onsdag 20 september 2023

Redan tredje kvartalet av 2023...

Dags för boktips! Under juli, augusti och september blev det inte alls lika många böcker som förra kvartalet.
Jag började jobba i augusti så energin gick väl till annat. Fast fem böcker är helt ok på tre månader.


Valérie Perrin - Färskt vatten till blommorna
"Nr 1 på franska och italienska bästsäljarlistor och utnämnd till italiens mest populära "lockdown-roman". Färskt vatten till blommorna är en förtrolig och innerlig roman om en kvinna som envisas att tro på lycka mot alla odds. Violette Toussaint är vaktmästare på en kyrkogård i en liten by i Bourgogne. Tillfälliga besökare och lokala invånare samlas gärna i hennes kök för en kopp kaffe, en pratstund, en gråtstund eller ett förlösande skratt. Violette är en tystlåten kvinna som föredrar att lyssna på andra. Få vet egentligen varför hon lever här ensam, mellan sin vackra trädgård och den välskötta kyrkogården, bara att hon verkar vara tillfreds och sprider lugn och värme omkring sig. Sent en kväll får Violette ett ovanligt besök. En förbryllad man, poliskommissarie till yrket, förklarar att hans nyligen avlidna mor har önskat att få bli begravd i just denna kyrkogård, långt borta från hemmet och bredvid en för honom helt främmande man. I takt med att Violette hjälper honom att reda ut mysteriet kring hans mor, fattar kommissarien tycke för Violette men börjar även att gräva i hennes förflutna. Det blir slutet på Violettes stillsamma tillvaro..."

Detta är en berättelse full av känslor, mystik, magi och livets alla bottnar. 
Allt är möjligt och vem som helst kan återskapa sig själv, göra om allting. 


Åsa Hellberg - Inte utan min syster och Aldrig ensam.
Jag gillar historiska romaner om kvinnor. Dessa två romaner tyckte jag jättemycket om.
Välskrivna historiska tidsdokument från 1900-talets början med en blandning av fiktion och verklighet där spännande och intressanta intriger blir till en underbar familjehistoria. Hoppas på en fortsättning. Böckerna utspelar sig under 1900-talets början och det handlar om kvinnor som vill få välja hur de ska leva sina liv. Inte självklart under den tiden. I Aldrig ensam får vi följa med till New York, Manhattan. 


Trude Teige - Mormor dansade i regnetÄnnu en historisk roman om kvinnoöden. 

Boken är gripande och verklighetsbaserad och den skildrar livet både i nutid och precis efter att andra världskriget har tagit slut. Tekla blev snabbt förälskad i Otto, när han kom till deras gård för att hjälpa till med hästarna. Det gick inte för sig att som norsk flicka binda sig till en tysk, men det var många som föll för de unga militärerna. Det är en något ovanlig vinkel att berätta hur den tyska civilbefolkningen drabbades av kriget. Jag tyckte om boken. Djupt berörande om en ung kvinna som under andra världskriget offrar allt för kärleken och får betala ett omänskligt högt pris. En välskriven bok som kommer stanna kvar i mitt minne 



Ulrika Rolfsdotter - Rovhjärtat och Syndabarn 

Första kvartalet läste jag Rovhjärta som är den första delen 
i en tät och suggestiv spänningsserie som utspelar sig i Ångermanland. 
Norrland noir är vad Rolfsdotter bjuder oss på och man associerar en del till Kerstin Ekman. 

Syndabarn är en lättläst, spännande och oförutsägbar bladvändare.
Höstmörkret har börjat lägga sig över Ådalen. En tidig morgon hittas tre tonårsflickor vid den mytomspunna Bålsjöns strand. Två av flickorna är döda, en är svårt skadad. Flickornas familjer har en koppling till socialtjänsten och Annie Ljung blir indragen i brottsutredningen.


Idag har jag haft en EHT-studiedag - Lärande hälsa och välbefinnande för hela skolan.
En bra dag, men att sitta framför datorn hela dagen och lyssna på olika talare gör mig rätt så mosig i huvudet. Men som sagt, en givande dag. Efter det var det dags att åka till min bokträff.
Japp, 17.00 var jag hemma hos Ulrika tillsammans med mina bokslukarvänner.
Vi tyckte alla om boken Mormor dansade i regnet. Den fick en stark fyra av oss!



Ulrika bjöd på så mycket gott... 
Mellan alla goda mackor och äppelpaj med vaniljsås blev det många roliga bok-, serie- och filmsamtal.
Jodå, vi pratade om massor av annat också. Ett trevligt avslut på en bra dag!



 Dagens bokval till nästa gång är Felsteg av Maria Adolfsson.
Felsteg är den första delen i den suggestiva deckarserien Doggerland. Doggerland är en ögrupp i Nordsjön mellan Storbritannien och Skandinavien. Landet är en kvarvarande del av den landmassa som tidigare förenade de brittiska öarna och den europeiska kontinenten. Idag består Doggerland av huvudöarna Heimö, Noorö och Frisel. En fiktiv plats där vi för första gången får stifta bekantskap med Karen Eiken Hornby. Kulturen präglas av en blandning mellan det skandinaviska och det brittiska.


Var hemma vid åtta... och nu kommer jag somna gott! 
Imorgon redan torsdag. Allt gott till dig min kära läsare!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Lite trött blir man allt att sitta vid en dator en hel dag och lyssna.
Skönt att dagen avslutades på ett bättre sätt då.
Kram och godnatt
Carin

Anonym sa...

God morgon Carin! Segt att sitta framför en dator från 08:15-16:30! Men intressant samtal. Sen en fin kväll med mina boknördar var kul👍🏻 KRAM

Annika sa...

TACK för alla boktips, Åsa Hellbergs historiska böcker lägger jag på listan. ÄLSKAR sådana.
Kul med bokcirkeln också, det är så bra med sådana eftersom man där får läsa böcker man aldrog annars skulle läst.
Anna, på tal om bältrosvaccinet ... det är om du har haft vattkoppor du löper risk att få viruset. Om du inte haft det så är det ingen fara. Men de flesta av oss har ju haft vattkoppor så vi löper stor risk att få bältros. Hemskt att drabbas av det. Ett dyrt vaccin är det både i Sverige och här, men jag tror det är värt pengarna att ta det.
Kramar!!

Channal sa...

Hej Annika! vattkoppor har jag haft och även mina barn och barnbarn. maken har haft bältros och det gör jävulskt on! Ska kolla upp det vaccinet! tack för tipset! Åsa Hellbergsböcker kommer du sluka! KRAM