söndag 7 april 2024

Söndagsutflykt...


Kära vänner! Underbart att värmen är på väg tillbaka. 
Att vakna till minusgrader och snöstorm är lätt deprimerande, men idag har vi haft SOL och +16°C.


Maken och jag har varit vid Tåkern i Östergötland för att se tranornas dans. 
Tyvärr såg vi inte en enda trana. Men där var det fullt av andra fåglar.
Tåkern är en riktigt stor flygplats för 277 olika fågelarter.
Tänk, svalorna kommer ända från Sydafrika... snacka om flygtur!






Vid Tåkern finns det lite skog och stora strandängar... 
Där blommar orkidéer och majvivor under våren och sommaren.





Det är vackert vid Tåkern och det är en internationellt värdefull fågelsjö.
Så rogivande att gå omkring där bland alla fågelläten och de fria vidderna.



I naturreservatet finns vandringsleder, fågeltorn, grillplatser, sagostig och naturlekplats.
Hit måste jag ta med mig Frank och Alma med picknickkorg.


På håll såg jag en tofsvipa som gick och vadade i vattnet och pickade efter mat. Se bilden nedan.


Vid fåglarnas sjö ligger Naturum Tåkern, en port till naturen och kulturen i Tåkernbygden.
Det var verkligen ett jättefint Naturrum som invigdes 2012. 





Efter ett par timmar vid Tåkern styrde vi kosan mot Väderstad. 
Ett litet samhälle mitt på den östgötska slätten.


Där finns ett väldigt populärt konditori... fullt med folk och gott om plats i en idyllisk miljö. 
 De serverar alltid nybakat och färskt bröd samt klassiska bakverk.


Maken och jag avnjöt en mumsig lunchfika...



Min croissant med LAX & PEPPARROTSKRÄM var himmelskt GOD!!


Makens KÖTTBULLESMÖRGÅS PÅ DANSKT RÅGBRÖD.
Både hemmagjord rödbetssallad och köttbullar. Den gick hem vill jag lova!




Till efterrätt delade vi på en parisbulle/vaniljbulle...
 Och den var LIKA GOD som på Bergs konditori på Marstrand.
Med hem kom en burk honung och en flaska blåbärssaft.


Vi fick en underbar roadtrip... känner mig tacksam! 
Imorgon ska jag byta till sommardäck. Det ÄR vår!

Trevligt veckoslut, hoppas att du min kära läsare har haft en fin helg!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

6 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

En fantastisk utflykt med blå himmel, vackra vyer, gott sällskap och god fika. Väldigt fina bilder, jag har inte varit där så tackar för turen! Kram

Channal sa...

Hej Anna! Vädret var toppen... synd bara att vi inte fick se någon trandans. Men vad gör det när vi fick en supermysig dag!

KRAM

Ninnie sa...

Hej!
Vilken härlig vår-utflykt! Jaa, våren kom ju till sist, så underbart!!
Tåkern påminner ju väldigt mycket om Hornborgasjön här i Västergötland.
Där är det fullt med tranor nu har jag hört. (det var kanske där de var..!😉)
Och när vi satt och åt nu ikväll såg vi två tranor som spatserade runt på ängen framför vårt hus!

Ha en fin vår-vecka! Hoppas vårvärmen håller i sig - idag hade vi 16 grader varmt!!!

Kram från Ninnie

Monica sa...

Vilken härlig sommardag och idag också, det är helt underbart. Undrar var tranorna var. Har de dansat färdigt redan tro. Vi varit där och vid Hornborgasjön men det är länge sedan. Så vackert i omgivningarna och särskilt i vårväder. Ha det fortsatt gott, kram

Channal sa...

Hej Ninnie! Ja, det var nog vid Hornborgasjön tranorna var! Underbart väder! Idag har vi haft sommar, 18°C.

Fin vår-vecka till dig också. KRAM

Channal sa...

Hej Monica! Ljuvligt vårväder, som sommar! Älskar't! Hoppas det håller i sig! Dessa fågelsjöar är unika och väldigt fina. Undrar också var tranorna var... såg några på en åker!

Allt gott till dig! KRAM