fredag 5 maj 2023

Att få till fredagskänslan...

Nu när jag går hemma och är sjukskriven ser alla dagar likadana ut mer eller mindre.
Åh vad jag saknar fredagskänslan och helgen... till i höst har jag funderat på att gå ner i tjänst.
Då vill jag inte vara ledig på fredagar... utan på måndagar. Det vore perfekt!
Jag får fredagen och sen på det långhelg! Lördag, söndag och måndag. Tjoho!


Vi gottar till det här på fredagskvällen... och jag har plockat in lite blommor från trädgården.


Vi kör fredagsmys...

Idag fick jag äntligen tag på bra vit sparris! 
Vit sparris är väl ändå vår! Så gott! 
Egentligen är den första sparrisen allra, allra godast på det enklaste viset. 


Här kommer mitt bästa tips på hur man ska lyckas med den vita sparrisen! 
 Skala den med en potatisskalare och skär bort nedersta delen. 
 Koka upp lättsaltat vatten med 1/2 tsk socker. Sockret förhindrar att sparrisen blir besk. 
 Koka sedan sparrisarna i 8-10 minuter beroende på hur tjocka de är. 
Ta upp sparrisen och låt ånga av innan du lägger upp för servering. 

Min MOUSSELINSÅS gör jag med crème fraîche istället för vispad grädde.
Vispa 4 äggulor och 1 msk vatten i en bunke över ett vattenbad tills det blivit en tjock kräm. 
 Häll ner 200 g smält smör långsamt, i en stråle i äggblandningen och vispa hela tiden. 
 Pressa ner 1 msk citronjuice, citronzest från 1/2 citron, lite salt och cayennepeppar efter smak. 
 Vänd ner 1 dl creme fraiche i såsen. SÅ SÅ GOD SÅS!


Dressa sparrisen med mousselinsås och toppa med rom och gräslök.
OMG! Himmelskt gott... och vi kunde sitta ute klockan 18.00 utan att frysa.




Spotifylistan spelar ut ur högtalaren... soft, skön musik.


Kvällens soundtrack...





Blir lite film också på Netflix - Lyckligare kan ingen vara.
En varm svensk romantisk komedi med ett optimistiskt budskap. 


Varsågod och smaka lite godis! Och må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Trevlig helg  och Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

6 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Godkväll i stugan!

Men mums för vit sparris. Det var så länge sedan.
Vilket mysigt fredags-mys ni fick till.

Här går det absolut inte att sitta ute. Jag var precis ute med Lando på hundpromenad och fick lov att ha toppluva och fingervantar. Det blåser iskalla vindar vid sjön.

Ha en riktigt skön kväll.

Varm Kram,

Anneli

Monica sa...

Trevlig helg önskas er! Och så gott med vit sparris, tack för tips om tillagning. Och riktigt godissugen blev jag, inte en bit finns här men nu har jag skrivit upp till maken att handla det imorgon🙂
Kex och ost har jag så det kan bli lite gott med det också. Och fina blommor.
Ikväll värmde solen en aning mer igen och det skulle verkligen vara skönt med lite mer värme. Vi hoppas på det. Ha det så bra och hoppas att läkning och allt går fint.

Channal sa...

Hej Anneli! Färsk vit sparris är en delikatess! Och så fort solen försvinner blir det kyligt. Men jag behöver absolut ingen mössa eller vantar! Fin fredagskväll till dig! KRAM

Channal sa...

Hej Monica! Tack, varsågod. Vit sparris är jättegott! Tur vi har våra män som vi kan skicka iväg och för att köpa godis. Det var precis det jag gjorde när godissuget kom, haha! KRAM

Monika sa...

Har varit på besök hos Hargs marmeladeri en gång. Så många lockande marmeladblandningar det fanns i hyllorna, det var svårt att välja.
Din sås lät urgod, kanske inte så kalorisnål men det kan det vara värt ibland.
Kram Monika

Channal sa...

Hej Monika! Kul! Det är fint på Hargs Gårdsbutik i Kisa. Deras marmelad finns hos Norins ost.
Haha nej, den såsen är en riktig kaloribomb! Men absolut värt ibland! KRAM