lördag 4 januari 2020

Halvårskoll...

Kära vänner! Det var väl inte alls så länge sedan jag gjorde det första inlägget av 2019... se HÄR!
Min blogg är som min öppna dagbok. Den är verkligen värdefull för mig och min familj.

juli...



Oj, oj så mycket kul det hände juli 2019
  • Två sommardop... först döptes Alma i början av juli och sedan slutet av månaden Lilly.
  • Vi fick flera underbara soliga dagar nere vid vårt sommarbo. 
  • Blev även ett dopp ute i Oxelösunds skärgård... mitt barndomsparadis.
  • Stockholmsweekend med hotellövernattning och ett besök på Nationalmuseum. Vi träffade även makens äldsta dotter Johanna med familj som var på Sverigebesök och då bodde i Stockholm. 
  • Vi hade en stor kräftskiva tillsammans med ALLA våra barn och barnbarn... LYCKA!
  • Lotta var på "När Con" i Linköping. Nordens största cosplay. Det var en häftig upplevelse att få se.
  • Vi bjöd hem min gamla barndomsvän Annika med maken Leif... vi fick en trevlig sommarkväll tillsammans.

augusti...



Augusti bjuder på så många fina minnen men även på sorg.
  • Min äldsta dotter Ida fyllde 30 år den 8 augusti. Inte klokt att tiden har sprungit iväg så fort!
  • Lilla älsklingen Teddy blev en ängelhund... älskade vovve-vän!
  • Blev även en liten kräftskiva på tu man hand nere vid vårt sommarbo.
  • Nytt köksgolv och ny kyl och frys... underbart! Det blev riktigt fint!
  • Innan skolstart var jag i Mariefred tillsammans med min kollega Ulrika på Feelgood-festival! Hur mysigt och kul som helst!
  • Tog bilen upp till Stockholm för att gå på Gröna Lund tillsammans med Ida, Lotta, Frank och Alma. Vi fick en jätterolig dag!

september...



September bjöd på många varma och sköna dagar...
  • Alma fyllde ett år den 2 september! Mormors lilla hjärta börjar bli stor.
  • Maken och jag firade tvåårig bröllopsdag den 9/9.
  • Den nya spisen kom. Bästa investeringen!
  • Jag gick med i "Kreativa gruppen". Ett sällskap damer som träffas och skapar konst...
  • Mamma och jag åkte upp till Oxelösund och gjorde det fint på pappas grav.
  • Ida och jag gjorde en lyxig SPA-kryssning med skaldjursplatå den 14/9 på Idas namnsdag. Det var ett fint pris som jag vann på Instagram!
  • Ulrika och jag besökte bokmässan i Göteborg.
  • Maken och jag fick en mysig kväll på Kulturnatten.

oktober...



Hösten fortsatte att vara solig och vacker i granna färger...
  • Frank fyller fyra år! Mormors stora hjärta har verkligen blivit en stor pojke.
  • Min fina vän Annika och jag bilade upp till Millesgården ute på Lidingö för att se Hilma af Klints utställning.
  • På höstlovet hade maken jag underbara dagar på magnifika Gotland.
  • Frank och jag målade sockermålning... det var jättekul!

november...



Mörkaste november någonsin. En burk D-vitamin införskaffades!
  • Blev att mysa inomhus med bra böcker och god mat!
  • Lotta hade premiär på teatermusikalen "Ön". Lotta och alla ungdomar imponerade.
  • Fars dag firades!
  • Smyckade gravarna på Alla helgons dag!
  • Makens dotter var på snabbvisit i Sverige, mysigt att ses.
  • Barnkonventionens dag firades med färggranna lyktor på stan.
  • Sista veckan i november blev vit, ljus och vacker med snö. När Anders braskar, julen slaskar.

december...



Det blev en regnig december. I sommar behöver vi inte oroa oss för vattningsförbud!
  • Men solen visade sig då  o då! Ljuvligt!
  • Årets Blossa glögg Alhoa var god... exotiska smaker från Hawaii.
  • Vi promenerade genom en upplyst vacker stad - "Light festival". 
  • Vi gick och såg uppsättningen av "Karl-Bertl Johnsson julsaga" med bla Peter Dalle, Vanna Rosengren och Henrik Dorsin.
  • På skolan hade vi Nobelfest med trerättersmiddag och prisutdelning.
  • Stämningsfullt Luciatåg på skolan...
  • Lilla Lilly fyllde ett år bara två dagar innan julafton. 
  • Vi fick en jättemysig jul och ett lugnt och skönt nyårsfirande.

Tack och hej 10-talet! 
Maj 2013 förlovade vi oss i Barcelona och samtidigt firade vi min 50-årsdag där!
Ja, helt plötsligt blev jag 50 och den firades även stort när jag kom hem.
Makens mamma dog 2013, min pappa gick bort 2016 och lilla Teddy 2019.
Makens dotter Johanna gifte sig 2015, min Ida gifte sig 2016 och vi (maken o jag) gifte oss 2017.
 Och vi fick sex barnbarn tillsammans mellan åren 2013-18! Underbart!
Lotta flyttade hemifrån 2017 och mamma flyttade till ett äldreboende 2019.

Men vad tar vi egentligen med oss från 2010-talet?
Smartmobiler, appar för allt, skärmberoende, poddlyssnandet, LCHF, GI-dieten, 5-2-metoden, gluten- och laktosfritt, köttfri måndag, vegetarisk fredag, fake news, #Metoo, Candy Crush, Facebook, Brexit, Trump-twitter, Svenska Akademinkaoset, Downton Abbey, Yoga togs sig in i stugorna, politiskt har det varit farligt polariserande med en skenande empatilöshet, Pokémon go, pappafeministen, hipstermannen, nättroll, flygskam, klimatkris och Greta Thunbergeffekten. Greta har blivit utnämnd till en av världens mest inflytelserika personer. Decenniets största svensk utan tvekan. Alicia Vikander är ett av de hetaste svenska namnen i Hollywood och speciellt när hon fick en Oscar för bästa kvinnliga biroll i "The Danish girl". Alexander Skarsgård vann både en Emmy och en Golden Globe för sin roll som hustrumisshandlaren i "Big little lies". Sarah Sjöström, vilket stjärnskott på den svenska idrottshimlen! Avicii, på bara några år blev Tim Bergling en megastjärna innan han dog alldeles för ung. Solsidan kändes som en modern svensk humorklassiker redan vid ankomsten 2010 och håller fortfarande tio år senare. "Så mycket bättre", att lyfta och tolka varandras låtar håller också tio år efter.

Önskar dig min kära läsare en fin trettondagsafton✨
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Inte klokt så snabbt ett halvår har gått och även hela 2019 flög förbi nästan lika snabbt.
Men det är mycket fint och kul du har varit med om under året som gått.
Ha en fin trettondagsafton du med.
Kram Carin

Två Månadslöner sa...

Visst går tiden fort! Man måste undvika att slösa tid på onödiga saker helt enkelt! Kram

Channal sa...

Ja, vart tar tiden och åren vägen! Det går alldeles för fort!

KRAM

Channal sa...

Haha onödiga saker som fb, Insta o Candy Crush. Borde lägga den tiden på något vettigt istället.

KRAM

Anne-Marie sa...

Du har hunnit med mycket under andra halvåret av 2019.
Man glömmer ibland allt det som skett så bra att göra litet sammanfattningar ibland.
Skall bli intressant att se vad 2020 kommer att innehålla.
Kram!

Channal sa...

Tur jag har bloggen. Annars skulle jag säkert glömma allt fint som händer. Hoppas på ett roligt 2020 för oss båda.

KRAM

Annika sa...

Jag ska sammanfatta mitt första halvår imorgon, tänkte jag. Halvårskollen var det bästa på hela fredagstemat som vi körde för länge sen. Det lever kvar hos många som ännu bloggar, roligt.

Det är så klokt att sammanfatta då här, då inser man hur mkt som verkligen hänt.
Trevligt med den sammanfattning du gjort längst ner också, om det vi tar med oss in i 20-talet. Konstigt att kalla det 20-talet, men det är det ju nu :-)

Jag har gett mig själv mobilförbud i sängen. SÅ bra, kan inte ligga och spela Word Crossy istället för att läsa böcker, eller kolla FB och insta i tid och otid. Blä.

Du har haft ett innehållsrikt halvår. Fina bilder, och fin sammanfattning.

Kramar!

Channal sa...

Tack! Och tack för Halvårskollen. Det var du som instruerade mig det inlägget. Jättekul o värdefullt!

KRAM