måndag 31 juli 2023

Middleaged teacher's Wardrobe Diary...

Nu behöver jag lätta upp med lite kläder och sminktips!


60 år ung... varken filter eller botox. Ett enkelt knep är att sträcka på halsen!

Får ofta frågan om hur jag mår. Som ni vet svarar jag alltid: Bra tack, efter omständigheterna!
Det är ju sant... men det är irriterande på vänster sida efter strålningen. 
Det är väldigt rött längst med ärret och mörkt vid armhålan som en lättare brännskada.
Håret under armarna på vänster sida är borta. Det stramar, kliar och gör ont i vissa lägen.

Nu äter jag dagligen ett piller, Letrozol, som tar bort alla hormoner. Jag har ju varit i klimakteriet över tio år. 
Jag har inte upplevt några som helst problem under denna period först nu när jag äter Letrozol. 
Jag har fått jobbiga biverkningar som t.ex.sömnproblem. Jag som alltid har sovit som en liten gris tidigare.
Jag har blivit extremt torr... muntorrhet bl.a. Tappat massor av hår så håret har blivit tunnare.
Sen har vi det där med värmevallningar och svettningar! Det är något helt nytt för mig.
Jag känner att jag håller på att åldras... orken är inte den samma. Jag blir lätt trött!

Man det viktigaste är att jag fortfarande har den lilla flickan kvar i mig! Ja, jag är 60 år ung.
Blev lycklig av att se att det fanns Barbie-glass... så jag var bara tvungen att köpa ett paket!


Innan affären var jag och fixade mina naglar... valde en splitterny färg, Barbie, i rosaglitter!

5 days, 5 looks, one woman!

Tunna sköna klänningar trivs jag bäst i... här kommer mina sommarfavoriter.


Sval böljande linneklänning med bred puffärm med resår i ärmslutet. 
Knäppning framtill och slits på båda sidorna nertill.
Linne är ett naturligt och luftigt material som håller bra och är bekvämt att ha på sig.


Under hela sommaren har jag haft korta naglar med fransk manikyr. Klassiskt enkelt och snyggt. 
Min sommarmakeup är med mycket glow... lyster!

  • Sisley Stylo Lumière färg 2 Peach Rose Denna uppljusande penna trollar bort mörka ringar och linjer under ögonen på en nolltid med ett transparent resultat.
  • Sisley Phyto-Hydra Teint Tinted Moisturizer spf 15 färg Medium 2 Älskar denna foundation på sommaren och i just denna solkyssta färg. Den ger en uppfriskande känsla av naturlig makeup och ger huden lyster. Den fräscha, smidiga och mycket lätta konsistensen smälter in i huden och ger en mycket naturlig förbättring utan att huden ser sminkad ut. 
Efter concealer och foundation pudrar jag över med med mitt bästa solpuder!


Du kan se att den är välanvänd och jag använder den bara under sommaren. 
Den räcker jättelänge... så solpudret är värt det lyxiga priset!
Sisley Phyto-Touche Illusion d'Été - Min sommarfavvis!
Ett härligt bronze-gelpuder som är ytterst enkelt att applicera och ger en naturlig solbränd lyster. 

Detta är ett puderrouge som är ett absolut måste i alla sminkväskor! 


NARS Blush i färgen Shimmer Orgasm, ja, färgen heter så!  fint på sommaren när jag har fått lite färg.
Den ger precis lagom strålande lyster och det är lättapplicerat tack vare superfina pulverpigment. 



Här kan du se rouget på min hand och kind... 
Ett lätt rosa-guldigt skimmer som ger ett otroligt fint glow.

 
Lady in pink... 
Rosa är hypat i sommar tack vare Barbie och jag älskar't!


Rosa linneklänning, djup V-ringning, A-linjeformad, istoppsfickor,
kort puffärm med breda manchetter med små knappar. Ledig och underbart skön!

Jadegrönt matchar mina gröna ögon.


Mönstrad knälång A-linjeformad silkig klänning, djupt v-ringad med liten ståkrage.
Istoppsfickor och en liten puffärm med resår nertill. Superskön klänning som sitter ledigt.
Denna högblanka klänningen är faktiskt fin till både vardag och fest!

Jeansklänning är aldrig fel... skönt och ledigt!


Rak knälång klänning med djup v-ringning, kort ärm och istoppsfickor.  
100% Lyocell, lite melerad i tyget. Lyocell är en miljövänligt tyg som är tillverkad av träcellulosa

Gillar djurmönstrat... leopard, tiger och zebra med stil.


Skulle kunna säga att detta är makens favoritklänning... han tycker att den är lite extra!
Vävd, mönstrad klänning med trekvartslång volymiös ärm med smalt elastiskt band i ärmavslut. 
V-ringad halsringning. Klänningen är ofodrad, slutar mitt på vaden och har slitsar i båda sidorna.

Modellerna på dessa klänningar kan påminna lite om varandra.
Jag trivs när de är lite rakare och hänger fritt... svalt och skönt.


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Halloj snygging.
Tråkigt att du fått alla biverkningar som man kan få under klimakterietiden. Hoppas att det onda ger med sig på din vänstersida med.
Jag själv har heller aldrig haft några klimakteriebesvär. Att jag vaknar tidigt det har inget med det att göra, för det har jag alltid gjort.
Nu vill jag berätta att du klär upp varenda plagg med stil som du tar på dig. Tycker att alla klänningarna var snygga och fina. Skönt när det är löst och ledigt. Men den första och den sista gillar jag lite extra.
Det där med att sminka mig är jag superkass på. Och sedan vi flyttade till Spanien, är det väldigt sällan jag sminkar mig. Det är om vi är bortbjudna eller går ut och äter. Annars så är det bara ansiktskräm med solskyddsfaktor såklart. Och sedan fyller jag i mina ögonbryn och böjer fransarna med fransböjaren.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! TACK! Det är jobbigt med biverkningarna. Hoppas det går över! Jag har nog sminkat mig sen jag var 15 år skulle jag tro. Det är jättekul! Men självklart är jag oftast osminkad hemma när jag är ledig och när jag är på stranden. Alltid solskyddsfaktor och fransböjare! KRAM

Monica sa...

Så fin du är i alla färger, så fräsch. Och fransk manikyr är så snyggt, inte så ofta jag orkar göra det längre så sitter med nymålade lätt rosa naglar nu och skriver här🙂

Också blond med gröna ögon och sist jag köpte en jacka i grönt blev personalen exalterad och tyckte det blev en fantastisk matchning, jag blev mest förvånad att hon tänkte på det.

Tycker synd om dig att du fått biverkningar, vet inte alls om denna typ av ärr men vet med andra att nyponfröolja kan jämna ut och vara bra. Kallpressad och ekologisk. Men man måste ju testa försiktigt, vi är ju alla olika.

Hoppas du hittar någon lösning på det och med muntorrheten också.

Kram


Anonym sa...

Hej Monica! Tack! Då har vi rosa naglar båda två just nu. Barbiecore🌸 Gröna ögon är unika, grattis! Då är du känslig för ljus. Solbrillor är ett måste när solen skiner eller när vintern är kritvit. Är det samma för dig? Låter snyggt med en grön jacka. 1000-Tack för tips! Testar gärna nyponfröolja. Nu har jag babylotion och kortisonkräm. Hoppas allt går över snart. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Anna, du är så snygg! En lite extra färgglad och klassisk skönhet med en rejäl tvist av glamour. Verkligen fin hy för din ålder. Många solar så mycket och det resulterar i åldrande hy och ganska många rynkor, men du har klarat dig bra. Och YES! Vilket bra knep, sträck på halsen. Lol!

Verkligen kul att färgen rosa har fått sig ett uppsving igen. Jag lämnade in en knallrosa skrivbordsstol till återvinningsbutiken och den försvann på sekunden. Jag tänkte att det kanske var Barbie-filmen som låg bakom det. Men mums med Barbie-glass!

Så snygga outfits, och de ser så bekväma ut. Jag är som du, hittar jag ett snitt, en modell på klänningar som jag trivs extra bra med så blir de att jag köper liknande modeller på nästan alla. Man vet vad man passar i.

Jag måste säga att det är väldigt snygg längd på ärmarna på dina klänningar. Smickrande för oss medelålders kvinnor. Den Zebramönstrade är också min favorit. Så läcker.

Fina toner i ditt smink. Jag använder också bronzing-powder. Hittade min favorit när jag var ung flygvärdinna och vi sålde ombord och använder samma märke och ton sedan dess: Guerlain. Den är så fin och man blir solkysst av den.

Vad ledsamt och så jobbigt och besvärligt att du skall ha sådana biverkningar av medicinen. Usch så träligt kära du! But, this too shall pass. Nu går du mot bättringsvägen. Jag tänker på dig.

Ska du börja jobba som vanligt nu till hösten? 75% eller 50% hade väl räckt tills du kan gå i pension? Tänk på saken. Livet handlar om så mycket mer än att springa i ekorrhjulet.

Ha en riktigt fin kväll!

Stor varm kram,

Anneli

Ninnie sa...

Hej Anna!
Du är så fin!! Det strålar om dig! Mjuka, glada färger - så fint. Den rosa klänningen ser underbar ut! (var kommer den från??)
Ingen kan gissa att du fyllt 60, eller att du kämpat/kämpar med cancerdiagnos.
Hoppas verkligen dina jobbiga biverkningar ger med sig snart.

Du är duktig på smink, det är inte jag..! Jag sminkar mig lite och sällan, dock använder jag a l l t i d mascara - det har jag gjort sen tidiga tonåren. Känns som jag är naken utan..!

Kram från Ninnie 🌸

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Jag solade mycket som ung och gärna solarie. Har fått en hel del solfläckar på ansiktet. Men rynkorna är rätt så få. Vi i kalla Norden har ju inte så många soltimmar. Jag har alltid smörja in mig i sköna krämer. Barbiecore Galore! Förstår att den stolen gick på stubinen. Solpuder är bästa knepet sommartid. Guerlain har superprodukter. Älskar en foundation därifrån. Minns deras plulära "kul/pärl-puder". Jag kommer jobba 3 1/2 dag i veckan i höst. Det kommer vara skönt. Tre år till att jobba! KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Jag fattar inte själv att jag är 60 år. Samma sak med dig! Du ser ut som en ung tjej!
Jag älskar den rosa klänningen. Den finns på MQ och Åhlens. Märket är danska InWear. Jag har alltid tyckt om att sminka och hålla på. Det är så roligt! I tonåren tittade jag i franska ELLE hur modellerna var sminkade... så jag härmade och tränade på att försöka sminka lika dant =) KRAM