onsdag 23 oktober 2024

Kultur är viktigt!!

Kära vänner! Idag åkte jag hemifrån när solen gick upp...
Jag var på väg till ScenGalej i Hallarna, Norrköping.
Där presenterades 16 föreställningar och konserter i sin helhet. Själv såg jag fem av dem.






Det var för oss som är kulturombud, lärare, kultursekreterare, m fl. Jag är min skolas kulturombud.
Det innebär att jag fick chansen idag att se och välja från ett smörgåsbord av föreställningar.

ScenGalej bjöd på teater, dans, cirkus och musik för barn och unga. Ett fullspäckat schema!  
Jag planerade vilka kulturaktiviteter jag ville se som passar 6-13 åringar.
Mitt schema: Puder, Världens musik, Skoja bara, Ifigenia och Sagolika Astrid.




Så mycket bra... riktigt proffsigt med hög kvalitet.  
Jag föll för föreställningen Puder... mimteater, balett, akrobatik och trolleri.



Mellan föreställningarna bjöds det på kaffe och smörgås.



De här två kvinnorna, musikerna Emilia och Nadin blev jag nyfiken på.
Världens musik - Sånger om glädje, vänskap, sorg, kärlek och fest finns i alla kulturer 
och på alla språk, alla kan känna igen sig. Vi fick höra sånger på sex språk, 
svenska, arabiska, farsi, norska, somaliska och spanska, framförda på sju instrument! 



Den här chansen att få se så många fantastiska kulturarbetare gör mig glad!
Ett enastående utbud för oss att ge till barnen.



Mellan 12.00-13.30 var det lunch. Jag tog en skön promenad genom stan.


Jag gick förbi en jättefin lekpark... Norrköping i miniatyr. 
Frank och Alma kallar den Bäverparken.


Och nu förstår jag varför! 
Hahaha gungorna är bävrar och det finns riktiga bävrar i Strömmen mitt i stan.



Ingen bäver i sikte...




Jag hamnade på Mannam... ett populärt ställe som serverar koreansk mat. 
Mitt val blev en Poké bowl med kimchi och grillad lax. En god lunch.






Det gula parasollet stod vackert vid den knallgula lönnen utanför Louis de Geer Konsert & kongress.



Imponerad av gräsänderna som inte far ner i vattenfallet. Vattnet är väldigt strömt.



 Minns när jag själv gick i skolan och vi fick gå på Lilla Teatern. Det var stort!
Eller när mamma och jag såg Nils Holgersson på Östagötateatern.
Många barn får inte se teater, dans och sång hemmavid. Så det är viktigt att de får det i skolan.
Nu har jag sett en hel del att ta med mig till jobbet imorgon. Önskar eleverna kunde få se allt!
Ja, allt var så bra... vilken ska vi välja? Nästa år tar jag med mig några elever.


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(Alla bilder fotade av mig.)

Inga kommentarer: