måndag 3 juli 2023

Svensk sommarmat...

Kära vänner! Vilken fantastisk värme vi har haft... som att bo på Rivieran.
Men nu har det vänt mot regn och blåst... idag +14°.
Perfekt väder för att besöka min frissa i två timmar. Fin i håret blev jag också.
Värmen är på väg hit igen... får vi hoppas i alla fall. Jag litar på SMHI.


Enkel, snabb, sval och färgstark är sommarmaten vi vill äta på semestern. 
Här kommer ett lass inspiration för enkla sommarluncher och sommarmiddagar!


Först vill jag tipsa om denna fräscha fördrink innan maten... passar perfekt när solen skiner.
"Jordgubb & Rabarber Svensk Sommar Aperftif", en skvätt sodavatten, is och jordgubbar.


Vit gudomlig sparris... Grymt gott med citrongrädde, rom och gräslök. Se receptet HÄR!



Bakad potatis med skinkröra... eller gör den röra du vill ha.


Istället för färskpotatis kan det vara gott med en stor bakad potatis.
Har ett tips på hur du snabbt fixar det. 
Skär ett kors på potatisen och linda in den i hushållspapper.
Micra den på högsta effekten i 10 minuter. KLAR! Ta en potatis i taget.

Skinkröran gör du så här: Blanda gräddfil, sötstark senap, finhackad schalottenlök o paprika,
 finstrimlad rökt skinka och lite grovmalen svartpeppar. Passar till en kall öl.


Bästa sommarmaten om du frågar mig är matjesill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, ägghalva 
och en knäckemacka med stark ost. Passar också perfekt till en kall öl.


Gillar du matjessill då måste du göra min silltårta eller mina sillbakelser som jag gjorde i midsomras.


Gör så här: Skär bort kanterna på kavringen. Tre lager med kavring och fyllning. 
Fyllning - en hackad rödlök, fyra hackade hårdkokta ägg, 2 dl créme fraîche, 
100 g philadelphiaost, 1/2 dl Kalles kaviar, 1 1/2 msk apotekets julsenap, lite salt och peppar. 
Låt stå och safta till sig över natten. Garnering - matjessill, gräslök, rom och rädisor.


En av mina lunchmackor jag skapat... 


Jisses så goda! Dem äter vi upp i ett nafs.
Här med skivad färskpotatis, rödlök, lite gräddfil, stekt strömming och lingon.


Fin kväll till dig min kära läsare!
Smaklig måltid och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Har precis ätit frukost men nu så sitter jag här och kollar på dina rätter och det vattnar sig i munnen på mig.
Mackorna finns det inte ord för. Fy tusan så goda de ser ut 😋.
Ha en bra dag och hoppas värmen kommer tillbaka till er.
Här ska värmen stiga ytterligare lite till och helgen ska visst bli väldigt het om man ska tro på väderapparna.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Sitter i ett väntrum på US hos onkologen. Solen skiner men det är bara 17 grader. Får se om regnet kommer. KRAM

Monika sa...

Det är så härligt med sommarmat, fräsch och färgglad och det bästa är om man kan sitta ute och äta den. Igår kunde man inte det i kylan och halvstormen. Tänkte på dig då och undrade hur man kan gilla den ruskiga blåsten. Tycker inte så ofta som Reidar Svedahl men ifråga om vindkraft och kärnkraft är vi helt överens. Strömming är verkligen gott men fast jag bor i Östergötland hoppar jag lingonsylt.
Kram Monika

Från Glam till Damm sa...

Men mums Anna!

Så vacker mat och dryck!

På liknande sätt får jag bara till det om jag får maten hemlevererad och noggranna instruktioner på hur jag skall sätta ihop allt :-)

Så lyxigt att få gå till frissan. Jag skall nog boka en riktigt lång sittning strax innan jag börjar jobba igen.

HA en underbar dag.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Monika! Vilken storm... mäktigt! Hahaha... du tänkte på mig, gulligt! När det blåser så hårt då är det skönast att vara inomhus. Lagom blåst... eller fläktande vindar föredrar jag. LER! Reidar Svedahl, han gillar att synas. Mer säger inte jag. Säkert en trevlig prick. Fantastiskt med badstället vid inre hamnen. Sist tog han sig ett dopp där. KRAM

Channal sa...

Hej Anneli! Du är ju bra på att duka och göra vacker mat. Det har du visat på din blogg. Men nu när du är hundvakt blev det en bonus med Hello Fresh! Kul med inspiration! KRAM