måndag 28 augusti 2023

Min helg och måndag...



Min lördag...

Kära vänner! Lördagsmorgonen startade vi med havregrynsgröt och färska hallon... mums!
Ute regnade det för fullt. Tände fotogenlampan och plötsligt blev det väldigt mycket höst.
Innan 90-årskalaset besökte vi mammas och pappas grav. Ja, sen var vi ju på ett stort kalas!



Min söndag...

Söndagen bjöd på sol och värme! Blev överlycklig när solen sken in på morgonen.
Skördade några tomater från balkongen... och vi tog en sväng till Svintuna marknad!
Med hem därifrån kom en hink med sommarhonung, äppelcidervinäger, 
rapsolja med citron och rabarberdricka Bag-in-Box.


Svintuna marknad är väldigt vackert belägen alldeles intill Bråvikens strand
 och inramas av både grönska och Svintunaån.


Efter Svintuna marknad tog vi bilen norröver på gamla E4:an.
Vi hamnade i Nyköping som är en fin liten stad. 
Vi åkte dit för att hälsa på makens svägerska som ligger på LAH.
Det kändes fint att få träffa henne men det var inte roligt att se henne ligga där... blev ledsen.
Hon är tio år äldre än jag. 70 år är ingenting. Kändes som det var sista gången vi fick se henne. SKITCANCER!


Efter sjukhusbesöket bar det av till Nyköpingshus. Det ligger vackert vid näckrosdammen.
Min mamma var väldigt förtjust i Nyköpingshus. 
Som barn var vi där och såg teaterföreställningen Nyköpings gästabud ett par gånger.



Vit näckros är Södermanlands landskapsblomma. Både maken och jag är födda i Nyköping.


Lunchen tog vi vid rökeriet... solen värmde underbart!
Sen är det lite extra att sitta vid vattnet... Nyköpingsån.



Stekt strömming, potatismos och lingon till ett glas iskallt Nyköpingsöl - Nils Oscar. 



En skön promenad runt Nyköpingshus efter maten. Det är verkligen vackert där.



Blev kaffe och glass nere vid hamnen innan hemfärd.
Tog en kula sorbet fläder&jordgubb till mjukglass.




Min måndag...

Idag måndag... och det regnade och regnade när jag gick upp! 
Klockan tio var det dags för nagelfix och klockan 14.00 ett besök till onkologen i Linköping.


Blev supernöjd med mina klarröda naglar... och det är verkligen skönt att få bli ompysslad av Sanna.
När jag var klar med besöket hos onkologen lyste SOLEN! 
Besöket och vädret kändes bra... så med raska steg gick jag till bilen.



Hamnade på Handelsträdgården vid Löfsta slott. Alla perenner 40%. Köpte rödvita aklejor.
Men det bästa var självplock av dahlior... älskar verkligen denna magiska blomma.




Blev en maffig bukett som kommer passa perfekt i vasen Dagg här hemma.


måndagsbuketten



Innan hemfärd tog jag en fika i solen och där träffade jag på en gammal kursare. 
Hon sa, att hon såg mig på håll bland alla dahliorna och att jag själv såg ut som en blomma.
Haha... gullig hon är! Vi kvinnor är bra på att ge varandra komplimanger och det gillar vi! 
Eller hur? Vi ska lyfta varandra och det tycker jag att vi verkligen gör här på bloggen.



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka vackra blommor du visar!
Näckrosor är lite speciella och ovanliga med sin vackra form, olika färger och flytandes i vattnet... Tänker på sagan om Tummelisa men det kanske var en annan blomma hon bodde i när jag tänker efter? Minns inte riktigt. Det var längesedan jag läste den.
Skönt att det blev en bra måndag med läkarbesök och annat. Kram, Annika

Mamma C sa...

Till Svintuna marknad tog alltid mamma och pappa bussen från Åby för att besöka.
Håller med dig om cancern och sjuttio är verkligen ingen ålder.
Vackra näckrosor och supergod middag som ni åt.
Fina naglar fick du också idag och skönt att besöket var bra för dig.
Gillar verkligen din maffiga måndagsbukett.
Kram Carin

Från Glam till Damm sa...

Hej Anna,

Så fint med röda naglar och speciellt till din måndags-outfit. Vad skönt att det gick bra på onkologen. Jag hatar cancer! Vad hemskt med makens svägerska. Det skall påminna oss alla om att leva livet på vårt bästa sätt och att njuta och vara tacksamma. Leva här och nu. Man vet ingenting om hur framtiden ser ut.

Vilka vackra miljöer att fika och luncha i. Härlig marknad med produkter som jag också skulle vilja ha.

Jag tycker att när man tittar i naturen så inser man att allt detta vackra absolut inte är en slump. Det är gudomlig skapelse som ligger bakom allt. Det ser man direkt på speciellt Dahlior. Vikta så symmetriskt och så perfekta, som japansk papperskonst...

Din kursare har helt rätt! Du ser ut som en vacker blomma,med en gnistrande själ.

Ha en underbar dag!

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Hej Annika! Tack! Visst är blommorna vackra. Tänk, jag blir också påmind om Tummelisa när jag ser vackra öppna kronblad. Har den boken någonstans. Ska läsa den för barnbarnen. KRAM

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Fick en fin helg! Visst är det tragiskt med cancer, usch! KRAM

Anonym sa...

Hej Anneli! Haha tack, vad gullig du är! Visst är skapelsen gudomlig! Från den lilla blomman till det nyfödda barnet! Allt så perfekt!

Varje dag är en gåva! Det gäller att leva här och nu! KRAM

Anki sa...

Så vackra blommor du fotat. Du är verkligen skicklig. Fin dag du fick.
Kram Anki

Channal sa...

Hej Anki! Tack! Det blev en fin dag! KRAM