onsdag 11 mars 2020

Hedda Gabler, god mat och tjejer!

Ja, så var det tjejmiddag, teater och god mat igår kväll! 
Elin, fantastiska kvinna, bjöd på en lysande Hedda Gabler.


Vi åt på en liten grekisk restaurang. Jag tog en tallrik med meze... lite gott och blandat. 
Och där satt vi och babblade och skrattade på tjejers vis... i 1 1/2 timme.


För sen var det dags att gå på teater. En riktig klassiker. Ibsens Hedda Gabler.
Hedda Gabler är ett av Henrik Ibsens mest slitstarka mästerverk. 
Berättelsen om den frustrerade kvinnan som är instängd i patriarkala sociala strukturer 
som hon har ett alltmer desperat behov av att slå sig ur, skrevs 1890.


Min fina arbetskamrat Elin gav Hedda Gabler makten att styra... en manipulativ intrigmakerska.
Jättekul att få se henne agera så proffsigt på scenen. Det var en riktigt bra föreställning.

Gabler är Heddas flicknamn. Hennes namn som gift är Hedda Tesman. Angående titeln skrev Ibsen: 
"Min intention med att ge den detta namn var att påvisa att Hedda är en personlighet 
som skall tas snarare som sin pappas dotter än som sin mans fru."
Beroende på tolkningen kan Hedda porträtteras som en idealistisk hjältinna som slåss mot samhället, 
ett offer för omständigheterna, en föregångare till feminist eller en manipulativ ond figur.


Titelrollen räknas som en av de stora kvinnorollerna inom teatern, och pjäsen har filmatiserats ett flertal gånger.
Ingrid Bergman och Cate Blanchett är bara några av dem som har spelat Hedda...
Den senaste filmatiseringen kom 2017.


Ha en fortsatt bra vecka min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken mysig och trevlig kväll med ett Ibsenverk.
Kram Carin

Ninnie sa...

Mysigt med restaurangbesök och Teater! Och med en kollega i rollen, så spännande. Det är alltför sällan jag går på teater tyvärr...flera år sen sist!

Channal sa...

Det blev en jättetrevlig kväll!

KRAM

Channal sa...

Jag älskar teater och extra kul med en arbetskamrat i huvudrollen.

KRAM