tisdag 23 juni 2026

Grönt är skönt...

Kärringtand, hundkex och kråkvicker i dikesrenen... sommaren står i blom.

Bjuder på vår söndagsmiddag som vi åt efter en heldag i vårt sommarbo...

Grillad fläskkarrè med chimichurri

ljummen potatissallad och egen smaksatt aioli...


Det här var riktigt sommarfräscht och gott. Köttet var perfekt grillat av min grillmästare. 
Enkelt kryddat med bara olivolja, salt, peppar och timjan, precis som det ska vara. 
Ibland är det enkla det allra godaste.




Piffa upp middagen med en snabb god aioli...
Blanda fin majonnäs med en riven vitlöksklyfta, lite salt och lite Fikon-balsamvinäger.
Gridellis Fico Verdi är dyr men dryg och JÄTTEGOD!!


Chimichurri passar perfekt till sommargrillat! 
Finhacka en schalottenlök, pressa en vitlöksklyfta, finhacka 20 g bladpersilja och 20 g koriander. 
Lägg allt i en skål. Halvera och ta bort kärnor och kärnhus från röd chili. 
Finhacka chilin och tillsätt till skålen. Citronzest från en citron.
Halvera den använda citronen och pressa ner saften från ½ citron i skålen. 
Blanda ner fin olivolja, lite grovmalen salt och 1 tsk socker.


Dressingen till potatissalladen
Blanda 1 msk dijonsenap, 2-3 tsk flytande honung, 3 tsk vitvinsvinäger, 
1 msk fin olivolja, salt och nymald svartpeppar i en skål.

Dela potatisen i mindre delar och koka mjuk i lättsaltat vatten.
 Strimla en halv rödlök och sugarsnaps. Skiva rädisor tunt. 
Blanda ner alla grönsaker och kokt potatis med dressing.


Efter en lång dag vid vattnet smakade det extra bra… som man brukar säga, sjön suger.





Ikväll Allsång på Skansen!
Glad sommar och smaklig måltid till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)

Inga kommentarer: