söndag 25 september 2022

Hej alla vackra själar!

 Här kommer ett litet inlägg från kulturtanten Anna. 
Klockan 07.00 gick bussen till årets stora Bokmässa i Göteborg. 

Bokmässan 2022 i Göteborg

 Jag såg verkligen fram emot att komma till bokmässan efter två stängda pandeminår.
Årets höjdpunkt var att få se och möta underbart roliga Marian Keyes... Starstruck!


Nu har jag ju redan lyssnat på hennes senaste bok "Ett oväntat val" i bilen... 
Men jag var så nära på att köpa boken bara för att få hennes signering.


 Där fanns allsköns utställare med spännande och intressanta program. 
 Men även gigantiska montrar, små montrar och röster som försökte överrösta varandra. 
 Författare, influencers, TV- och kulturfolk... allt rymdes på denna utmärkta mötesplats. 
Både Lena Ph och Kristin Kaspersen gick förbi mig... men så SMALA! 
Hur bär de sig åt att se så svala och snygga ut?


Greta Thunberg... vilken ung kvinna och förebild. Hon har huvudet på skaft!
Likaså Jan Eliasson... mycket sympatisk och intelligent karl. Me Like!
Tänk om vår unika planet hade fler Gretor och män som Eliasson då skulle vår värld se helt annorlunda ut!



Och hur LÅNG var inte matkreatören Jessica Frej? 
Hmm... såg hennes platåskor á la ABBA 1974. Älskar hennes jeansoverall!
Min favorit Emma Hamberg signerade sina böcker (har dem redan) med glödande penna!
Emma är lätt att tycka om... hon är som en sprudlande färgstark smällkaramell!
 


Anna Hedemo pratade om programmet "Min sanning". 
Om du inte har sett "Min sanning" med Birgitta Ohlsson intervjuad av Kristian Luuk så gör det! 
Vilken kvinna! Tänk om hon hade fått ta platsen när hon ville istället för Jan Björklund...
Ja, då hade vi haft ett helt annat läge i Sverige. 
Birgitta Ohlsson och Bengt Westerberg är SANNA LIBERALA FÖREBILDER!


Våra största deckardrottningar i Kleinblått signerar för fullt!
Långa Sofie Sarenbrant och Norrköpingstjejen Emelie Schepp.



Helena von Zweigbergk är ännu en av mina favoriter... 
Hon är proffs på att skriva om vardagliga relationer. Hennes bok är jag nyfiken på!
Blir en perfekt julklapp till mig.


De här historiska böckerna om Betty från Hudiksvall av Katarina Widholm är jag också nyfiken på.
Med hem kom denna vackra plansch av Tove Jansson... den fick jag av att köpa Sommarboken.



Min kulturkompis Ulrika i Lilla My-klänning hittade sin vän Bamse!
Hur sval och tjusig var inte Eva Dahlgren när hon satt och pratade om sina memoarer... 



Här är min samling som kom med hem... plus en julklappsbok till maken.
"Sommarboken" och "Vem ska trösta knyttet" av Tove Jansson.
Nyutgåva och för fösta gången på svenska, australiska Jojo Moyes bok "Silverviken".
Före detta Feminas chefredaktör Ulrika Norberg har precis kommit ut med en bok.
"Tveka är för veklingar" den ska jag sätta tänderna i så fort jag är klar med bok jag håller på med.



Att möta författaren till en bok man håller kär är mäktigt. 
Här Moa Herngren (lite lik Lena Ph), John Ajvide Lindqvist och brittiska feelgoodmästarinnan Lucy Diamond. 
Hon signerar "Midnattslöftet" till mig. Jo, jag gick igång när jag såg VW ID4 i ROSA!




Två nöjda fröknar i bussen på väg hem. Blir självklart Bokmässan nästa år också! 
1000-Tack Lärarförbundet som ordnar denna fantastiska dag!

 Kulturnatten 2022 i Norrköping


 Jadå, jag hann även med kulturnatten hemma i min stad! 


Hemma 21.00... och där stod maken och mötte mig. 
Vi tog en promenad till Grekiska grill & Bar.
Med glädje njöt vi av god grekisk mat och ett glas rött. 
2006 hade vi nämligen vår första riktiga date på just kulturnatten. 


Norrköping bjöd på en kul magisk natt... ja, ett stort kulturellt smörgåsbord.
En mysig kväll med musik i varenda gathörn och massor av fina konstutställningar.
Tänk vad fort tiden går när man har roligt! 

Önskar dig min kära läsare en skön söndag! 
Solen skiiiner och idag ska jag få min fjärde vaccindos mot covid.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och lånade) 

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Förstår att du längtat till bokmässan som varit inställd på grund av den dumma bacillen i 2 år.
Så många bra författare du hann med att träffa och många bra böcker verkar du ha fått med dig hem också.
Planschens motiv ser lite ut som ön utanför hos dig och ditt sommarbo.
Ha en bra söndag nu med stick i armen och allt annat.
Här har vi läst att de kommer att börja kalla oss över 60 år nu. Men ännu har vi inte fått något sms om tid och plats.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Det är riktigt kul med bokmässan och jag såg många många fler kändisar☺️ Lite kul att se dem live!

Ja, visst ser det ut som Stenskär! Det har du alldeles rätt i! Kanske därför jag föll för boken och planschen!

Maken ska få sin femte dos och jag min fjärde. Känns skönt!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men så underbart att få åka på bokmässa! Goals! Göteborg är så långt borta från Dalarna.

Love Marian Keyes! Den första boken jag läste av henne var Vattenmelonen och jag har varit hooked ända sedan dess. Jag läste den vid en tid i mitt eget liv där boken blev en tröst med en massa humor. Älskar hennes stil att skriva på och så dröpligt om livet och alla situationer man kan hamna i.

Jan Eliasson, vilken elegant man och skarp toppdiplomat, och vilket intressant liv han har levt. Verkligen fått vara med om massor.

Jamen tänk så trist att inte Birgitta Ohlsson fick ta över efter Björklund. Henne gillar jag verkligen skarpt. Har du läst hennes bok Duktiga Flickors Revansch? Om inte, gör det. Den boken kommer du att gilla.

Härliga bilder från härliga miljöer, och du klär så bra i det där röda du har på dig. Så snygg.

Varm kram och ha en riktigt fin söndag.

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! Tack! Du får hänga på nästa år! Det går säkert bussar till mässan från Dalarna med Lärarförbundet och LR. Från oss tar det 3 1/2 tim. Säkert det dubbla från Mora.

KRAM

Ninnie sa...

Bokmässan, vilken upplevelse! Den har jag aldrig besökt, trots att jag inte har så långt till Göteborg. Så spännande att möta och lyssna på så många intressanta människor. Ja, tänk att vara författare... det drömde jag om att bli som barn! Skrev massor av små berättelser och "böcker".

Boken Räkna hjärtslag har jag precis börjat läsa, den verkar väldigt bra!

JA, du har verkligen haft en rolig, upplevelserik och kulturfylld helg!!

Anonym sa...

Hej Ninnie! Du måste ta dig dit! En upplevelse och du som älskar böcker.

Det är aldrig försent att bli författare. Satsa på det! Jobba vidare på dina barnböcker. Jag är sugen på en sommarkurs med att just skriva och illustrera barnböcker.

KRAM

Monica sa...

Så roligt att ni kunde vara med och roligt att se alla dina fina foton. Maken brukade delta när det begav sig och han ännu var aktiv lärare i språk bl a. Var enormt mycket folk även då säger han och mycket intressant med alla seminarier.

Anonym sa...

Hej Monica! Bokmässan är guld värd för författare och deras läsare. Ett spännande möte.

KRAM