onsdag 1 januari 2020

Nyårsafton 2019 ❤

Kära Vänner! Ett riktigt, riktigt Gott Nytt År vill jag önska er så här på årets första dag!  
Vad ni än har ätit och hur ni än har firat så hoppas jag att ni alla har haft en härlig Nyårsafton!
Visst känns det lite spännande med ett nytt decennium?!! Som att vända blad i en spännande bok... 




Gårdagen hos mamma... vi kramades och önskade varandra Gott Nytt År!
Vi hade med oss mammas favoritgodis, ett fång med stora röda rosor och smarriga wienerbröd.
På mammas boende hade de dukat upp ett fint långbord med vit duk, guldiga serpentiner och levande ljus.
Jag blir glad av att se att de gör fint för de gamla som bor där. Det där lilla extra.


Efter besöket hos mamma gick maken och jag nyårspromenaden som startade kl. 16.00 vid statyn av Moa Martinson. Där hörde vi ett välkomsttal och vacker körsång. Promenaden gick sedan vidare genom Norrköpings vackra Industrilandskap mot Louis De Geer, under Gamle bro genom Kärleksparken, Strömparken och Refvens grund för att avslutas på Tyska torget vid rådhuset. Längs vägen passerade vi stämningsfull musik, eldkonst och annan underhållning. Nyårspromenaden lockade 40.000 besökare. 
Likt ett lämmeltåg gick vi alla på de upplysta vägarna med 6000 marschaller. 




Väl hemma hjälptes vi åt med maten... och det blev så lyckat och supergott!
Vi fick en riktigt mysig Nyårsafton!


Förrätten... se receptet HÄR!
Krispig råraka toppad med löjrom, gräddfil, finhackad rödlök, citron och dill till ett glas Cava.


Huvudrätten... Knaperstekt ankbröst à l ‘orange. Till det ett glas franskt rött, Le Petit Secret.



Apelsinsåsen blev helt otroligt god... blev lycklig av den! Du behöver...
En Eco-apelsin, 2 msk strösocker. 30 ml rödvinsvinäger, 5 dl kycklingbuljong (en tärning + 5 dl vatten),
 2 msk maizenamjöl utrört i 3 msk vatten, 3 msk cointreau, salt, malen svartpeppar, 25 g smör till avrundning av såsen.

Gör så här...
Riv zesten (bara det orangea) från en väl sköljd eco-apelsinen, filea halva apelsinen i hinnfria klyftor och lägg åt sidan på en tallrik. 
Pressa ur apelsinsaften från den andra halvan av apelsinen. 
Karamellisera socker i en tjockbottnad kastrull och slå på vinäger och apelsinjuicen. 
Låt koka ihop nästan helt och hållet, tillsätt då kycklingbuljongen och låt det hela sjuda i 5-6 minuter. 
Red av såsen med maizenablandningen och smaksätt med cointreau. 
Runda av såsen med smör, rivet apelsinzest samt salt och peppar. Smaka av!

Ankbröst är mycket, mycket gott. Ni bara måste testa detta! Du behöver...
Ankbröst, gourmetsalt och nymalen svartpeppar. 


Gör så här...
Skär ett rutmönster i skinnet på ankbröstens feta sida. Gnid in dem med salt och peppar. 
Stek i en het panna utan fett med början av skinnsidan neråt i ca 7 - 10 minuter, vänd och stek ytterligare ca 7 minuter. 
Skinnet ska bli knaprigt och köttet ljust rosa. Låt vila och skär sedan upp brösten i sneda skivor.


Servera med hasselbackspotatis, grillad grön sparris, filéade apelsinklyftor och apelsinsås.


Efterrätten... se receptet HÄR!
Crème brûlée med knäckig yta, två hallon och ett blad citronmeliss.
Till det ett litet glas med fint dessertvin, Chäteau du Juge Cadillac 2011.


Min kära läsare... du är fantastisk, tack för att du finns! SKÅL!
Så roligt att så många av er följt mig under flera år, det känns nästan som vi känner varandra! 


Med detta vill jag önska er ett alldeles underbart nytt decennium. 
Vi ses under 2020 då jag kommer att bjuda på nya äventyr och idéer från mitt liv!


Allt ljus på Dig!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

14 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Tittar in och önskar dig ett alldeles makalöst 2020!

Kram Jenny

Titti08 sa...

Måste få fråga dig om det lilla dessertglaset.
Har en skål modell större som mina föräldrar fick i bröllopspresent för många år sedan.
Verkar tillhöra samma serie.
Vet du kanske vad den heter?
Titti

Mamma C sa...

Önskar dig ett bra 2020.
Kram Carin

Anne-Marie sa...

Har läst ikapp nu - så mysiga juldagar ni har haft med umgänge och god mat. :)
Skönt att du verkar må bättre nu. Inte kul att bli sjuk när man är ledig. Förra jullovet fick jag en hemsk influensa - hade inte haft influensa på kanske 30-35 år.
Så gott ni åt igår. Jag hade det mest som en vanlig vardag och tittade på en film på kvälen.
God fortsättning och kram!

Channal sa...

Hej Titti! Det är 50-talsglas design Bengt Orup. Serien heter Strikt! De är så fina o värdefulla. Ärvde glasen efter min moster Aina. Har dem i flera färger.

KRAM

Channal sa...

Hej Jenny! Tack detsamma till dig!

KRAM

Channal sa...

Tack Carin! Önskar dig detsamma.

KRAM

Channal sa...

Tack! Jag snorar fortfarande men jag har ingen feber. Bara en vanlig förkylning. Tur jag är ledig. Lugnt o skönt du hade det!

KRAM

Razzy sa...

Gott nytt 2020, jättegott ni åt. Krya på dig. Kram Eva

Channal sa...

Tack Eva! Detsamma till dig o nu mår jag bra!

KRAM

Titti08 sa...

Tack för svar angående min skål.
Oj så mycket snyggt Bengt Orup designat.
Finns lite på Tradera men till relativt höga priser.

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,
Vilken fantastisk fin nyårsafton ni fick. Så fint på äldreboendet att de fixae så att det blir extra festligt, det måste värma hjärtat. Nyårspromenaden låter underbar, och vilken fin middag hemma sedan. Jag hade hela familjen här, men somnade efter middagen och vaknade av smällare vid tolvslaget. Well, well...

Jag önskar er ett mycket GOTT NYTT ÅR!

Kramar,

Anneli

Channal sa...

Gillar Strikt! Ja, mkt fint!

Channal sa...

Tack! Tur du vaknade av smällarna... Gott Nytt decennium!

KRAM