söndag 2 juli 2023

Rosens dagđŸŒč

Hej alla vackra sjĂ€lar! Idag, söndagen den 2 juli Ă€r det rosornas dag. 
Följ med in pĂ„ en tur bland mina rosor. 
De flesta planterade jag 1990, min första sommar i huset. 
Alla rosor har sin historia och alla har jag dem kĂ€r. 
Ja, man kan faktiskt vara kÀr i sina rosor och de betyder vÀldigt mycket för mig.

Peace Rose - Fredsros...


Fredsrosen har blommat hÀr hos mig sedan första sommaren 1990.
Minns att vi köpte plantorna för halva priset pÄ Obs Coop Ingelsta som inte finns lÀngre.
Om ni ska investera i en blomma i sommar mÄste ni skaffa er en Fredsros!
Rosen har otroligt stora blommor, upp till 16cm... och den Ă€r underbar med sin milda doft.  
Först Àr den gul, sedan bleknar basen till crÚmevitt medan de yttre kronbladen blir skÀra.


"Historien om Fredsrosen börjar strax utanför franska Lyon 1935.
Det var nĂ€r rosodlaren Francis Meilland korsar nĂ„gra rosor. 
Fröna han fĂ„r ger ett femtiotal plantor som han vill testa vidare. 
FramĂ„t hösten 1936 kommer de första blommorna. 
En av rosorna utmÀrker sig för sin skönhet och Francis börjar föröka den."


Francis Meilland hann uppleva rosens segertĂ„g över vĂ€rlden innan han gick bort 1958. 
I hans dagbok stod det: "TÀnk sÄ mÀrkligt att alla dessa miljoner rosor kommer frÄn ett litet frö, inte större Àn ett knappnÄlshuvud. Ett frö som sÄ lÀtt kunde ha missats eller kasserats i ett ögonblick av ouppmÀrksamhet."

KĂ€lla Ă–bergs.se


Den amerikanske konsuln i Lyon rĂ€ddade fredsrosen, Peace, över Atlanten. 
Han smugglade den i diplomatportföljen.

"Under kriget gick Francis i orolig vĂ€ntan pĂ„ att fĂ„ höra nyheter om hur rosen utvecklade sig. 
Han hade döpt den till Madame Meilland, uppkallad efter sin mamma. 
Den 29 april 1945 kom samtalet han lĂ€ngtat efter, samma dag som Berlin föll. GlĂ€djande nyheter. 
Francis nya ros ska börja marknadsföras i USA under namnet Peace. 
Senare samma Är gavs rosen till alla deltagare nÀr FN-stadgarna skulle undertecknas i San Francisco."




Fredsrosen blev omÄttligt populÀr efter andra vÀrldskriget i Sverige.
Minns nĂ€r jag var liten och jag var pĂ„ besök tillsammans med mina förĂ€ldrar till min farbror och faster, Lennart och Maj-Britt. DĂ„ skulle vi alltid gĂ„ runt i deras trĂ€dgĂ„rd och titta. 
NÀr vi kom till Fredsrosen och den stod i blom dÄ stod vi allihopa och beundrade rosen lÀnge.
Jag Àr sÀker pÄ att det Àr dÀrför jag tycker att den Àr rosornas drottning. Den Àr nÄgot alldeles extra.

Den ljusrosa klÀtterrosen New Dawn samsas med den stora vackra Fredsrosen vid husvÀggen.

New Dawn...



KlÀtterrosen blommar frÄn juni till oktober med fyllda blekrosa blommor som doftar lite citrus.





New Dawn  planterade vi ocksĂ„ Ă„r 1990... sĂ„ den Ă€r 33 Ă„r gammal.
Men den Ă€r Ă€nnu Ă€ldre. Det var min mormor Idas favorit. 
Rosen grĂ€vdes upp frĂ„n MĂ€stelotsens hus i Gamla Oxelösund, det huset byggdes 1870. 
DÀr jobbade min mormor som barnflicka nÀr hon var ung.
SĂ„ denna ros har hĂ€ngt med i över 150 Ă„r. Den Ă€r jag jĂ€tterĂ€dd om! 

Maiden's Blush...

 Denna stora rosbusken doftar verkligen som YSL Paris... rosornas rosdoft!

Det Ă€r en klassisk gammaldags ros... nĂ€r den vĂ€l blommar sĂ„ gör den det med besked! 
 Rosen Maiden's Blush Ă€r en yvig buske som blommar rĂ€tt lĂ€nge under hela sommaren.
Det kommer upp nya skott pĂ„ grĂ€smattan runt omkring rosbusken. 
Vi ska grÀva upp tvÄ och plantera dem pÄ andra stÀllen sÄ fÄr vi se om de tar sig.



Även denna ros planterades under vĂ„r första sommar i huset.
Den grÀvdes upp frÄn en gammal tomt i Kneippen i Norrköping.
Det var nÄgra vÀnner till mina förÀldrar som bodde dÀr och gav den till oss som inflyttningspresent.
SÄ denna rosbuske Àr sÀkert över 100 Är. Det Àr spÀnnande tycker jag.

Fairy Rose...


Den hÀr rabattrosen med alla minirosor har hÀngt med sedan starten.
Vi flyttade in november 1989... tÀnk, det blir 34 Är nu!
En riktig överlevare och den Àr sÄ tacksam att ha. Den blommar lÄngt in i oktober.




Mamma plockade alltid nÄgra kvistar nÀr hon var hÀr och satte i vas nÀr hon kom hem.
Det syns inte att man tar blommor frÄn busken eftersom de blommar sÄ rikligt.

Coral Dawn...




Den hÀr rosen planterade vi 2011 tillsammans med sex andra rosor.
Det Àr bara denna som har överlevt. Det Àr en storblommig klÀtterros.


Den ger oss mÄnga perfekta fylliga korallrosa rosor med en hÀrlig doft av Àpple.
Coral Dawn har en lÄng blomningstid. Jag tycker jÀttemycket om den.



Rosdoft Ă€r nĂ„got alldeles speciellt... och rosor Ă€r verkligen fotogenique. 
Ja, rosor Àr magiska! Allt ljus pÄ dig min kÀra lÀsare.

Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

6 kommentarer:

Barwitzki sa...

Underbart - jag kÀnner lukten av rosor bara jag tittar pÄ dina bilder... KÀrlek.
IgÄr var det rosornas dag... Jag visste inte det... tack sÄ mycket för din presentation av dina vackra rosor. Jag hittade och lÀste varenda en pÄ nÀtet. Rosorna blommar vackert i Är igen. Jag har sju olika sorter i trÀdgÄrden och njuter av dem varje morgon.
Tack för dina vackra bilder. En hÀlsning till dig.
Jag önskar dig en trevlig vecka. Viola

Mamma C sa...

SÄ mÄnga vackra och olika sorter av rosor du har i trÀdgÄrden.
Kul att ha en massa fina minnen av dem med.
Ha en ny bra vecka.
Kram Carin

Ninnie sa...

Men, vilka vackra rosor du har! Och sÄ roligt att ha de gamla rosorna, att de lever kvar!!

Jag vill ocksĂ„ ha rosor i min trĂ€dgĂ„rd, det ligger i mina planer...Än sĂ„ lĂ€nge har jag bara en ros, det Ă€r en polkagrisros som jag satte förra sommaren. Den blommar otroligt mycket just nu - helt översĂ„llad med blommor som doftar gott!
Tack för tips om fina rosor!!

Channal sa...

Hej Viola! Tack! Rosor Àr underbart vackra. Jag kan inte bara gÄ förbi en ros utan att spana in den. Fin vecka till dig ocksÄ. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Det gör rosorna speciella... det betyder nÄgot för mig! Fin vecka till dig ocksÄ! KRAM

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! VarsÄgod! Polkagrisros lÄter jÀttefint. Jag hade tvÄ CanCan-rosor, vita med mörkröda kanter pÄ kronbladen. Underbara. Men de dog efter en kall vintern, snyft! KRAM