torsdag 31 oktober 2019

Älskar Fårö...


Det har gått alldeles för lång tid sedan sist... maken och jag var här för 12 år sedan.
Året innan, 2006 hade jag semester på Gotland och Fårö med mina flickor Ida och Lotta.
Och 2005 åkte jag med en väninna till Gotland. Tänk, känns som igår men ändå inte. 

måndag...




På nordligaste Fårö ligger Langhammars naturreservat med ett raukområde som omfattar cirka 50 raukar. 
Raukarna står på en klapperstensstrand, omgivna av ett mycket kargt landskap, och några av dem är mer än 8 meter höga. 
På området finns en rauk som inofficiellt kallas Langhammarsgubben.




Några hundra meter väster om Fårö fyr börjar den 4 km långa sandstranden Norsta Auren.



Norsta Auren... Fårös allra bästa sandstrand måste upplevas... ett av mina paradis på jorden.


Den fantastiska stranden låg ödslig i ett magiskt solljus... 
Det var en vild och mäktig känsla att flanera där i de kalla vindarna.






Vi besökte även Fårögård... där bodde maken och jag sommaren 2007.



Lunchen tog vi vid Fårösund... allt annat var stängt på Fårö!
Smakade bra med en värmande broccolisoppa efter de kyliga promenaderna i den storslagna naturen.


På kvällen blev det fransk mat på Donners Brasserie som ligger ett stenkast från Clarion Wisby Hotel.
Här kan man få Cuisses de Grenouilles - friterade grodlår, 
Foie Gras - anklever eller Escargots - sniglar.
Vi valde något annat som var utsökt för både ögat och smaklökarna.
Jag valde Sein de Canard - Ankbröst, Rotselleri, Äpple, Kapris, Sidfläsk, Rödvin, Granatäpple, Anklever.
Maken tog Côtelettes d'agneau - Lammracks, Spenat, Potatis, Rödlök, Rödvinssås.
Till det fick vi ett fantastiskt gott fransk rödvin Château d'Anglès. 



Till efterrätt Crème brûlée...



Vilka dagar vi har haft... från söder till norr... fantastisk mat och Spa... och bästa boendet.
På tisdagen checkade vi ut och gjorde Visby innan färjan lade ut kl.16.50. 
Så det kommer ännu mer från denna underbara ö!

Kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Fårö har jag aldrig besökt men lika vackert där.
Kram Carin

Channal sa...

Fårö är ett sommarparadis!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Magiska Fårö!

Skulle ni kunna tänka er att bo på Gotland? Jag vet att de har lärarbrist.

Kram!

Anneli

Channal sa...

Nej, nej inte bo på öjn! Men gärna hyra ett hus en vecka på sommaren. Max tre fyra dagar under hösten. Skulle få lappsjukan!

KRAM