fredag 20 mars 2020

Idag är det vårdagjämning🌸

Jag välkomnar ljus och värme!


Känner hopp om en varm vår trots att locket ligger på, -1 grader ute + COVID-19.
Känns som Sverige ligger i koma... men vi visar varandra en stor solidaritet och gemenskap.
Citat från Talmud "Lita på att det ljusnar". En gammal judisk visdom, till hjälp att navigera också i vår tid.

Till något helt annat. Bjuder på kära kycklingfavoriter... kyckling, ris och curry till lite grönt.


 Supergott dagen efter! Kycklinggryta med curry och ris... se receptet HÄR
Skönt att bara ha och värma efter en arbetsdag. Och tänk, min favoriträtt i skolmatsalen på 70-talet.
Kycklinggryta dag 1 med en liten tomat- och ruccolasallad. Dag 2, kycklinggryta till kokt broccoli. 


Att laga kycklingklubbor och klyftpotatis i ugn där alla ingredienser får bakas tillsammans är otroligt gott och bekvämt. 
Det största arbetet, om man nu ens kan kalla det arbete, ligger i att fixa salladen och den kalla såsen.


Machesallad med tomat och sweet chili-jordgubbsås gifter sig med citrondippen till de grillade kycklingklubborna.
Jag kryddar kycklingen med salt, grovmalen svartpeppar, paprikapulver och olivolja.
Jag tar även lite olivolja på klyftpotatisen samt salt och torkad rosmarin.
Den goda kalla såsen till kyckling gör du så här:
Blanda 2 dl crème fraîche med citronzest från en ekologisk citron, 
en pressad vitlöksklyfta, 2 msk hackad färsk rosmarin och en tsk dijonsenap.


Saftiga kycklingfiléer i ugn till klyftpotatis har jag gjort sedan 90-talet.

  • Jag saltar och pepprar på kycklingfiléern som jag sedan lägger i en ugnsfast form.
  • Häller i ca 0,75 dl vitt vin över kycklingen. 
  • Jag blandar 2 dl crème fraîche + ett litet paket smulad fetaost + 2 msk hackade soltorkade tomater + lite salt o peppar.
  • Brer ut crème fraîcheblandningen över filéerna. 
  • Och skjuts in i ugnen. 225 grader ca 20-30 min.


Typ 1992, när jag gjorde denna ugnskyckling tog jag vitt vin och smulade bara över med grönmögelost. 
Det är också ett jättegott och superenkelt middagstips på kyckling.



Nu kan jag lova, det blir ljusare ute. Allt ljus på dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Hörde att det kom snö idag när jag pratade med nära och kära hemmavid. Men det är väl inget som ligger kvar får vi hoppas.
Nu vill vi ju ha vår.
Kram Carin

Channal sa...

Det stämmer! Det var pudervitt på marken när vi vaknade. Under kvällen kom det stora vita snöflingor som smälte på marken. Hemskaste och längsta mars någonsin!

KRAM😷❣️