lördag 5 augusti 2023

Härligt sällskap bland faten!

Att omges av goda vänner, god mat och dryck innebär att man är i gott sällskap.
Och det var vi idag... fint väder gjorde sitt också!


Kära vänner! Detta är min sista helg av sommarlovet. Känns helt ok faktiskt!
Fredagsbuketten hittade jag hos min nästangranne Jannike. Hon har Swish & Grab Blommor. 
Små enkla men stora ting som skänker mig mycket glädje är blommor!


Idag har vi haft en liten middagsbjudning... redan klockan tre kom gästerna.
Ett kärt återseende med makens gamla kollegor som nu även är mina gamla vänner.
Skål och välkomna med Svensk sommar – jordgubbar och rabarber med Cava.



Salta fiskar, chips och chilinötter... stämningen är alltid god tillsammans med dem.



Här har jag dukat fint för middag på altanen. Både med och utan alkohol i flaskorna.



Det serverades grillade lax-fjärilskotletter, ugnsrostad potatis, ljummen sallad och två kalla såser.



Mâchesallad, kalamataolivermix utan kärnor, oliv- och citronolja, 
 ljummen grön sparris och varma bakade körsbärstomater. Hur du gör tomaterna ser du HÄR!



Frasig smör- och parmesanpotatis i ugn – enkelt och gott! Receptet hittar du HÄR!


Två kalla såser till laxen. En med gräddfil, citronzest, lite citronsaft, lite honung, salt och citronpeppar.
Den andra var med sting! Gräddfil, naturell philadelphia-ost, massor riven pepparrot, salt och peppar.
En festlig och god middag!


Middagen avslutades med en Cheescake i glas med rabarber till ett fint italienskt dessertvin.
Det var väldigt gott och sommarfräscht. Se receptet HÄR!


Vi har haft det riktigt trevligt!
Skönt att det inte blev så sent. Imorgon är vi bjudna för att fira Idas födelsedag i förskott.
Jag ska baka kärleksmums, slå in paket, titta på matchen och hålla tummarna för våra svenska fotbollstjejer!

Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Monica sa...

Så fint och läckert allt! Och vackert i färger, ni matchar allt också, så vackert alltihop. Sov så gott och önskar en fin söndag.

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon,

Jag blir så glad av alla färger hos dig! Jamen visst är blommor enkel glädje på bästa sätt.

Vilken vacker dukning! Och maten sedan...Måste provas.

Tack för att du delar med dig av så mycket man bara blir så glad av.

Ja, alltid skönt att inte äta så sent, eller att gäster stannar så sent för den delen också :-)

Varm kram,

Anneli

Från Glam till Damm sa...

P.S. Den där fördrinken Svensk sommar. Använder du rabarbersaft och jordgubbssaft? Hur gör du den?

Anonym sa...

Hej och God morgon Monica! Tack! Jag har sovit jättegott! Och jag gillar att matcha🥰 KRAM

Anonym sa...

Hej Anneli och god morgon! Tack! Vi fick en trevlig lördag! Alltid kul att få umgås och äta gott. KRAM

Channal sa...

Hej igen Anneli!

”Svensk Sommar Jordgubb & Rabarber” finns på Systembolaget. Finns även med smaken Fläder & Krusbär. Båda lika goda.

Jag tar en del Svensk sommar och dubbelt med bubbel - Cava/Prosecco - med is och lite bär. Väldigt läskande och gott!

Skål o KRAM