söndag 3 september 2023

Min fredag... och helg!

Kära vänner! Här har det varit tvära kast från sorg till fest i dagarna två.

fredag...
Måndagsbuketten stod sig fint ända till fredagen... underbart!
 Regnet det vräkte ner hela dagen... helt plötsligt kändes det att hösten stod inpå knuten.


I fredags när jag kom hem till lunchen berättade maken att hans brors fru hade somnat in på förmiddagen.
Blev ledsen såklart! Gunnel fyllde 70 år i januari. Min mellanbror och makens yngsta bror är 70 år.
Två av mina svägerskor är 70 år och makens ex Lena är 70 år. Det är absolut ingen ålder.
Jag är glad att vi var där förra söndagen och hälsade på Gunnel. 
Den 29 juni satt vi i deras trädgård och åt jordgubbar, lättvispad grädde och nyslungad honung.
Det var sista gången som hon satt ute i solen... SKITCANCER!!


På kvällen var det personalfest för att fira av Sven, vår träslöjdslärare, som ska gå i pension.
Vi blev lottade i olika lag. Jag hamnade i "Blåsa ballongergruppen". Vi fick ihop 49 ballonger, en small, PANG!
Jag skrev Sven och skolans ledord - Kärlek, Ordning och Framgång - på ALLA ballonger.


Lustigt... i grillgruppen hamnade flest män... grillmästarna! 



En grupp hade dukat jättefint med servetter vikta som näckrosor...


Några andra ordnade med potatissalladen och grönsakerna. 
Maten smakade jättebra till Cavan jag hade med mig och bjöd på. Cava is best enjoyed with friends.
Ett gäng höll i olika lekar... är det lärare så blir det alltid lekar och tävlingar när det är fest.
Här vispades det grädde... fort, fort och sedan gjordes det tårtor i lagen. Allt gick på tid!


Vår tårta skulle föreställa en orm... haha! Vi tänkte utanför boxen i alla fall och den blev god.
Den som vann var såklart tårtan med Sven och ett hjärta längst upp till vänster. Jättefin!


Blev en hel del dans... discodans! 
Maken hämtade mig vid halv tolv. Undrar när de sista gick hem?
Vi fick en jätterolig och trevlig kväll! Så glad för min arbetsplats!
Ja, tänk att man kan ha det så kul på jobbet... Tack som sagt!


Solen sprack upp och det blev en väldigt varm och skön lördag.
lördag...
Den här helgen har det varit Östgötadagar... blev ett besök hos min gamla kollega och vän Lotta.
Hennes alster gör mig glad! Tycker mycket om hennes tavlor och de personliga tanterna i olika typer av lera.


Hon stod utanför den fina butiken Regnkedjan i Kolmården. Du kan läsa om den HÄR!
Av Lotta köpte jag en söt liten vas och två ljusmanchetter i keramik som nu pryder mitt kök fint.



Av Lena i butiken Regnkedjan köpte jag denna vackra bukett med vita stora dahlior, 
två rosa ljus och ett sött hårspänne med en nyckelpiga till Alma.


Så här tjusigt blev det i vasen Dagg när jag kom hem.



Slog in Almas födelsedagspresenter och bakade kärleksmums dekorerade med nyplockade hallon till kalaset. 
Mmmm... det doftade ljuvligt av choklad och luktärter i mitt kök vill jag lova! 



Klockan tre blev det fest för att fira Alma... ett jättemysigt 5-årskalas! 
Väl hemma efter kalaset var det sommar... maken och jag satt ute och njöt av kvällen.


Plockade in en bukett till mamma och pappa.


Det står alltid en bukett med blommor vid fotografiet på mina föräldrar i fönstret.


Lördagskvällen blev ljum och vacker i pastell.



Kvällsmiddagen blev enkel och väldigt god på vår balkong.
Jag hittade på allt eftersom och efter vad jag hade för ingredienser att tillgå.
Färsk ravioli fylld med spenat och ricotta, riven parmesan, 
nyplockade hallon, balsaminokräm och egen söt solvarm tomat.


söndag...
Idag har det varit lika varmt och skönt... de säger att septembersommaren drar in över Sverige! 


Som jag sa, blir glad av Lottas alster i keramik som jag köpte av henne. Se vasen i fönstret.
Maken hälsade på sin bror på söndagsförmiddagen... jag vilade och tittade på Finnkampen på TV.
Jag gillar friidrott! Finnkampen var en stor grej på 70- och 80-talet. Kul att den finns kvar!


Lite av dagens skörd från vår balkong... känner mig rik!


Maken kom hem och grillade... jag fixade potatisen och en tomat- och gurksallad av vår egen skörd.
Till det hade vi min tomatchutney... OMG så GOD! Smakade bra att äta på balkongen också.


Nu är maken på fotboll... match mellan IFK Norrköping och Djurgården. 
Heja Heja IFK! Vill ha hem en pigg och glad make!
Själv sitter jag i soffan med Mac'en i knät när jag gör detta inlägg. 
Samtidigt lyssnar jag på konserten MAGGIO BRYANT på SVT1! WOW, Så jäkla bra!
Veronica Maggio och Miriam Bryant är världsklass!


Helgen har bjudit på ett fantastiskt väder. Imorgon min lediga måndag... härligt!

Trevligt veckoslut, hoppas du har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Håller med dig att 70 är ingen ålder. Och fuck cancer.
Vilket fin fest ni ordnade för er arbetskollega.
Buketten var vacker som du köpte.
Tyvärr så gick det inget vidare för IFK.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Carin! Usch ja, FY F-N för Cancer!! Trist att IFK fick stryk med 0-2, ett var självmål! Maken sa att Djurgården var värdiga vinnare. Så han var inte så moloken. KRAM

Hannas krypin sa...

Nej 70 är verkligen ingen ålder. Cancer är verkligen en hemsk sjukdom. Så fint ni ordnat med ballonger och god mat.

Anonym sa...

God morgon Hanna! Tack, det blev lyckat i fredags! Cancern borde utrotas! Hemsk sjukdom. KRAM

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon,

Men så sorgligt. Cancer är en hemsk sjukdom. 70 år, då är man fortfarande ung. Min morbror var också 70 år när han dog, en riktigt ung och levnadsglad och pigg människa innan sjukdomen tog över. Nej fy! Man blir arg. Jag hatar cancer.

Ja, livet innehåller glädje och sorg. Upp och ner. Det är bara att inse.
Vilken fin avskedsfest för slöjdläraren, och vilka fina ledord eran skola har.

Här har vi också sköna temperaturer nu men miljontals med mygg så det går inte att vistas ute, trots solsken.

Ha en fin måndag! Du är väl ledig på måndagar, så njut av dagen.

Varm kram och mina varma tankar går till makens bror som förlorade sin fru alldeles för tidigt i livet.

Anneli

Anonym sa...

Hej Anneli! Tack! Din morbror 70 år ung! Det är hemskt med cancer! Vidrigt!

Visst har vi fina ledord! Här har vi inga mygg som tur är! Mygg 🦟 brrr! Hörde på nyheterna att flera platser har blivit drabbade i Sverige av en mygginvasion. KRAM

Monika sa...

Godmorgon!
Vi var i Uppsala den kvällen Veronica och Miriam uppträdde i Botaniska trädgården i Uppsala och detta program spelades in. Trevlig avtackning ni ordnade för slöjdläraren. Båda mina barn har gått i Skarphagsskolan, trevlig och bra skola.
Kram Monika

Anonym sa...

Hej Monika! Måste ha varit en upplevelse att ha sett den showen live!

Jaha, där ser man, kul! En fantastisk skola och arbetsplats. KRAM