tisdag 9 april 2024

Mitt vårtecken ÄR tussilago🌼

 Kära vänner! Efter jobbet åkte jag till mitt tussilagoställe med kameran... 

Doften av jord och tusen gula små solar gjorde mig alldeles vimmelkantig av lycka!


Jag älskar att plocka blommor och nu har jag plockat vårens första bukett med tussilago.


Det är verkligen ett starkt barndomsminne... tussilago = min mamma🌼
Tänk när jag kom hem med en liten tussilagobukett och mamma blev överlycklig!
Sen satte hon den mitt på köksbordet i en äggkopp. 



När jag sitter i bilen och ser tussilagon LYSA i dikesrenarna då vet jag att vi är på rätt väg. 
Carl von Linné sa om tussilago farfara: "Du signalerar vår som ingen annan".


Våren spelar oss alltid lite spratt den här tiden i april. 
Nu hoppas jag värmen är här för att stanna... inga fler bakslag tack!



Lycka i en liten blå vas...


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

16 kommentarer:

Anonym sa...

UNDERBART :D!!!
Kram, Annika

Anonym sa...

Vilket tussilago ställe du hittat! Äntligen börjar våren komma, efter en lång vinter.

Monica sa...

Man blir jätteglad av att se dem, oj titta och så stannar man som du och plockar en liten bukett. Solen känns de som☀️kram

Channal sa...

Eller hur Annika! Underbart🌼 KRAM

Channal sa...

🌼Tack! Mitt lilla ställe som jag fann för några år sedan vid ett industriområde utanför Norrköping. KRAM

Channal sa...

Visst blir man glad av de små solarna🌼 Sanna bilen ropar jag! Maken bromsar! Ljuvlig tid! KRAM

Marie Karlsson sa...

Ja det är verkligen vårtecken och så fint vårtecken också =D

Stefan sa...

Det är en efterlängtad syn i dikeskanterna och den lilla blomma man mest förknippar med barndomens vårar. På äldre dagar har blåsippan tagit över som det mest efterlängtade vårtecknet.

Anonym sa...

Hej Marie! Tack🌼 Ett sant vårtecken! KRAM

Anonym sa...

Hej Stefan! Tussilago, blåsippor och vitsippor! Underbara vårtecken! KRAM

Anna i Portugal sa...

Det är verkligen en fantastisk blomma på så många sätt! Förstår du blev alldeles vimmelkantig där i havet av små solar. Kram

Channal sa...

Hej Anna! Eller hur! En ljuvlig liten blomma🌼 KRAM

Mamma C sa...

Halloj!
Jag tycker precis som du om denna supersöta gula blomma.
Det blev oftast en äggkopp de hamnade i eftersom inte alla skaft var så långa på dem man plockade hem till mamma när man var liten. Och ens egna barn till mig när de var små.
Ha en fin och härlig onsdag.
Här saknade jag mina torgvantar i morse. Vi hade bara +12 då.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Tussilagon är verkligen ett stark barndomsminne. Här har vi det lite kyligare idag +11°C och blåst... handskarna är på!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men sååå underbart.

Jag blir riktigt glad av dina bilder.

Här lär det dröja ett tag till innan vi får se tussilago.

Tack för du delar med dig.

Varm kram,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Tack! Visst är det underbart! Snart kommer de även till dig! KRAM