söndag 28 april 2024

Min helg...

Kära vänner! Vilket osannolikt trist vårväder vi har haft med bara några plusgrader i flera veckor. 
Men nu ser det äntligen ut att vända... så innerligt efterlängtat!

Min fredag...
För maken och mig blev det en kulturell kväll. Middag och teater på Löfstad slott.



Löfstad slott ligger ca 9 km sydväst om Norrköping. 
Slottet omges av en engelsk park med en minnesvård i marmor över riksmarskalken Axel von Fersen 1755-1810 (Marie Antoinettes älskare), rest av hans syster Sophie von Fersen, gift Piper.
Idag är slottet ett museum och det står bevarat så som det såg ut då sedan den sista ägaren Emilie Piper avled 1926. Norra flygeln är ett värdshus och i den södra flygeln visas det teater. 
Vi har sett flera föreställningar där. Läs mer om slottet HÄR! Värt ett besök.



Doktor Glas och Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg hör till mina klassiska romanfavoriter.
Förväntningarna på uppsättningen var stor... men innan föreställningen god mat på värdshuset.




Meny Doktor Glas
Förrätt - sallad på skivad rökt anka, riven chevre, pinjenötter och hallonvinägrett.
Varmrätt - gösfilé, vitvinsås, örtolja, picklad rödlök, sockerärtor, rödbeta och kokt potatis.
Ett litet kafferep efter maten... allt smakade jättebra i en fin miljö.



Bild på den sista ägarinnan av slottet, Emelie Piper sitter på verandan till värdshuset.




Massor av applåder! Vi blev INTE besvikna!
Ett lysande kammarspel! Vi fick en supertrevlig fredagskväll maken och jag.

Min lördag och söndag...
Frank och Alma var hos oss... alltid mysigt!
Deras föräldrar packar för fullt... snart går flyttlasset!



Lördagen bjöd på sol och värme... vi pysslade lite i trädgården och tog fram utemöblerna.
Frank tog "knivbeviset" (jag visade honom hur man täljde med en morakniv).
Det tyckte han var jättekul! Han satt och täljde pinnar länge, länge! 
- Nu är jag lite som Emil i Lönneberga, sa Frank.


Alma hon samlade in gråsuggor, daggmaskar och en spindel. 
Hon var väldigt fascinerad över att sitta och titta på dem.



Alma kastade pinnarna i gräset som Frank hade täljt. 
Hon blev överlycklig när de fastnade i gräsmattan.




Både igår och idag vistades de ute mest hela tiden... 
Inne blev det glass efter maten och barnprogram på TV.


Visst är det mycket roligare att duka för fyra än för bara två!
Frank och Alma har blivit så stora... de leker så bra tillsammans. 
Sen hade de jättekul med grannbarnen när de var ute och lekte.



IFK Norrköping vann! 3 välbehövliga poäng och en glad make på det. 
Jag har haft en underbart härlig och rolig helg! 
Imorgon egentid och på kvällen träff med min bokklubb. 

Trevligt veckoslut, hoppas att du har haft en fin helg min kära läsare!

Kram till alla... Anna

(Bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Hej Anna!

Vilken fin start på helgen! Middagen på slottet ser verkligen god ut. Och vilka otroligt fina tallrikar den serverade på!
Teatern hade jag också velat se...Jag läste boken Doktor Glas för väldigt längesen, tror det var innan jag var tjugo, och minns att jag tyckte mycket om den.

Så mysigt att få rå om barnbarnen resten av helgen! Ja, de har blivit stora, båda Frank och Alma. Tiden går så fort!

Underbart att den "riktiga" våren verkar vara här nu. Hurra!!!

Kram från Ninnie

Anna i Portugal sa...

En väldigt skön helg förstår jag, både vad gäller väder, sällskap och aktiviteter, som alla verkar ha laddat dina batterier rejält. Önskar dig en bra måndag!

Channal sa...

Hej Ninnie! En kanonhelg! JA! Nu får jag skrika ut mitt vårskrik! Som vi har längtat! KRAM

Channal sa...

Hej Anna! Precis! Nu är mina batterier laddade! KRAM

Mamma C sa...

Halloj!
Låter som en underbar och mysig helg som du har haft.
Alltid roligare att duka bordet med några fler tallrikar än bara till en själv.
Ha en fin och bra ny vecka nu.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! En fullspäckad och rolig helg! Det är så lustigt. Dina tidigare kommentarer har försvunnit hos mig. Vet att Annika i Reston sa att samma sak hände med henne. Virus?!

KRAM

Stefan sa...

Jag har besökt många av de fina slott vi har i Södermanland. Nynäs, Taxinge, Tullgarn, Stora Sundby och ett antal till. Kanske dags att börja utforska Östergötlands.

Ha en bra Valborg framför brasan eller TV:n

Channal sa...

Hej Stefan! Jag har en stor tjock fin bok om alla slott i Södermanland. Tror det är det länet med flest slott. Finns väldigt många här i Östergötland också. Värt att besöka.

Trevlig valborgsmässoafton och KRAM