fredag 23 juni 2017

✿⊱╮Glad midsommar


Hoppas ni alla har en härlig midsommar! 


Mamma är tillsammans med oss... det känns fint!
Vi startade med en Bellini (aprikospuré och fin prosecco) när hon kom...



Vi har ätit gott, druckit gott och nu tar vi det bara lugnt... en skön kväll.
Vi har haft det hur trevligt som helst!


Silltårta till lunch ute på balkongen. Och jag fick massor av beröm för den!
(Den godaste silltårtan de någonsin hade ätit.)


En liten snapsvisa...
Vi äro små humlor vi, zum zum
Vi äro små humlor vi, zum zum
Vi äro små humlor som tar oss en geting.
Vi äro små humlor vi, zum zum!
SKÅL!


Vill bjuda på det goda receptet!
Skär bort kanterna på kavringen. Tre lager med kavring och fyllning.
Fyllning - en hackad rödlök, fyra hackade hårdkokta ägg, 2 dl créme fraîche, 100 g philadelphiaost, 
1/2 dl Kalles kaviar, 1 1/2 msk apotekets julsenap, lite salt och peppar. 
Låt stå och safta till sig över natten. Garnering - matjessill, gräslök, rom och rädisor. 


Ängsblommor plockade från vår tomt... och bra balkongväder.


Nytt beröm för desserten!
Det som verkligen är midsommar är en hederlig svensk jordgubbstårta... med nyplockade hallon.


Middleaged teacher´s Wardrobe Diary...


Dagens hallbild...
  • Rosablommig blus - Betty Barclay
  • Vita tajta jeans - Betty Barclay
  • Rosa platta mockaskor - Vagabond



Och glöm för all del inte att lägga sju sorters blommor under kudden innan ni somnar för sköna och vackra drömmar.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Sahra sa...

Och själv skulle jag hellre matvägra o svälta ihjäl om så sill var det enda som någonsin skulle erbjudas. Vi är alla olika huvudsaken att man får/gör som man själv vill. N'est ce pas?
Kram. Ha en skön sommar

Mamma C sa...

Vilken trevlig och fin midsommarafton. Silltårtan såg jättegod ut.
Kram Mamma C

Channal sa...

Absolut :-))! Stod och tänkte på sushi när jag gjorde silltårtan. Påminner mycket om varandra. Det är inte rå fisk utan inlagd/gravad. Wasabi är släkt med pepparrot, väldigt lika förutom färgen. Och sen har vi rättikan som påminner om rädisor. Nu fattar jag varför jag älskar sushi. För det är lika exotiskt som sill i alla former.

Hoppas du fick en skön kväll och att chevren var god :-) KRAM

Channal sa...

Tack!
Första gången utan någon av barnen som var med. Men de har jag träffat idag!

KRAM

Tummelisa sa...

Så god silltårtan ser ut. Ska nog prova att göra den.
En fråga, var kommer de fina snapsmuggarna med dalahäst från? Jag är galen i dalahästar i alla former. Undrar alltså var de är köpta? Har funnits en butik på "nätet" som hette Cosas som hade dem, men tyvärr verkar den inte finnas längre.
Ha en trevlig fortsättning på helgen.
Kram Tummelisa

Channal sa...

Tack! Visst är de fina! Älskar Mia Blanches keramik. Hon har en ateljébutik på Söder nära slussen, Åsögatan. Nu är det några år sedan jag var där. Hoppas butiken finns kavar. Kolla in hennes hemsida, https://miablanchekeramik.se

KRAM

Anne-Marie sa...


Vad fint att din mamma kunde vara med. :)
Oj så mycket gott ni åt.
Båda tårtorna ser väldigt goda ut.
Silltårta låter intressant. Har aldrig provat det.
Jordgubbstårta är så gott och dessutom med hallon.
Kramar!

Channal sa...

Tack! Ja, det kändes fint attt få rå om mamma hela midsommarhelgen. Åt tårta även idag :-)

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Å vilken fin midsommar ni har haft, och tack för receptet på sill-tårtan! Vackra kläder som matchar maten :-)
Vad kul att din mamma är med, det är så det skall vara. På andra sidan gatan från oss bor en äldre ensam dam vars vuxna barn bor i Stockholm och de besöker henne typ en gång om året i en dag. Usch vad illa jag mår av sådant.

Kram och ha en underbar dag!

Anneli

Channal sa...

Ja, det är konstigt! De borde skämmas! Så många äldre som är ensamma. Mina föräldrar har alltid ställt upp för oss under alla år. Skulle fattas annat att inte ge tillbaks. Jag gör det med glädje också. Man vet inte hur länge vi har varandra.

KRAM