lördag 11 maj 2024

Min Kristi himmelsfärdshelg... bland blommor och mat!

Vaknade av att solen strålade in i sovrummet...



Nöjd och glad åkte jag till mataffären, men måste erkänna att jag inte var så full av inspiration.
Irrade mest runt och handlade till slut kycklinglårfilé till middag.

Det här blev gott, mycket gott, så här kommer receptet... 

Parmesangratinerad kyckling med dragon och ungsrostade rotfrukter.

Blanda ihop 125 g färskost, 1/2 dl mjölk, 3 tsk dijonsenap, 3 tsk torkad dragon, 
1/2 dl finriven parmesan och en pressad vitlöksklyfta i en skål. 

Krydda 300 g kycklinglårfilé med salt och nymald svartpeppar. 
Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek kycklingen ca 3 min per sida. 
Lägg över i en liten ugnsform och häll färskostblandningen över. 
Strö över riven parmesanost och gratinera i övre delen av ugnen, 250° i ca 10 min.

Klyfta potatis och skär morötter i lite större bitar. 
Ringla över lite fin olivolja, salta, peppra och klicka på lite smör, 250° i ca 25 min.
Efter halva tiden ställde jag in kycklingen bredvid potatisen och morötterna. 


Servera parmesangratinerad kyckling med tomatsallad och rostade rotfrukter. Jättegott!!

Började planera nästa dags middag så jag tog ut ett litet paket nötfärs från frysen och la det i kylen.
Du vet väl att du sparar på el om du lägger frysta saker i kylskåpet... det är miljösmart!
Så tina gärna fryst mat i kylen så sparar du lite energi genom att den frysta maten 
kyler ner kylskåpet utan att kompressorn behöver arbeta.


Smakrika köttbullar med mandel, tomatsås och basmatiris.

 Finhacka en bananschalottenlök och lägg i en bunke.
Blanda ner 250 g nötfärs, 2 krm chili flakes, en pressad vitlöksklyfta, salt, nymald svartpeppar, 
2 tsk paprikapulver, 1 tsk torkad oregano, 1/2 dl ströbröd + 1/2 dl mjölk och 10 g hackad bladpersilja.
 Forma till ca 10 köttbullar. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och bryn köttbullarna ca 2 min.


Tomatsåsen gör du så här...
Finhacka en bananschalottenlök och en vitlöksklyfta. 
Hetta upp olivolja i en kastrull och fräs lök och vitlök ca 2 min. 
Tillsätt 1 msk tomatpuré, 1 tsk rödvinsvinäger, 1/2 ask krossade tomater, 1 dl vatten, 
1 tsk socker, en smulad kycklingbuljongstärning, nymald svartpeppar och 1 tsk torkad oregano. 
Koka ca 5 min. Ta i lite vanlig ketchup (2-3 msk) så såsen tjocknar.


Häll tomatsåsen över köttbullarna i stekpannan och sjud under lock ca 10 min. 
Strö över 25 g mandelspån och gärna lite hackad bladpersilja.



Servera smakrika saftiga köttbullar i tomatsås med mandel, basmatiris och en liten sallad.
- Det här måste du göra flera gånger, sa maken! Gott betyg!


I dag har det varit rent och skärt arbete i trädgården som gällt! 
Maken han har skurat trägolv och väggar ute på altanen. Jag röjde i rabatterna... 
Efter bara 20-30 minuter började jag att flåsa, snora, dregla och svettas. Ja, jag blev HELT SLUT!
Det är inte klokt vad medicinen har tagit ner mig... eller var det en pollenchock?!!



Jag tycker att det är jätteroligt att påta i trädgården så detta var INTE KUL!
 Att hålla på i timmar i trädgården det kunde jag glömma. 
Jag fick ta pauser och gör en sak i taget. Det får ta lite tid! Fortsätter imorgon.


Nu får vi riktigt sköna dagar hela veckan som kommer... älskar't!
Skön lördagskväll och allt gott till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Stefan sa...

Jisses vad hungrig jag blir.
Dagarna två har varit underbara, men själva Kristi Himmelfärdsdagen var lite trist. I.o.f.s. bra då vi hann dona lite i hemmet.
Fortsatt trevlig helg i väntan på sommartemperaturen som man lovat nästa vecka.

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon,godmorgon...

Vilken underbar mat! Tack för instruktioner så att jag också kan laga den.

Eran vår har kommit så mycket längre än våran. Jamen oj, det där med trädgårdsarbete. Riktiga work-out pass minsann, men skönt när värsta rundan är avklarad.

Kan vara pollenchock, för precis en sådan reaktion fick jag förra helgen när jag var ute och krattade gräsmattan. Det rann som en kran och bihålorna blev helt igensatta och så kom nysattackerna. Som en rejäl förkylning men jag funderade i samma banor som dig sedan.

Njut av det vackra vädret och av eran fina mysiga trädgård.

Varm kram,

Anneli

Mamma C sa...

Halloj!
Tack för de goda recepten.
Visst kan du ha fått en allergireaktion från grönskan i din trädgård.
Men allt behöver inte bli klart med en gång. Man kan skynda långsamt och njuta lite med av allt det vackra.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Stefan! Tack, detsamma! Bra att vädret vände... nu har vi sommarvärme! Så underbart! KRAM

Channal sa...

Hej Anneli! Tack och varsågod! Här har vi sommar... underbart väder och efterlängtat! Fy för pollenchock! Känns lite bättre idag. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Tack och varsågod! Precis, allt behöver inte göras på en dag. KRAM

Anna i Portugal sa...

Så vackert med dina tulpaner! Hoppas du snart mår bättre, här är det förkylning blandat med allergi just nu.. inte kul! Kram

Channal sa...

Hej Anna! Tack! KryaKramar till dig! KRAM