fredag 12 maj 2023

En dag att fira❤

Kära vänner! Vilket underbart väder vi har, +20° och jisses så det blommar överallt!
Ja, det blommar både ute och inne... och idag är det makens och min förlovningsdag!
Tänk, det är TIO år sedan vi förlovade oss i Barcelona. Se HÄR!
Sen är det Charlotta och Lotta som har namnsdag idag den 12 maj.
Charlotta heter vi allihopa - jag, Ida, Alma och LOTTA - efter min mormor, Ida Charlotta.

Grattis till oss och speciellt till min Lotta!
Och självklart till er alla som heter Charlotta, Charlotte eller Lotta!


Blommor har ett alldeles eget språk och uttryck.
Jag har alltid känt mig berörd av den enkla renheten och själfullheten i detta språk.
Ända sedan jag var barn har jag älskat att plocka blommor... minns blomsterängarna.
Jag lärde mig namnen tidigt vad alla ängsblommor hette... och även de i trädgårdsrabatten.

Mamma berättade ofta om när min äldsta bror Anders 3 år gammal kom med nyplockade tulpaner.
Tulpanerna var utan stjälk... bara själva blomman... och jag tror det var från grannens rabatt! Haha!




Även min äldsta dotter Ida tycker om att plocka blommor precis som hennes dotter Alma.
Så vi har ett gemensamt intresse mitt barn, barnbarn och jag... blommor!

Minns när Ida var liten, 4-5 år. Hon hade varit i Kolmårdens djurparken med sin förskola.
Jag mötte upp dem när de kom åter med bussen. Först klev dagiskompisen Ola ut ur bussen.
Jag frågade honom om de hade haft en rolig dag. Han bara blängde på mig och sa med en trulig min...
Ida, hon vill bara plockar blommor och blommor hela tiden! Jaha, sa jag! Då berättade en fröken med ett leende att Ida ville stanna mest hela tiden och titta på alla blommor och plocka dem. 
Hahaha... roligare än att titta på alla djur.



Blommor som bara väntar på att plockas är alltid en glädje.



En nästangranne till mig odlar fantastiska blommor... hennes instakonto: jannike.ax.art.garden
Under hela sommaren och långt in på hösten kan man plocka eller beställa buketter av henne.
Förra året köpte jag hur många luktärtsbuketter som helst!
Nu har hennes tulpaner kommit... hon har Grab & Swish på utställda platser i samhället.
Dessa gigantiska dubbla tulpaner på lök köpte jag i söndags och nu har jag planterat ner lökarna.
Förstår inte att det blev så få tulpaner här hemma i min rabatt... jag spanar och väntar på att de ska komma.



Inred med blommor... blommor ger liv åt ett hem... de förhöjer livskänslan. 



Blommor skänker verkligen mig inspiration och glädje.
Det behöver inte vara några stora blomsteruppsättningar för att bäst komma till sin rätt.
I själva verket räcker det med några enstaka, väl valda blommor för att piffa upp hemmet.



Nyplockade tulpaner har overkligt lång hållbarhet efter att de skördats... 3-4 veckor.
Och dessa är lika vackra som William Morris mönster Pimpernel.




Här ska vi fira dagen med lite grillat...
Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är.

Trevlig helg och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Stort grattis till er båda på eran dag.
Håller med dig om blommor fullt ut.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Anonym sa...

Så vackra blommor och du är verkligen en bra fotograf Anna!
Ha en härlig lördag i underbara majsolens sken...
Kram, Annika

Channal sa...

Hej Carin! TACK! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! TACK! KRAM