onsdag 2 augusti 2023

Full fart och massor av glass!


Kära vänner! Vi har haft de här två rara systrarna, Inez och Lilly, hos oss i ett par dagar.
Här sitter de i bilen på färjan över Bråviken mot Vikbolandet.


Efter 20 minuters bilresa hamnade vi här i den charmiga lilla staden Söderköping.




Det var kul och spännande att titta på alla båtar på Göta kanal och se dem vid slussen.






Vi hamnade på Sveriges största Glassrestaurang Smultronstället. 
Och det var en upplevelse må jag säga för dem båda!


Här finns det alldeles för många roliga och goda glassar att välja på.
Det var första gången Inez och Lilly var här... en upplevelse de kommer att minnas.



Japp, valet blev Lollipop för Lilly och Smiley för Inez.
Vi fick en jättemysig stund med våra smarriga glassar.


Glass är gott! Inez och Lilly är två riktiga glassmonster. 
Men är det sommar så är det! Ja, för då ska man äta massor av glass! 


Maken och jag vi njöt även vi av våra glassar. Så festligt och kul!
Jag tog pistageglass med nötkräm i botten toppad med grädde och pistagenötter.


Proppmätta av all glass tog vi en tur runt staden med det lilla gula tåget... tuff tuff!




Jag tycker om Söderköping och staden har en spännande historia.
Tänk att denna lilla stad en gång i tiden var Sveriges huvudstad!





Väl hemma blev det ännu mer glass!
Glasspaketet med Piggelin i frysen tog visst slut innan de åkte hem... haha!
Självklart att de även fick mat... bl.a. Fritatta. Frittata är en italiensk äggbaserad rätt av omelettyp.
Här med köttfärs, tacokrydda och majs... en perfekt barnrätt!



Formen skrapades ren... bjuder på receptet i ett annat inlägg.
Och idag hamnade vi här... på Tropicariumet. Det blev ännu en toppendag!


Här har vi varit många gånger med Frank och Alma. Det här var första gången för Lilly.
Gissa vad vi gjorde efter att ha sett lemurer, giftiga ormar och grodor... 
Och fiskar, dödskalleapor, papegojor, krokodiler, små roliga gnagare och sköldpaddor.
Jo, vi åkte och KÖPTE GLASS!!




TRE KULOR och strössel på det... 
Vi satte oss på den stora ångbåtsbryggan och njöt av solen och vågskvalpet.



Den här gången blev det hallon saltlakrits för mig... mums!



Sen är det nästan skönast att bara få vara hemma. 
Måla, rita, klä ut sig, gunga ute, spela spel som Memory och "Gissa vem".
Bada skumbad, dricka Coca Cola, äta chips och titta på Disney Channel.


Ni missade väl inte supermånen... fantastiskt vacker!


Blev en bildbomb från denna vecka! Imorgon ska vi bara vara själva hemma och ta det lugnt.
Jag säger precis som tant Berg sa till Lotta på Bråkmakargatan o hennes syskon:
 "Lika kul när ni kommer, lika skönt när ni går hem". 

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Anonym sa...

När solen skiner vill jag ha glassar
När stormen viner vill jag ha glassar
I alla väder ju glassar passar
Åh, jag måste ha glass
Galen, jag är galen i glass
Galen, jag är galen i glass
Glass-glass-glass i stora lass-lass-lass
Ja, jag är galen i glass

Den här låten av Olle Widestrand tycker jag passar till din blogg i dag :)! Kram <3 Annika

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon i stugan!

Men vilken mysig dag med flickorna. Förstår att de blev förtjusta över glass-serveringen. Vilka glass menyer! Det kan ju till och med bli svårt att välja :-)

Söderköping, vilken fin plats. Älskar den där svenska snickarglädjen i detaljerna på gamla trähus. Så vackert.

Mums vilken god frittata. Den vill man prova. Ser enkelt och gott ut. Kanske en klick creme fraische skulle passa som topping?

Haha...Säger som du och Tant Berg...Vi hade nyss min sambos barn och barnbarn här. Kärt besök men lika roligt när de åker :-)

Varm kram och ha en fin dag!

Anneli

Anonym sa...

Hej Annika! Ja, vilken härlig glass-sång! Mera glass tack! KRAM

Anonym sa...

Hej Anneli! Tack! Full rulle men idag vila och regn! Haha tant Berg/Astrid Lindgren slår huvudet på spiken. Mysigt o kul med barnbarnen. Men samma ork finns inte riktigt längre. Klart jag skulle haft en klick gräddfil på frittatan. Det får det bli nästa gång. KRAM

Mamma C sa...

Vilka härliga dagar med tjejerna.
Söderköping är en så vacker liten stad och mysigt att gå där. Gubbens faster hade sin frisersalong där i herrans många år. Och jag hade mina smycken där till försäljning i ett par år.
Vi hade klippkort på Tropicariumet när våra barn var små. Åkte mest dit för alla papegojor de hade då. Vi hade ju huset fullt av fåglar själva ett tag.
Glömde bort att säga att vi älskar glass både jag och gubben. Brukar bli en pinnglass till kvällsfikat denna årstid.
Ha det bra.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Kul, så du har haft smyckesförsäljning. Jag är inte förvånad. Du är så kreativ! Söderköping är en fin liten stad! Ida och hennes familj har årskort till Tropicariumet. En spännande plats! KRAM

Marie Karlsson sa...

Så underbara dagar ni haft det och så mysiga bilder du fångar och visar oss med dem

Anonym sa...

Hej Marie! Tack! KRAM