torsdag 30 maj 2024

Kulturtanter på vift!

Så var det dags för en träff med mitt bokslukargäng.
Vi möttes upp vid Kafé Kuriosa som ligger mitt i stan. 


Det är fiket med inredning från förr och som erbjuder en stor variation av hembakade kakor, tårtor och bullar. 
Där kan man även stilla hungern, bland annat med hemlagade matpajer, bakad potatis eller en toast.



Jag var sugen på något matigt så mitt val blev en räkmacka på rågbröd... alltid gott!


Ljuvligt väder, +24°C, så vi satt i deras trädgård som ligger på en innergård.
Där var huset målat i knallgult som en maskrosäng och det lyste som SOLEN!



Vi hittade lite skugga under syrenerna...
Boken vi hade läst till denna gång var Stacken av Annika Norlin. 
Den ÄR briljant och får högsta betyg av mig.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Boken skildrar en grupp fascinerande udda människor utanför samhället.
"Den är rolig, drabbande, tankeväckande och gör det man vill att en roman ska." - DN. 


Vi satt där och fikade och babblade (inte enbart om boken)... efter en timme var det dags att gå vidare.


Nämligen till Norrköpings Konstmuseum. Det är verkligen ett jättefint konstmuseum. Se och klicka HÄR!
Utanför museet står Carl Milles Danserskor och fontänen Spiral åtbörd, ett signum för staden.


Och se där! Idas och Lottas kusin Ebba jobbar på konstmuseet. Det var kul att få träffa henne.


Just nu har de två väldigt fina utställningar. 
Först tittade vi på barnboksförfattaren och illustratören Lena Sjöbergs utställning BERÄTTA! BERÄTTA!



Med hem kom en av hennes barnböcker - Hårdkokta fakta om ägg.



Lena Sjöberg har gjort jättemånga fina barnböcker... så spännande, roliga, kloka och intressanta!



Jag tycker om hennes enkla och vackra bilder med text...



Den andra utställningen var med konstnären Tyra Kleen - Ständigt sökande.
Hon var aktiv under samma epok som Hilma af Klint.


Hilma och Tyra var båda andliga sökare och det sökandet syns i deras konst.
 Det drev dem också att leva ett liv som för sin tid var mycket annorlunda.
Konstnärskapet prioriterades framför det sedvanliga med familj och barn.
De var båda överklassbarn och födda runt senare delen av 1800-talet.







Vi fick en jättetrevlig eftermiddag och klockan blev nästan åtta på kvällen. 
- Hej då och glad sommar sa jag till mina boklubbsvänner och började gäääspa-aaahhhhhh...
Nästa gång vi ses blir i augusti... till dess har vi bestämt två böcker att läsa.

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

4 kommentarer:

Anonym sa...

"I huset där jag bor" tycker jag mycket om :)! Har den på jobbet.
Planschen som är till är pedagogisk och väldigt kul och med många detaljer som visar hur ett hus kan vara uppbyggt. Den enes tak är den andras golv som Alf H skrev i sin roliga vers ;)!
Fint museum ni verkar ha i Norrköping! Kram, Annika

Channal sa...

Hej Annika! Vad kul! Vill gärna ha fler av hennes böcker. De är roliga och lärorika. Sen gillar jag Lenas illustrationer. KRAM

Mamma C sa...

Halloj!
Vilken trevlig eftermiddag/kväll du fick med dina vänner i bokcirkeln.
Satt och tänkte på hur många år sedan var jag på vårt museum. Tror det var när jag gick på gymnasiet.
Kuriosa är ett mysigt kafé.
Ha en bra fredag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Carin! Det var länge sedan du var där. Du får göra ett besök nästa gång du kommer hit. Jättefint konstmuseum. KRAM