tisdag 29 oktober 2019

Årets julkula är här!

Hej alla vackra själar! Om sju tisdagar är det julafton! JIPPI!!
Men alla får inte en fridfull jul. Hjälp barn i katastrofer. Sprid budskapet. Se HÄR!
För sjunde året i rad lanserar UNICEF Sverige den unika handmålade julkulan i glas som räddar liv!


Motiven på julkulorna är nostalgi... de ger mig fina barndomsminnen med värme och kärlek.
Eller som årets julkula med katten Findus som är hämtat ur boken ”Pettson får julbesök” från 1989, av Sven Nordqvist. Den får mig att inse att mina barn har blivit vuxna. Se julkulan HÄR!


Älskar de klassiska målningarna av John Bauer... 2018 var det prinsessan Tuvstarr och älgen Skutt.
2017 pryddes av söta Plupp, ett motiv av konstnären och barnboksförfattaren Inga Borg.


Stig Lindbergs motiv med Knips och Knops på Unicefs julkula 2016.



2015 var det den älskade barnklassikern Bamse som fick pryda UNICEFS handmålade julkula i glas.
 Bamse har stått på de utsattas sida sedan 1966!


2014's verision hade ett motiv från julens traditionella film med den givmilde Karl-BertiI Jonsson.


2013 designade illustratören Lotta Kühlhorn för UNICEF.  En färgstark julbock prydde julkulan.


2012 var det illustratören Ilon Wikland som bidrog med två änglar på blå botten.
UNICEFs unika handmålade julkula i glas är ett kärt samlarobjekt.
Samtidigt gör vi en god gärning. Läs HÄR!


Kram till alla... Anna

(bilder lånade från nätet)  

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Fina julkulor för ett bra syfte dessutom.
Kram Carin

Channal sa...

Fina julklappar till mina barnbarn också!

KRAM

Anonym sa...

Jättefint blogginlägg.... MEN inte lätt att hitta var man kan köpa julkulan. Jag fick googla mig fram och fann Unicefbutiken :)

Channal sa...

Hej! Tack! Andra stycket under Petsonkulan har jag länkat till Unicefbutiken. Det står ”Se HÄR!” Borde kanske skriva ”Klicka HÄR!”. Men vad bra att du fann den!

KRAM

Anonym sa...

Hej. Jag söker plupp julgranskulan. Om någon har en till salu v.v skicka ett mail till mig på john_shaft80@hotmail.com

Channal sa...

Hej! Jag har alla, även köpt dem varje år till mina barnbarn. Hoppas du hittar Plupp. Vi säjer tyvärr inte våra julgranskulor. KRAM