fredag 4 augusti 2023

Ännu mer glass i stora lass!

Och idag har det regnat en hel del... men vad gör det!



Jaha, då var jag i Söderköping igen då... tillsammans med mormors gullungar Frank och Alma.
Det hör till... en tradition vi har varje sommar är att besöka Glassrestaurangen Smultronstället. 
En mysig tradition! Vi har ätit glass här en gång varje sommar sen Ida och Lotta var små. 
De har många roliga minnen av olika glassar. 
Som "Teenage Mutant Ninja Turtles" med popcorn o liten Turtlesballong. Haha!
Jag är säker på att även Frank och Alma kommer minnas sina glassar som vuxna.



Efter glassen en självklar tur med tåget Tuffe!




Alla supernöjda med sina glassar... så festligt och gott!



Innan turen med tåget tittade vi på hur båtarna tog sig igenom slussarna.
En genialisk uppfinning! Det går rätt så fort att ta sig igenom.



Madicken är en favorit och filmerna spelades in här i Söderköping.





I det här gula huset med stockrosor... där bodde Linus-Ida i Madicken-filmen.



Söderköpings Brunn. Där firade vi mammas 90-årsdag 2015.
1989 hade jag med mina flickors pappa vår bröllopsmiddag här. 
Vi skilde oss hösten 2003. Det blir 20 år sedan i oktober! Oj vad åren går!
Och nu i september har maken och jag varit tillsammans i 17 år!



Efter tågturen tog vi en liten lättlunch. Varm stekt strömming på mjukt bröd med lingon-gräddfil.
Jag blev överlycklig! De hade rökt flundra. Ett paket med tre stora flundror kom med hem.



Vi tog även en liten promenad genom staden. 


Överallt hade de fint dekorerade elskåp.




I Söderköping finns Sveriges nuvarande äldsta bokhandel. 
Den öppnade 1815 när huset var nybyggt. Den är unik. En riktigt fin liten bokhandel.





Och se, en häger i Storån! Det var här Madicken slängde i sin skolväska.
En mysig dag med ömsom sol ömsom regn... en klassisk svensk sommardag.

Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon i stugan!

Nöje i repris. Så trevligt! Bomull för hjärtat att få umgås med döttrarna.

När jag tittade på bilderna så tänkte jag: En riktig Madicken-stad. Sedan läste jag det du skrev. Så mysigt. Vilken bokaffär. Älskar sådant. Man hoppas bara de kan få vara kvar i många, många år till.

Jag önskar dig en riktigt fin dag.

Här i Dalarna regnar det så det skvalar ute.

Ha det gott!

Varm Kram,

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! Tack! Fin dag till dig också. Det är tur jag älskar glass! Vi blev sugna att titta på Madicken när vi kom hem. En hel del regn här också. Men jag tror vi fortfarande är med i tio i topplistan med flest soltimmar i Sverige. KRAM

Mamma C sa...

Vet inte om jag skrev det på förra inlägget. Men vi hade som tradition att åka och äta glass på smultronstället när barnen slutade skolan. Kommer ihåg att det var fler som hade det, för det var alltid mycket folk den dagen.
Där fick jag lära mig något nytt med. Att Madicken spelades in i Söderköping. Inget som jag visste, men nu ser jag att så var det på dina bilder.
Vilken härlig dag ni fick även om det kom lite regn på er med.
Kram Carin

Ninnie sa...

Men, vilken fin och mysig stad! Där har jag aldrig varit, vill åka dit!!

Härlig dag med barn o barnbarn, och god glass - underbart! Sommarkänsla, trots regn. Ja, sommarregn har vi fått mycket av i år. Det sägs att det regnat 25 dagar i juli i år, här där jag bor. Dripp, dropp...men oj vad det växer i natur och rabatter!!!

Anonym sa...

Hej Carin! En mysig tradition! Vi har ätit glass här en gång varje sommar sen Ida och Lotta var små. De har många roliga minnen från olika glasspinnen. Som Teenage Mutant Ninja Turtles m popcorn o liten ballong. Lottas favorit! Haha! KRAM

Anonym sa...

Hej Ninnie! Söderköping och Smultronstället är värt ett besök. Väldigt populärt! Förra året stod jag 45 min i kö. Igår kom vi in direkt! Men i måndags fick vi stå i tio minuter. Beroende på tid och väder. Ta en tur dit med dina barn och barnbarn! Fast det är ju en bit att åka för er. KRAM