödlök, grovmalet salt, grovmalen svartpeppar, smör till stekning, en vitlöksklyfta, 
2 dl Smetana, 1/2 dl vatten, 2 msk tomatpuré, 1 tsk Dijonsenap och 1/2 dl ketchup. 


Så här gör du...
Salta och peppra köttet och stek det i smör tillsammans med klyftad rödlök och en pressad vitlök i en panna. 
Rör ner smetana, vatten, tomatpuré, ketchup och senap. 
Hemligheten som i de flesta köttgrytor är att låta den puttra länge på låg temperatur på spisen.


Biff Stroganoff har en härligt mustig smak och passar bäst till pressad potatis och små söta gröna ärtor.
 En riktig klassiker som passar såväl till vardag som till en lördagskväll.


Biff stroganoff har sitt ursprung i Ryssland... 
Uppkallad efter greve Stroganov som var tandlös! 
Greven bad kocken att skära nötköttet i små bitar för att vara enklare att tugga. 
Kanske är det också därför Biff Stroganoff är en favoriträtt hos småbarnsfamiljer?

Mer rolig kuriosa kan du läsa om du klickar HÄR!

Bon appétit och kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Biff Stroganoff var länge sedan jag åt. Men minns att det är väldigt gott.
Korv stroganoff har jag heller inte ätit på länge. Minns att mamma gjorde den på falukorv och det har vi inte här i USA. Det finns någon korv som litet liknar falukorven men den har jag aldrig sett här i glesbygden.
Så söt Alma är. Både hon och Frank ser väldigt goda och kärleksfulla ut.
Kram!

Channal sa...

Tack! Barnbarnen är livets efterrätt! En stroganoff är aldrig fel! Enkel att göra också.

KRAM

Mamma C sa...

Det var länge sedan vi hade. Tack för tipset.
Kram Carin

Annika sa...

Länge sedan jag lagade den rätten. GOD är den. det är korv stroganoff också.
Jag har ätit den amerikanska varianten av BS också, ibland görs den på köttfärs här, och ibland och med kött. Lite annorlunda recept än den svenska på det hela taget, här äter man den oftast med nudlar.
Dock, det har gått åratal sedan jag ätit vare sig den svenska eller den amerikanska.

Kram!!

Channal sa...

Varsågod! KRAM

Channal sa...

Spännande med den amerikanska stroganoff! Enkel o god husmanskost!

KRAM