torsdag 20 juli 2023

Det händer mycket här...

 Och bara en massa roligheter!

På Marstrand ena dagen och sedan på Malmslätt i Linköping den andra dagen.

Eller rättare sagt på Flygvapenmuseet tillsammans med Frank.

Så himla roligt att bara kunna ägna sig åt ett barn i taget... och det var bara Frank och jag.

Här har vi varit många gånger. Det är ett riktigt fint museum. 

Det finns flygmaskiner från pionjärtiden fram till dagens JAS 39 Gripen.

Måste vara ett år sedan vi var där sist. Det märks att Frank har blivit större.

Nu stannar han vid skyltarna och läser om flygplanen.

Han sa: "Det där planet skulle jag inte vilja flyga. Vingarna är gjorda av tyg."

- Jaha, är de, sa jag. Sen såg jag att de var det. Om inte Frank hade läst infot skulle vi ha missat det.

Jag sa: "Det planet fick de bara flyga under bra väderförhållanden".


Det var väldigt spännande...
 Att titta på skrovet och alla fynd efter DC-3:an som blev nedskjutet i Östersjön 1952.

Det är inte bara att titta på gamla flygplan... finns så mycket mer att göra där.


Att starta och flyga i en simultan-cockpit... Frank loopade, kraschade och loopade. 
Jag blev alldeles snurrig! Det kändes som man åkte med på riktigt.


I pysselverkstan var vi länge, ritade, konstruerade och byggde med Lego.


Vi avslutade dagen med glass och är man med mormor då får man med hem ett legoflygplan på 896 bitar!
Jippi sa mamma och pappa! Vingbredden var visst på 60 cm. Var ska du ha den undrade mamma Ida.
- Ja just det, var ska jag ha den? I fönstret eller hänga den i taket, sa Frank.

Vet ni vad! Igår kväll gick jag på rosa mattan med Ida och Lotta. 


Vi såg smygpremiären av filmen Barbie. Den var överraskande BRA! Fem stjärnor av oss.
Filmen är till för både dem som älskar eller hatar Barbie.


Filmen ger mycket att tänka på... dels satirisk delvis seriös med allvar och även massor av dans och musik.
Båda Ida och jag har lekt jättemycket med Barbie som barn... igenkänningsfaktorn var stor.
Vi kände igen både dockorna, husen och alla tillbehören. En nostalgitripp!
När gravida Midge dök upp tittade jag på Ida och sa:
”Den Barbiedockan hade ju vi!”
Ida svarade: ”Vi?!! Den var ju min!”. Haha just det, sa jag💕

Det var favoritregissören Greta Grewig som har gjort filmen.
Tidigare filmer av henne är Unga kvinnor - 2019 och Lady Bird 2017.
Vilken rolig kväll vi fick! Jag vill se filmen igen!


Filmen visades i stora salongen och den var fullsatt! 
Och det måste ha varit den snyggaste publiken ever i Norrköping… alla var klädda i rosa!


Ska leta fram alla våra Barbiedockor, Ken, Skipper, Midge och Shelly. 
Sen har vi ju vår egen lilla Shelly-docka Alma

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen ett trevligt och roligt museum! Toppen för både små och stora :). Jag har varit där för längesedan och vi tyckte om det redan då...
Filmen har jag hört ha fått bra recensioner. Det trodde jag nog inte. Kul att höra att ni också tyckte om den. Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Verkligen ett jättefint museum. Värt ett besök för stora som små. Barbiefilmen är ett måste, dagens snackis! Lite samma upplevelse som när jag såg filmen Grease 1978. KRAM

Mamma C sa...

En mysdag med Frank på flygplans muséet.
Den filmen måste jag se när den dyker upp på någon kanal på tv:n. För vem har inte lekt med Barbies.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Ja, vem har inte lekt med Baribe! Verkligen älskade det! KRAM