onsdag 2 oktober 2024

Min måndag... den sista september.





En intensiv dag med underbart väder! 
Klockan tio var jag på hud. Ska få en remiss för att ta bort ett fult födelsemärke. OK!
Fika med maken på Nelins Konditori... efter det köpte vi en boll-X och två krusbärsbuskar för halva priset.
Sen var det dags att gå till tandläkaren. En rutinkontroll innan jag ska få något slags syradropp för benskörhet.
Är det inte det ena så är det det andra, allt på grund av biverkningar av min medicin mot cancern.
Ja, jag måste dra bort en tand och det fixar inte tandläkaren. En tandkirurg ska göra jobbet på torsdag.
Det är bara att gilla läget och jag gör som de säger. Det viktigaste är att jag finns.
OCH DET GÖR JAG MED RÅGE!! ÄLSKAR LIVET!



Hur vackert är det inte vid Bråviken!



När jag kom hem fixade jag lite god mat och sen tog jag upp alla dahliaknölar.
Frosten kan slå till närsomhelst! Morgnar och kvällar är lite kyliga.

Parmesangratinerad kyckling med dragon och tomatsallad.


Egna söta tomater... godare än godis. Fortsätter solen att skina så kommer vi få ännu fler.


Förberedelser till parmesangratinerad kyckling 

Blanda ihop en ask naturell färskost, 1/2 dl mjölk, 1 msk dijonsenap, 2 tsk torkad dragon, 
en näve finriven parmesanost och en pressad vitlöksklyfta i en skål. Rör om allt! 



Parmesangratinerad kyckling 

Krydda kycklingfilé med salt och nymald svartpeppar. 
Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek kycklingen ca 2 min per sida. 
Lägg över i en liten ugnsform och häll färskostblandningen över. Ca 10 min i 225° i ugnen.





Servera parmesangratinerad kyckling med tomatsallad och rostad potatis. Smaklig måltid!


Jösses så gott och enkelt att göra! Sen att vi kunde sitta ute i solen var ljuvligt!



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

2 kommentarer:

Ninnie sa...

Hej Anna!
Härliga höstbilder! Ja, vi får passa på att njuta av det vackra höstvädret - oktober är en så vacker månad med alla sprakande höstfärger och klara krispiga luft.
Ledsamt med jobbiga biverkningar - men det kommer säkert gå bra på tandkirurgen i morgon.
Jag har inte grävt upp mina dahlior än - de blommar ju så vackert fortfarande. Men måste väl snart gräva upp dem, jag också.

Lycka till i morgon,
Kram från Ninnie ❤️

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Ja, hoppas det går bra imorgon.

Bäst att du gräver upp dina knölar. De är känsliga mot frosten. Du får göra vackra dahliabuketter. Fast jag såg att det ska vara 10°C dygnet runt nästa vecka.

KRAM