tisdag 2 april 2024

Så kom snöstormen...

Kära vänner! Vilken härlig påskhelg det blev, med lite sol, värme och barnbarn!
Men idag är det hårda isande vindar och vitt vitt med snö... inte kul! 
Skönt att jag är ledig! Behöver inte ge mig ut i alla fall.


Svårt att se Bråviken när jag tittar ut genom köksfönstret. Snön yr omkring!
Och vi som hade tagit fram balkongmöblerna... buhu!


När det är ruggväder ute då får man göra det mysigt inomhus...


Som att laga god mat! Vill bjuda på dagens lunch från Annas kök.

Torskfilé med äggsallad, dill, brynt smör och potatis.


Här kommer receptet för två personer med inspiration från Linas. Så gott!

Äggsallad gör du så här...
 Skala två hårdkokta ägg och skär dem i små bitar. 
Finhacka en liten rödlök och 10 g dill. Blanda ihop allt i en skål tillsammans med 2 msk rom. 
Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar.

Pricken över i:t är det brynta smöret som sedan hälls över.
Den här äggsalladen kommer jag göra i sommar till matjessillen.

Ugnsbakad torskfilé gör du så här... 
Skär torskfilé i portionsbitar. Lägg i en ugnsform och ringla över lite olivolja. 
Krydda med salt och citronpeppar. 
Tillaga mitt i ugnen 150°C i 12-16 min (beroende på fiskens tjocklek).



Ljummen gurksallad gör du så här... 
Halvera rädisor. Skala och skär en halv gurka i grova bitar. Grovhacka 10 g dill. 
Hetta upp lite smör i en stekpanna och fräs gurka och rädisor ca 1 1/2 minut. 
Krydda med lite salt och nymald svartpeppar. Blanda ner dill i den ljumma salladen.


Brynt smör gör du så här...
Hetta upp 25 g smör i en liten kastrull. 
När smöret "tystnar" börjar det att brynas, vispa då hela tiden. 
När det doftar kola och har en gyllenbrun färg är det klart.


Toppa den ugnsbakade torskfilén med äggsallad och brynt smör. 
Servera med nykokt färskpotatis och ljummen gurksallad och gärna ett glas rosévin.
Detta Kära vänner var en riktigt härlig rätt! Lättlagad, snabblagad och omtyckt av maken.

Smaklig måltid!


Idag känns det verkligen som om vintern inte riktigt vill ge sig. 
Men jag hoppas att vårvärmen inte är långt borta...
För jag vill hänga undan vinterjackan och ta fram vårkläderna NU!



Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!

Kram till alla... Anna
(Bilder fotade av mig)

8 kommentarer:

Monica sa...

Det lät gott och äggsalladen ska jag göra. Brynt smör var bra du skrev om, hade glömt hur man gjorde.

Hade också möblerat på balkongen och lagt på dynor och kuddar som jag måste ta in igen. Snön yrde och vilka mängder! Och många plantor har jag satt men de var stora alla mot vad de brukar vara på andra ställen så jag tror de klarar sig. Ville ju ha det riktigt vårfint, haha. Vi frös så vi skakade när vi tog in dynor och borstade bort snön. Tur vi hade mat hemma och ombonat med tända ljus och blommor. Kram

Stefan sa...

Om inte alla svordomar vore uppfunna, skulle jag ha uppfunnit ett antal idag. Påskhelgens vårkänslor, utemöbler som plockades fram, vinterjackor som hängdes in i garderoben och på torsdag är det dags för däckbyte. Så kommer det här...!!!

Fina och trevliga bilder som gör längtan till våren lite lättare. Den riktiga våren alltså.

Channal sa...

Hej Monica! Äggsalladen blev jättegod med brynt smör. Mums!

Visst är det trist med värsta vintern i april. Hoppas det försvinner fort! Ska visst bli bättre till helgen. Jag som ska köra bil till Linköping imorgon. Gillar inte det! Tur vi kan mysa till det hemma.

KRAM

Channal sa...

Hej Stefan! Tack! Vi får ha vår inomhus! Jag ska byta till sommardäck på måndag. Då måste våren vara här. Ja, bara att ta fram vinterjackan igen!

KRAM

Anna i Portugal sa...

ingen känsla av snöstorm inne hos dig, där spirar våren med vackra färger och primörer. Brynt smör är så himla gott! Har t.o.m. gjort chokladbollar med brynt smör, mums!

Mamma C sa...

Halloj!
Mums 😋 säger jag bara om din lunchrätt.
Fy vilket skitväder det blev där hemma. Nu när våren hade gett sig till känna. Så skönt att inte behöva ge sig ut i ovädret i alla fall. Såg på morgonnyheterna vilket kaos det skapat på vägarna.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin

Anonym sa...

Hej Anna! Tack! Ja, vi får hålla vårkänslan inomhus. Visst är det gott med brynt smör! KRAM

Anonym sa...

Hej Carin! Tack! Idag, just nu är jag i Linköping. Soligt och vitt med snö. Bra väglag också. Till helgen blir det vår igen! Phu!!

KRAM