tisdag 9 maj 2023

Alma-mys❤

Kära vänner! Bänkade ni er framför tv:n i lördags för att se kröningen av Charles III?
Det gjorde inte jag! Jag såg flöden med bilder på alla vackra kungligheter på Instagram.
I söndags visade SVT ett sammandrag av kröningen som vi tittade på... 
Jag känner mig ambivalent över själva ceremonin. Maken gick där ifrån.
Visst var det välplanerat och tjusigt men det kändes lite väl förlegat och mossigt år 2023.



Igår var Almas förskola stängd för planering så då fick hon vara hos mormor.
Efter att jag hade hämtat henne åkte vi till Landerholms konditori och valde varsin bulle.



Så jag startade min måndag med en gofika nere vid vårt sommarbo tillsammans med Alma!
Hur underbart var inte det... premiär för mig och solen var på gott humör, +19° Hipp Hipp Hurra!






Bråviken låg som ett nystruket lakan... helt fantastiskt!


Vi var här nere länge, länge... tills våra magar började knorra.



Sjön suger... så då var det dags att gå upp och laga mat... Almas favoriträtt lasagne.


Hon är bästa hjälpredan... oj vad hon rev morötter och ost.
Alma är en ostälskare som jag... går inte att låta bli att smaka på lite riven Västerbottenost, mums!



Vår lasagne blev supergod och Alma hon åt som bara den, med bättre aptit än mormor.
När vi satt på balkongen och åt var vi tvungna att dra ut markisen... 
Kan du tänka dig! Det blev för varmt i solen!


Efterrätten tog vi på baksidan... 
Så fram med alla kuddar till soffan och så plockade vi en bukett med små dubbla narcisser.



Jodå, efterrätten blev självklart Almas favoritglass GB sandwish.
Är man hos mormor då får man önska sig vad man vill ha. Hokuspokus simsalabim!
Vilken tur att det blev både lasagne och GB sandwich.


Glada barn är den bästa vitaminsprutan!


Jag ska måla hela världen lilla mormor... full av solsken varje dag!



Ja, jag bjuder på en bildbomb på mormors lilla hjärta! Min Alma


Alma är värdens mysigaste och snällaste... och hon leker jättefint själv.
Klok och snusförnuftig... många roliga komentarer och underfundiga frågor.



Hon fixade mat i lekstugan och bjöd maken på det. 
- Är det sallad? frågade han.
- Nej, det är spagetti och köttbullar, sa Alma.
Då minns jag när jag själv var barn och lekte affär och lagade mat av blommor, stenar, pinnar och blad.
I fantasin var det verkligen den maten man tänkte på... underbart!




Efter massor av utelek är det roligt med ett skumbad.
Sen är det bra att återlämna ett rent barn till föräldrarna... haha!


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken TOPPENDAG din Alma fick. Och du med :)! Vad mer kan man önska...
Och vilka sommarbilder du visar - underbara!

Jag håller med dig och din man; kröningen i GB verkar hedenhös. Det där med monarki är förlegat i ett modernt samhälle tycker jag. Ingen ska behövas födas till prins eller prinsessa som sedan blir kung eller drottning. Vi borde verkligen ha en demokratiskt vald statschef precis som så många andra länder har nuförtiden!
Kramar, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Min dag med Alma var en riktig vitaminspruta för mig! Hon är så lugn också, inget jobbigt alls!
Normalt tycker jag att det är lite kul och spännande med kungligheter. Men när jag såg och hörde ceremonin, då började jag undra. Vad är detta för något?!! Det kändes bara konstigt och mycket märkligt!

KRAM

Monica sa...

Härliga bilder från Bråviken och ert sommarhus. Och så fin lekstuga också med fina tjejen. Vilken fin dag! Ja, vi njutit.

Nej, vi som varit så otroligt mycket i UK, käraste dotter Anna bodde där i 14 år. Och maken också efter universitetsexamen som ung. Och jag älskar landet. Men, nej vi pratade inte ens om denna kröning. Moderns begravning såg jag inte heller först men fick tillsägelse🙂och det var ett långt liv med all dess historia.

Sonen Charles, så mycket som är märkligt och vi läser engelska tidningar och mest ont i hjärtat känner jag när jag ser Harry. Han hade tankarna på mamma denna dag sa han och så konstigt att se någon annan där hon skulle suttit. Jag tittat lite i mobilen på små filmer som körs och det räckte. Finns mycket att skriva men kan lätt bli en lång uppsats🙂

Jag har många synpunkter på vårt kungahus också men där tycker jag och tror jag vet att Silvia är en stor trygghet och bra så det blir ett fungerande par ändå. Kungen var ju tillbaka i Uppsala nyligen och var så glad. Han trivdes så bra som student där, jag minns honom, jag hade nyss slutat högstadiet då men han rörde sig fritt och lätt i stan. Andra tider.

Sen kan det räcka med kungliga, är min åsikt😀

Channal sa...

Hej Monica! Tack, en fin dag tillsammans med Alma!

Jag älskar England, kallar mig anglofil! Så tragiskt att inte Harry fick stå med på balkongen och vinka till folket som hela övriga släkten. Det ÄR JU Charles son!! Usch säger jag bara! En spark mot prinsessan Diana som älskade båda sina söner. Charles och Camilla såg ut som clowner i sina kronor. Tror vi snart ser en ny modernare kung i Storbritannien. Själva kröningen kändes som 1400-talet - "Kungen som Gud!". Blev chockad! Inte var det så när vår kung kröntes. Tycker om vårt kungahus i alla fall.

KRAM

Mamma C sa...

Nej, det var inget som jag lade min tid att titta på. Men man såg på gatorna här att det var mindre folk ute. Så många britter satt nog hemma och tittade på det.
Vilken mysig dag ni fick Alma och du. Ni hann med mycket skoj innan det var dags att runda av den med ett bad 😉😀.
Härligt att värmen börjar komma nu där hemma.
Ha en fin onsdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Nu är värmen här! Hoppas bara den stannar. En jättemysig dag med Alma. KRAM

Annika sa...

Jo jag tittade, med stort intresse.
Så gamla ritualer, tycker både det är kul och lite jobbigt att de behåller dem.
Och ja, ibland var det verkligen så att det inte gick att inte garva. Tänkte, hur kunde församlingen hålla sig från att brista ut i jobbigt fnitter som inte går att stoppa, haha.
Speciellt när Charles var bakom de där skärmarna och kom ut i särk. Kronorna som såg ut som leksakskronor.
Ja, vilka ceremonier. Men jag gillar ändå sånt, hehe.
Jag satt och tittade från 5:20 till 9. Så det var inte så att jag behövde offra en hel dag till det hela. Men gillar att se sånt som är unikt och historiskt.
Svenska kungahuset ... ja ... jag vet inte vad jag ska säga .. men glad att Victoria en dag blir drottning. Blir intressant att se den kröningen.

Men ni hade det mysigt med Alma, och din natur är ju bara SÅÅÅ fin nu!!
Vackra bilder!!
Kramar från mig!

Channal sa...

Hej Annika! Så fint nu och jättemysigt med Alma!
Ja, precis... dessa skärma och när han kom fram... och de pratade om konung hit o dit! Jag fixade inte det! Victorias kröning måste bli något enklare och modernare. KRAM