fredag 19 april 2024

fredagsbuketten...



Igår sa eleverna God Jul till mig... det såg ju ut som ett julkort ute... idag är all snö borta.
Fredagsbuketten blev massor av hyacinter i olika färger.
Hyacinten är väl våran klassiska julblomma. Blev överraskad när jag såg dem i Blomsterhuset.


Jag plockade ihop en färgglad bukett... en godisbukett.
Och det luktar jul... sniff, sniff... mmmm det doftar underbart!




Tycker du det är knasigt med en bukett hyacinter i april? 
Det tycker maken men inte jag!
Blommor gör verkligen skillnad. 
Så vackert!



Önskar dig en fin fredagskväll min kära läsare!

Trevlig helg och kram till alla... Anna
(Bilder fotade av mig)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också att hyacinter är en typisk julblomma men i den gamla sången

"Hyacinter och tulpaner både blommor och blad
på en svart telefontråd sitter svalor i rad
det kvittrar och glittrar om våren!"

så förstår man ju att det även kan vara en vårblomma :)!

Hur som helst är de verkligen vackra och doftar gott...

Trevlig helg!
Annika

Annika sa...

Hos oss (i USA) är hyacinter vårblommor så absolut inget konstigt i mina ögon. Men visst, jag har också starka associationer mellan julkänsla och hyacintlukt :). Men traditioner är till för att inspirera, inte styra, tycker jag! Och de knalliga färgerna osv är väldigt vårlika i mina ögon!
Kram,
Annika

Channal sa...

Hej Annika! Åh, den sången sjöng jag på lågstadiet. Älskade den sångboken. Minns de fina bilderna. Speciellt svalorna på rad🎶🌷Hyacinter o tulpaner både blommor och blad… det kvittrar det glittrar om våren! TACK! KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Hyacinten är ju faktiskt en lökväxt precis som påskliljor och tulpaner. De kommer på våren. Godisfärgerna blir vårligt också. Lite kul! KRAM

Monica sa...

Åh så fina och vackra färger! Det är bara en blomsteraffär här som har dem och jag brukar köpa och sätta på balkongen i fin kruka, de står länge.
Och är ju van från Storbritannien att de är vårblommor. Så vackert med dem, de är ju lite fylligare än andra blommor då.

En fin helg önskas, här är det innemys med tända ljus.

Channal sa...

Hej Monica! Tack! Men vad kul att du brukar köpa hyacinter. Minns påsken i fjol, då köpte jag gula hyacinter. Det är ju en vårblomma. KRAM

Anna i Portugal sa...

Hyacinter är definitivt en julblomma för mig. Men jag skulle gladeligen ha dem inne året om. De doftar ljuvligt och färgerna du bjuder på hänger inte alls ihop med jul för mig. Vad skönt att snön är borta! Önskar dig en skön helg. Kram

Mamma C sa...

Visst är det en julblomma. Men det är väl lökar som blivit kvar från i julas som blomster huset drivit upp och säljer som snitt nu. Fin blomma är det i alla fall och luktar gott gör den med.
Ha en fin lördag.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Anna! Vita hyacinter är min favoritblomma till jul. Men visst är korall, cerise, rosa, vit och blått lite mer vår. Och precis som du säger. skulle kunna ha dem året runt tack vare doften. KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Så är det såklart! Smart att säja dem som snittblomma. Så läckra! KRAM