tisdag 25 juli 2023

Vilket fint väder vi fick idag!

Kära vänner! Det har inte varit någon ordning på julivädret här hos mig! 
Växlande molnighet, regnskurar, sol, varmt, blåsigt och kyligt om vartannat!
Men idag fick vi en riktig skön sommardag... blir lycklig!
Termometern under markisen visade +25°C, väderappen +22°C.



Simply Breakfast!
Ja, jag har sagt det många gånger tidigare... jag är en riktig frukostälskare! 


Att inta frukosten utomhus är så skönt och det allra bästa är att kunna sitta länge utan att behöva stressa iväg.


Nu är det inte många veckor kvar tills jag ska börja jobba. 
Kommande läsår har jag gått ner i tjänst. Det känns riktigt bra! 
Jag kommer vara ledig på måndagar och fortsätta sluta klockan 12.00 på fredagar.
Jag var ju sjukskriven under hela vårterminen så jag tycker att det är klokt att starta upp hösten lite lugnt. 



Älskar den här duken... det är broderi av Karin Larsson i Sundborn.  
Jag har två vackra dukar av Karin Larssons mönsterskatt.
 2012 hade Hemtex ett unikt samarbete med Carl Larsson-gården.
Dagens lunch var mer än delikat så den vill jag bjuda på... 
Chow mein med räkor och stekt ägg



Woksås... 
 Häll 3 msk japansk soja i en skål. Tillsätt 1 msk majsstärkelse och rör tills det löser sig. 
Blanda ner 1 tsk flytande honung, 1 msk vatten, 1 msk rapsolja, en pressad vitlöksklyfta, 1 krm chili flakes och pressad saft från den halva använda limen. 
Dela den andra halvan i två klyftor till serveringen. 


Finriv skalet av en stor lime. Blanda ner limeskal med räkorna. Låt stå och dra.


Chow mein...
Skär broccoli i små buketter, skiva stammen tunt. 
Skär den vita delen av salladslöken i ca 2 cm långa bitar. 
Strimla resten (den gröna delen) av salladslöken tunt. Skiva rädisor. 
 
Hetta upp lite neutral olja i en stekpanna och stek äggen på ena sidan, tills vitan har stelnat. Strö över lite chili flakes och salt på den lätt krämiga äggulan.


Hetta upp rikligt med neutral olja i en wok eller rymlig stekpanna. 
Woka broccolin, rädisor och de vita salladslöksbitarna på hög värme tills de blir krispiga. 


Tillsätt nykokta nudlar och woksås. Woka ytterligare ca 1 min. 
Blanda ner räkorna. Strö strimlad salladslök över woken. 


 Smaklig måltid!



Servera Chow mein med stekt ägg och limeklyfta. Jisses så fräscht och GOTT!


Ja, så här kan det se ut lunchtid hemma hos oss... och idag satt vi ute på altanen.



Under klarblå himmel...


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!
Här blir det Allsång på Skansen! Sing-A-Long med Pernilla!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Finns inget bättre än att kunna sitta ute och äta.
Er lunch såg väldigt god ut. Tack för receptet.
Så klokt att trappa ner lite på din arbetstid.
Vi har också haft sångstund i soffan.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Hoppas ni kan sitta på er fina terass i värmen. Kvällar och morgnar är säkert perfekt! Maten blev lyckad så testa och laga den du med. Visst är det kul att sjunga i soffan 🎤🎵 😁 KRAM

Från Glam till Damm sa...


Hej,

Solen skiner alltid hos dej i Norrköping. Samma hos mina andra bekanta där i dina krokar. Ni har ett microklimat verkar det som. Njut!

Vi har inte använt altanen lika mycket i sommar som förra sommaren.

Så vackra bilder och vilken fin och smarrig mat!

Kramen,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Vi har haft tur med vädret, men juli har varit sisådär! Nu strålande SOL och blå himmel, +23 grader! KRAM