onsdag 6 september 2023

Ett dygn i Stockholm...

Kära vänner! Vilka härliga soliga dagar och vilket dygn jag har haft! 
Det har verkligen gått i ett i dagarna två! Äntligen hemma!


Jag har haft det underbart ute på Djurgården i Stockholm med min yngsta dotter Lotta.
Det här var Lottas födelsedagspresent som hon fick i februari... ett event på Cirkus.
Lotta var så pepp och överlycklig över detta... hon skulle få se poddarna Trash Taste live!
Trash Taste är tre killar som bor i Tokyo, och de släpper en podd varje fredag på engelska. 
Lotta har lyssnat och följt dem under många år. De är omåttligt populära och har flera miljoner lyssnare.
Nu är de på Europaturné... de här killarna är lite som Lottas vänner. Cyberrymden är fantastisk!



Trash Taste is the anime podcast exploring anime, manga, and otaku culture with top anime YouTubers: 
Joey from The Anime Man, Garnt from Gigguk, and Connor from Cdawgva.”


Vi bodde på anrika Hasselbacken som ligger precis intill Cirkus i Stockholm.
Ja, entrén mellan byggnaderna är inte mer än 25 m. från varandra. Perfekt läge!



Vi bodde högst upp på våning fem med utsikt mot Skansen. Vi hörde när tuppen gol.
Sist jag var på Hasselbacken var 1978, det var en återträff efter min språkresa till Eastbourne.


Själva eventet började inte förrän klockan sex på kvällen så efter att vi hade checkat in vid två tog vi en promenad ner till vattnet. Grönalund som ligger mittemot Hasselbacken var stängt.


Vi åt gott på Bryggan och Berså... jag tog grillad vit fisk och Lotta grillad biff.

Efter maten satt vi länge nere vid bryggan och njöt av solen.


Vilken underbar sommarvärme det är just nu - och vad vackert det är i Stockholm.
Stockholm måste utan protest vara världens vackraste huvudstad!





Efter en skön promenad runt kvarteren på Djurgården var vi åter på hotellet.
Vi satte oss ner och kopplade av på deras terrass med utsikt över den lummiga trädgården.



Det blev kaffe och glass i skuggan innan vi gick upp till rummet för att vila lite.


JIPPI! Så var det dags för Lotta! 
Jag lämnade en överlycklig Lotta och hon hade absolut inga problem med att gå dit själv.
Tänk, för tio år sedan flög hon ENSAM till sin pappa som då bodde i Shanghai.
Det är en trygghet att känna och veta att man fixar att klara sig själv.




Nu var Lotta inne på Cirkus för att se Trash Taste live, så häftigt! Jätteglad för hennes skull!


Själv har jag alltid trivts med att vara själv. 
Blev närmare 10.000 steg... jag gick aldrig över Djurgårdsbron... höll mig kvar på ön.




Så lummigt och grönt och folk överallt... båtar som åkte förbi... och det bästa var den ljumma kvällen.





Nordiska museet är en ståtlig byggnad... det vimlar av museer ute på Djurgården.


Blev glad när jag gick förbi Junibacken. Åh där var vi ofta när Ida och Lotta var små. Så fint där!
Måste ta med mig Frank och Alma dit någon gång innan de blir för stora.
Astrid Lindgren är verkligen en sagoskatt! Frank och Alma vet att Pippi är min favorit...
Och Emil i Lönneberga, Vi på Saltkråkan, Lotta på Bråkmakargatan, Madicken, 
Rasmus på Luffen, Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Karlsson på taket och många fler.


Klockan närmade sig sju och solen låg väldigt lågt... 
Så visst känner man att vi är inne i september fast vi har sommarvärme.




Blev den godaste glassen ever hos Kennys Gelato tack vare en vän som tipsade mig på Instagram. 
Jag valde en kula av smaken Sicilian secret - jordgubbssorbet, lemoncockies, citronsorbet och citrusglaze.
Behöver jag säga mer än sorbet i världsklass! Kenny, han blev svensk glassmästare 2022. 




Åter till hotellet... kvällen var underbar och jag hade ingen lust att gå upp till rummet.



Här ser man hur nära Cirkus ligger Hasselbacken... vägg i vägg!
Lotta var klar 22.30... då ringde hon mig och var helt lyrisk. Jag mötte henne vid entren.


Vi somnade gott och sov länge. 
En ny onsdagsmorgon bjöd oss på en jättefin och god hotellfrukost!


Lotta köpte en T-shirt på eventet... på ryggen kan man se Trash Tastes turnering.
Det var FULLT på Cirkus och Lotta satt på rad fyra... bästa läget enligt henne.
Ikväll kör de i Oslo... själv har jag bara lyssnat lite grann på ett poddavsnitt med dem.
Bye Bye, Hej då hotell Hasselbacken och Stockholm! Tack för en lyckad vistelse!
Två dagar tillsammans med min Lotta är lyx!

 Hipp Hipp Hurra!
Väl hemma blev det födelsedagsfika hemma hos makens yngsta son Petter som fyller 33 år idag.



Jag kommer somna gott och imorgon blir det jobb efter 5 1/2 dag ledighet!
Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Monica sa...

Vilka härliga dagar ni haft! Och det är sagolikt vackert i huvudstaden, mer än någonsin i år tycker jag. Att sommaren varat så länge och nu i september de vackraste sommardagar. Vi njuter🙏och tackar.

På Hasselbacken och Cirkus har vi varit en hel del, så fint. En gång på föreställning kom Astrid Lindgren och gick in med oss. Var nära året hon dog. Ser ju kändisar lite då och då, plötsligt kan Persbrandt stå intill och börja prata, haha. Men Astrid var något särskilt, som att man kände henne.
Minns när dödsbudet kom och läkare och alla stannade upp en stund och hedrade med fina minnen.

Och så roligt att din dotter kunde vara med och se sina idoler. Måste kolla upp vilka de är.

Vackra foton, njuter.

Kram

Anonym sa...

God morgon Monica! Stockholm är verkligen en fantastisk vacker stad och somriga höstdagar som dessa gör den lite extra. Haha blir lite starstruck när jag snubblar på en kändis. Inte så vanligt hemma på min gata! Vi fick ett toppendygn! KRAM

Anonym sa...

Alltid så kul och intressant att se sin hemort med andras ögon... och jag håller med dig, Stockholm är en vacker stad! Med dina fina foton blev det jag ser så ofta mer synligt. Eller hur man ska säga. Lätt att bli hemmablind. Jag jobbar och bor inte så långt därifrån sen länge men som smålänning ligger Småland mig varmast om hjärtat trots allt. Konstigt det där med var som är hemma..? Jag har två hemma :).
Vilken härlig dag ni fick men den där japanska trion hade jag aldrig hört talas om. Jag börjar bli gammal ;). Kram, Annika

Mamma C sa...

Vi har en vacker huvudstad. Och du har knäppt många fina kort.
Vilken fin present till Lotta. Förstår att hon var lyrisk när du hämtade henne efter föreställningen. Även om jag inte vet vilka dessa killar är.
Ha en fin och bra torsdag.
Kram Carin

Rajani Rehana sa...

Beautiful blog

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Stockholm är vacker och fotogenique! Men visst är det så, det är lätt att bli hemmabild och bra att bli påmind om hur fint vi har det i Sverige! Jag har blivit bättre på det nu när jag är äldre. Jag har också två hemma! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack! Stockholm är ljuvlig! Jätteglad för Lottas skull och mysigt att få rå om henne ett dygn! KRAM

Channal sa...

TACK Rajani! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Älskar Stockholm!

Så vackra bilder. Din encore-karriär kan absolut vara resefotograf. Du kan sälja in vilken plats som helst med dina fina bilder.

Hasselbacken är så vackert och så praktiskt att bo där om man ska gå på evenemang på Cirkus. Flickorna och jag bodde där när vi skulle på Fantomen på Operan. Innan åt vi middag med hasselbackspotatis. Vi behövde inte ens ytterkläderna med oss, bara att kliva över gatan. Älskar den anrika miljön och alla kristallkronorna i taket vid frukosten :-)

Vilken fin tripp du fick med Lotta och vilken present! Det är balsam för själen att få umgås med sina vuxna döttrar.

Ha en fin dag!

Varm kram,

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! TACK! Gullig du är🥰 Verkligen ett perfekt läge att bo där när man ska på Cirkus. Stockholm ÄR vackert. KRAM