lördag 19 oktober 2019

En solig och rolig lördag!


En sån här färgsprakande morgon möttes jag av imorse när jag tittade ut genom vardagsrumsfönstret.


Idag har jag varit på utflykt till vackra Millesgården med min gamla barndomsvän Annika.
När jag var på bokmässan köpte jag boken om Hilma af Klint av författaren till boken, Anna Leastadius Larsson.
Hon tipsade mig om utställningen på Millesgården... så idag blev det av!
Det tog mindre än 90 minuter att åka dit med bil och vi kom fram precis klockan 11.00 när de öppnade.


Det  var 20 tavlor av Hilma af Klint som visades tillsammans med tavlor av två andra konstnärer, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke.
Alla tre gjorde livsval som vid den tiden, förra sekelskiftet, var ovanliga för kvinnor 
när de prioriterade intellektuellt arbete och konstnärskap framför familj och barn.



 Deras konstnärskap skiljer sig mycket, både till uttryck och till arbetsmetod.
Själv tycker jag väldigt mycket om Hilmas målningar både vad gäller färg och form.



Temat för utställningen är MÅLERI OCH ANDLIGHET.



Vi fick en jättetrevlig utflykt i vackert väder!





Och själva Millesgården med den vidsträckta skulpturparken och det fina konstnärshemmet tröttnar jag aldrig på. 








Vi tog även en jättegod lunch på Millesgården... 
Annika åt en svamprisotto och jag en krämig jordärtskockssoppa.


Att komma in i Carl Milles ateljé är mäktigt... den är så stor, ljus och fin.



På hemvägen vankades det kaffe och kaka i Järna. Tack Annika för en jättemysig dag ute på Lidingö.


Väl hemma åkte jag och hämtade Frank. Han och jag har haft en mysig kväll tillsammans. 
Vi beställde hem pizza och handlade lite roliga saker till halloween.
Men nu ligger han och sover i min säng. Imorgon ska vi måla tavlor!


Allt ljus på dig min kära läsare!

Trevlig helg och Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

Inga kommentarer: