fredag 21 juli 2023

Kära Vänner! Så var jag tillbaka på Marstrand!


Redan första kvällen började vi att njuta av Marstrand.
Vi strosade längs med kajen och tittade på alla fina båtar


Varefter vi slog oss ner på Marstrands Wärdshus och tog varsin Aperol Pritz.
Efter det var det dags för en god middag på Restaurang Grand Tenan.
Det var tur att jag bokade bord långt i förväg för här var det fullsatt.





Ja, det är lika viktigt att boka bord en kväll på Tenan/Grand Hotell och äta just Tenans
gratinerade havskräftor som det är att gå till Bergs konditori och äta vaniljbullar. 


Sist jag var här åt jag just klassiska Tenans kräftor och det gjorde jag självklart även i år. 
Vitt vin passade perfekt till. Jag NJÖT och grisade... inte lätt att äta med händerna när smöret dryper.
Jag bara måste försöka mig på och tillaga dem själv. Kan inte vänta tills jag kommer hit nästa gång! 
Gratinerade stora havskräftor med massor av smör och dill... och lite mer godsaker!



Maken tog dagens plattfisk... och det var inte helt fel. 
Enligt honom var det den godaste fisken han hade ätit... och då har han ätit många.
Kritvit piggvar, champinjoner, pepparrot och färskpotatis.
Allt var så, så himla himla gott!



Efterrätten gick inte heller av för hackor... och solen var med oss hela kvällen.
Tenan är väl värd en omväg bara för att få äta deras mat. LYCKA!




Skön kvällspromenad hem... varje dag gick vi förbi den stora pampiga vackra gula villan.
Den ligger på ett fantastiskt läge vid kajen. Undrar vem som bor där?





Vyn från vårt fönster... fyrvaktarbostaden som i folkmun kallas Lyktan. 


Detta är lite av ett landmärke för Marstrand tycker jag.
Läste att det var Pehr Gyllenhammars sommarbostad under 1980- och 1990-talet.
På 90-talet sålde den tidigare Volvo-chefen fastigheten för 730 000 kronor. 
2015 såldes den för 10-15 miljoner kronor! Lite skillnad på pris... inte gratis precis!
Vi bodde bredvid det stora gröna vackra anrika Marstrand Kurhotell... se nedan.


Tänk att få bo i denna fantastiska miljö med vatten i alla riktningar... livselixir!


Kvällen var lång och ljus... dags att dra ner rullgardinen. 
God natt från Marstrand!

Men här hemma blir det tre timmar bio för maken och mig. 
Vi ska se filmen Oppenheimer som har premiär ikväll. Älskar FILM!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Så gott det såg ut på tallriken hos er båda.
Ha en bra filmkväll.
Kram Carin

Anonym sa...

Vad roligt att se fler bilder från Marstrand :).
Du har verkligen öga för en bra bild! Så vackra.
Och maten såg underbart god ut. Mmmm... Kram, Annika

Monika sa...

Så vackert i Marstrand, länge sen jag var där. Åt havskräftor igår, stooora som vi köpt på Marcuskräftan i Väderstad. Vi åt dem naturella med aioli.
Kram Monika

Channal sa...

Hej Carin! Det var väldigt gott och lyxigt! Detsamma till dig! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Jag ser detaljer och allt i bilder. Önskar att jag kunde fotografera med mina ögon. En blick och en blink så blir det ett klick! KRAM

Channal sa...

Hej Monika! Älskar havet! Åh så gott! Tjusigt på Östgötaslätten också. Blev sugen på Omberg. Ska finnas en liten vingård där och så har vi ju Ellen Keys Strand också. KRAM

Monika sa...

Ja så fint på Omberg. Vi bodde 1 natt på Ombergs turisthotell som ligger precis vid Ellen Keys fina Strand och 1 natt på Särtshöga vingård. Mycket enkla boenden båda men god mat och dryck.
Kram Monika

Channal sa...

Men så kul Monika! Så vackert där. Precis en sådan tripp vill jag göra. Har hört att maten är jättegod på Särthöga vingård! KRAM igen!