tisdag 23 juni 2020

Nu är det äntligen dags!



Att ta hand om fläderblommorna och göra den underbart goda fläderblomssaften! 
Mamma gjorde det varje sommar. Ja, hon fyllde våran frys med den godaste saften så vi hade hela året.


En kollega till mig skrev på Fb att hon har massor av fläder och att det bara är att komma och plocka.
Så nu är det min tur att göra fläderblomssaft, flädersorbet och goda fläderdrinkar.



Fläderblomssaft

Denna sats ger ca 2 1/2 liter saft.
30 fläderblomsklasar 3 stora citroner 1 1/2 liter vatten 1 1/2 kg strösocker 50 g citronsyra.
Lägg blomklasarna i en rostfri bunke som rymmer minst 5 liter.
Skölj citronerna i varmt vatten och skiva dem tunt. Lägg nere skivorna tillsammans med fläderblommorna.


Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyra.
Häll den heta vätskan över fläderblommor och citronskivor.
Täck med lock och låt saften stå i 3 dagar.



Så på fredag ska jag sila den och hälla upp den i fryspåsar och förvara dem i frysen för längre hållbarhet.
Sen är det bara att ta ut en påse ur frysen och lägga den i en tillbringare och hälla på kallt vatten!
Gott och läskande! Fläderblomssaft passar även utmärkt till bål, sommardrinkar och sorbet!


Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Det är så god saft.
Saknar vårt träd som vi hade på tomten i Sverige.
Kram Carin

Channal sa...

Visst är det gott! Jag skulle gärna vilja ha ett fläderträd! Nu har du väl citronträd istället! Läckert.

KRAM