lördag 12 augusti 2023

Restaurang Två hjärtan❤❤ Mat för två…

Kära vänner! Jag har nu jobbat i tre dagar mellan 08.00-16.00.
Klockan ringer 06.30 och då är det bara att stiga upp. När jag har kommit hem har jag varit helt slut.
Det har verkligen gått i ett! Igår fredag var det storbildsTV i matsalen. Matchen mellan Sverige Japan.
Jag tittade in där då och då. DE VANN! SÅ KUL! Nu hoppas jag att fotbollsfesten får fortsätta.
Flera av mina kollegor plus min chef hade sverigetröjor på sig. Får fixa en själv till tisdag. 
När jag kom hem sken SOLEN och SOLEN värmde underbart... älskar't!
Maken bjöd på en läskande fredagsdrink som vi tog på balkongen.



SKÅL för vinsten och för mina första arbetsdagar efter allt jag har gått igenom!
Men nu vill jag dela med mig av några riktigt goda måltider.



Jordärtskockssoppa med brynt smör och surdegsbaguette.


 Jösses så god! Den här kommer vi bjuda på som förrätt nästa gång vi får gäster.


Jordärtskockssoppa...
Hetta upp smör i en kastrull och fräs 250g jordärtskocka, en gul lök och en vitlöksklyfta ca 2 min. 
Tillsätt 3 dl vatten, 1 dl vispgrädde, 2 tsk äppelcidervinäger och en smulad grönsaksbuljong. 
Låt koka upp och sjud ca 12 min, under lock. 
Ta soppan från värmen och mixa den slät. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. 




Brynt smör...
Hetta upp smör i en liten kastrull. 
När smöret "tystnar" börjar det att brynas, vispa då hela tiden. 
När det har en gyllenbrun färg och doftar kola är det klart. 
Fyll två skålar med jordärtskockssoppa och ringla över brynt smör. 


Toppa med hackad persilja. Servera med nygräddad surdegsbaguette.



Stora köttbullar i tomatsås är en av makens favoriträtter när vi är i Grekland. 
Här kommer en med lite mer italiensk touch med pasta.


Köttbullar i tomatsås med mezze maniche (= STORA makroner).



Tomatsås...
Finhacka en bananschalottenlök och en vitlöksklyfta. 
Hetta upp lite olivolja i en kastrull och fräs lök och vitlök ca 2 min. 
Tillsätt 1/2 dl rött matlagningsvin, en burk krossade tomater, 1 tsk flytande honung, 
en smulad kycklingbuljong och nymald svartpeppar. 
Koka ca 5 min. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. 

Köttbullar... 
Finhacka en bananschalottenlök och lägg i en bunke. 
Blanda ner 250g nötfärs, 1 tsk sambal oelek, en pressad vitlök, 
salt, nymald svartpeppar, 2 msk ströbröd och 3 msk mjölk. 
Forma till 8-10 köttbullar. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och bryn köttbullarna ca 2 min. 
Häll tomatsåsen över köttbullarna och sjud under lock ca 10 min, tills de är helt genomstekta. 



Tomat - och sellerisallad... 
Halvera cocktailtomater och strimla en selleristjälk, lägg allt i en skål. 
Blanda ner olivolja, vitvinsvinäger, salt och nymald svartpeppar i skålen. Blanda ner ruccola.



Servera köttbullar i tomatsås med mezze maniche (pasta) och tomat - och sellerisallad.


Texmex-frittata med kalkonfärs, majs och jalapeño.
Det här är lite matigare än tacos... och lika gott! Perfekt till barnbarnen.


Texmex-frittata... 
Värm ugnen till 175°C (varmluft) eller 200°C (vanlig). 
Hetta upp neutral olja i en rymlig stekpanna. 
Fräs en hackad gul lök, en pressad vitlöksklyfta och en jalapeño ca 1 min. 
Tillsätt 250g kalkonfärs och fräs ytterligare ca 5 min, tills färsen har fått fin färg. 
Krydda med en påse tacokrydda. Blanda ner 1 msk tomatpuré och burk majs. 
Lägg kalkonfärsröran i en rymlig ugnsform. 

Vispa ihop fyra ägg och 1/2 dl mjölk i en bunke. Krydda med 1 tsk salt och nymald svartpeppar. 
Häll äggstanningen över färsen och sätt in formen mitt i ugnen. 
Tillaga ca 25 min tills frittatan har fått fin färg och stelnat. 


Servera texmex-frittata med mixsallad och gärna en klick gräddfil och tacosås.

Laxwok teriyaki med jasminris
Det här är en Annafavorit... tröttnar aldrig på laxteriyaki. Superenkelt att sno ihop också.


Laxwok...
Dela en broccoli i buketter och skiva stammen tunt. Skär en röd paprika i mindre bitar. 
Skär laxfilén i ca 3x2 cm stora bitar och krydda med salt. 
Hetta upp neutral olja i en rymlig stekpanna eller wok. 
Stek laxbitarna på hög värme ca 2 min runt om. Lägg över på en tallrik. 
Hetta upp ½ tsk neutral olja i samma stekpannan. 
Fräs broccoli och röd paprika tills de har blivit lite mjuka, krydda med lite salt. 
Tillsätt ca 1/2 dl teriyakisås och lägg tillbaka laxbitarna. Strö över med sesamfrön.
Låt allt bli varmt ca 1-2 min.


Servera laxwok teriyaki med jasminris.



Nu tar jag helg och vi ska absolut inte göra någonting!


Allt ljus på dig min kära läsare!

Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Monika sa...

Restaurang Två Hjärtan serverar så god mat. Jordärtskockssoppan med brynt smör måste provas. När jag såg några av dina bilder med Zetas äppelcidervinäger och Änglamarks rapsolja tänkte jag nämna att vi använder äppelcidervinäger och rapsolja, både naturell och med citronsmak från Kolmårdens musteri. Kul att stödja lokala producenter. De säljer via EKO-ring men vi gör en utflykt till Kvarsebo och handlar på plats.
Kram Monika

Channal sa...

Hej Monika! Du kommer inte bli besviken om du gör denna soppa, så god!

Där har även vi handlat strax utanför Kvarsebo och på RekoRing. Deras rapsolja med citron är super och sen älskar jag deras rabarberdricka. Borde åka dit och handla nästa gång oljan och äppelcidervinägern tar slut. Ja, det ska vi göra. Tack för påminnelsen! KRAM

Mamma C sa...

Jösses, så mycket gott det serverades på Restaurang Två Hjärtan.
Säger som Monika att soppan måste bara provas.
Ha en fortsatt fin lördagskväll.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Ja, gör det! Du kommer inte bli besviken. KRAM

Monica sa...

Den där restaurang "Två ❤️❤️" verkar toppen👍

Anonym sa...

Hej Monica! Tack☺️ KRAM

Anonym sa...

Härligt att du har börjat jobba igen och att det går bra/OK. Förstår att du blir trött. Det blir säkert bättre framöver. Skönt att ta helg och vila och gå på den där trevliga restaurangen ni har i krokarna..;). De verkar ha fin mat där!
Önskar dig en fortsatt trevlig helg och Heja Sverige! Kram, Annika

Anonym sa...

Hej Annika! Tack! Min mamma sa alltid att den bästa maten äter man hemma! Så Restaurang Två hjärtan är inte helt fel.

Ja, Heja Sverige! KRAM

Hannas krypin sa...

Men så mycket gott du delar med dig av. Nu blev jag ju riktigt hungrig. Köttbullarna i tomatsås vill jag verkligen testa.

Anonym sa...

Hej Hanna! Tack! De blev väldigt smarriga! KRAM