måndag 2 september 2013

Vilken helg!

Jag säger det igen... 


Vilken helg bland luktärtor, 60årsfest, bakning, shoppingfynd och söndagsbio!


Håll till godo... här kommer en salig blandning av helgens Instagrambilder.
Swedish teacher... Trough My daily eyes with My iPhone5!



Det blev kalas denna helg också... det var min svägerska som fyllde jämnt och det var fest i deras soliga trädgård i lördags. Ja, tänk vilket väder vi har! Solen den bara fortsätter att skina och värma oss!


Vi blev bjudna på så mycket god mat och de mest fantastiska tårtor... 
Självklart smakade jag lite av dem alla tre... inte kunde jag bara välja en sort!


På söndagen satt jag i lä och njöt av solen... 
Det blåste ordentligt så jag kunde höra hur äpplena dunsade ner på gräsmattan. 
Efter ett tag gick jag ut och plockade upp dem allihopa.

När jag såg hur vackra de var och hur gott de doftade blev jag sugen på Monika Ahlbergs äppelpaj med nötter!
Receptet finns i hennes första bok, Rosendals Trädgårdskafé.



ÄPPELPAJ MED NÖTFYLLNING.
  • PAJDEG 150 g smör 3 msk strösocker 1 äggula Ca 3 1/2 dl vetemjöl 
  • FYLLNING 4-5 äpplen 100 g smör 75 g valnötter 75 g hasselnötter 50 g mandel 1 dl strösocker 1 msk vetemjöl 3 msk mjölk 
  • TILL SERVERING vaniljglass
  •  Arbeta samman alla ingredienser till pajdegen. Lägg degen kallt en stund. Kavla ut degen och lägg den i en pajform. Nagga botten med en gaffel och fäst kanten med folie. Förgrädda pajskalet på 200° i ca 5 minuter. 
  • FYLLNING Skala, kärna ur och skiva äpplena. Lägg dem i pajskalet. Smält smöret och grovhacka nötterna. Blanda alla ingredienserna och täck äppelskivorna med smeten. 
  • Grädda i 200° i ca 30 minuter. Servera med vaniljglass.

Efter fikat åkte Lotta och jag till Stadium Outlet. Hon behövde lite nytt till idrotten.
Hon visste precis vad hon ville ha...
ett par Nike-skor, Rhönisch träningstights och T-shirt, ett par vita Adidas-shorts, en vattenflaska och två T-shirts.
ALLT UNDER 1000:-.
Snacka om FYND! Vi blev båda glada!
Glad är jag även för pelargonerna - mårbacka - som är gigantiska och blommar för fullt här hemma!


Här är jag i lördags med solen i ögonen i min sköna klänning från Lexington...
Hahaha... Ja, detta blev en blandad kompott från denna helg
Jag önskar dig min kära läsare en bra start på veckan och må solen lysa på dig var du än är!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig med min iPhone5 ) 

Jo, jag höll på att glömma... En sak till bara! 
Jag vill tipsa om söndagsfilmen som vi såg igår, Woody Allens Blue Jasmine
En riktig liten pärla med lysande skådespeleri av Cate Blanchett. 
Woody han kan verkligen få till det!! Missa INTE den filmen!!

32 kommentarer:

åse sa...

Vilken underbar bildkavalkad från er helg, förstår att det varit massor av trevligheter. Kram

Sahra sa...

Monicas äppelpaj är bäst!
Och filmen är super
Kram

Helenas enkla vardag sa...

Vilken helg du haft! Bilden på dig är ju så fin, din snygging.Älskar blåbärspaj..
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Helena

Välkommen Hem! sa...

Vilken färgprakt! Det märks att du gillar färg och det smittar av sig! Man blir ju så in i bomben GLAAAD! Än är det inte höst, inte här i alla fall, känns som mitt i sommaren, härligt!
KRAM! Judita

Channal sa...

Tack! Helgen har varit som en riktig vitaminbomb!

KRAM!!

Channal sa...

Bäst utan protest!

Ja, visst var filmen helt underbart BRA!!

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Ja, här har vi fullt upp och solen skiner!

Ljummen blåbärspaj med italiensk vaniljglass... sååå gott!!

KRAM!!

Channal sa...

Härligt att du blir glad Judita!

Hösten får vänta! Och det ska bli ännu varmare!! HÄRLIGT!

KRAM!!

Charlie sa ... sa...

Hello lovely!

Färger som tar andan ur mig! Era helger är så sköna och fyllda av det som är härligt här i livet.

Och nu fick jag ändan ur vagnen! Nu blir det bio ;)

KRAM!!

Channal sa...

Ja, det hör ju hösten till! BIO!!
Se Woody-filmen... den är så bra!

KRAM!!

Anonym sa...

Åh, vad sugen jag blev på att testa äppelpajsreceptet. Och jag som bantar...Gaaah!

Blommiga Rutan sa...

Hääääärliga bilder! Älskar både luktärter och Mårbacka pelargoner! I år är Mårbackorna verkligen extra praktfulla.
Brukar också göra Monica Ahlbergs äppelpaj, den är supergod.

Tack för filmvisningen, nu vet jag att jag absolut vill se den!

Skön fortsättning på veckan
Kram Anncathrine

Mamma C sa...

Vilken serie av vackra och färgsprakande bilder från din helg.
Kram Mamma C

Husbilen Tuzzen sa...

Vilken helg du haft! Tack för att du delar med dig av bilder.
Kram Helén

Mittgodastefinaste sa...

Underbar helg du haft med extra allt!

Kram jenny

anettan sa...

Vilken ärlig helg. Önskar dig en fin start på veckan. Kram Anette

kavallinskan sa...

Vilken härlig helg! Fina bilder och tårtorna ser ju smarriga ut! tack för filmtips också!
kram viktoria

Channal sa...

Kör 5:2 dieten! Ät som vanligt i fem dagar så kan du svälta i två dagar! Då är en liten bit äppelkaka ok!

KRAM!!

Channal sa...

Älskade luktärt o mårbacka❤

Den pajen är to die for!! Så god!

Ja, se filmen!! Så bra!!

KRAM!!

Channal sa...

Kalas, solsken och blomster! Sensommaren när den är som bäst!

KRAM!!

Channal sa...

Varsågod! Färgsprakande krispig sensommar!

KRAM!!

Channal sa...

Det bästa är vädret... att solen lyser varmt!

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Starten har varit kanon...

Detsamma till dig! KRAM!!

Channal sa...

De tårtorna var lite utöver det vanliga... mer som vackra mousserande bakverk!

Missa inte den filmen!

KRAM!!

dianasdrömmar sa...

Vilken härlig helg kram Diana

Annika sa...

Vilka underbara bilder från en fullspäcka helg! Vad härligt! Sv: tack så jättemycket, är verkligen nöjd med jackan. Och som svar på din tidigare fråga så...ja, jag har modellat lite men här upp i norr finns inte så många jobb för en gammal tant som jag. Ha en fin dag du vackra!! Kram Annika

Anonym sa...

Alltid lika vackra Anna! Härlig helg du haft och tack för du delar med dig! Färglada fina bilder som gör mig varm och glad!
Den äppelpajen har jag inte testat, måste jag ändra på. Jag älskar äppelpaj!
Vilka fynd ni gjorde, du och Lotta. Nu kan hon idrotta med värdighet!
Kram

Martina sa...

Härlig helg med vackra färger och god mat! Tartorna sag underbara ut! Liksom du gör!
Och filmen verkar bra!
Kramar

Channal sa...

Lika varmt och skönt idag också!

KRAM!!

Channal sa...

Tack!

Jackan är supersnygg precis som du! Du är ingen tant Annika!!

KRAM!!

Channal sa...

Testa den äppelpajen. Så god!

Färg piggar upp!

KRAM!!

Channal sa...

TACK!!

Filmen måste ni gå och se! Så BRA!!

KRAM!!