onsdag 10 april 2024

Mina böcker första kvartalet...

Dags för boktips! Inte klokt, vi är redan snart i mitten av april!
 Under januari, februari och mars blev det sju böcker... isch, två böcker i månaden.

De fenomenala fruntimren på Grand hotell av Ruth Kvarnström-Jones
Den här historiska romanen bjuder på många fina kvinnoporträtt. 
Bokens handling utspelar sig under tidigt 1900-tal. 
Wilhelmina Skogh försöker göra Grand Hôtel till Europas finaste hotell.
En fantastisk bladvändare som jag rekommenderar varmt.
⭐️⭐️⭐️⭐️


Profeten och idioten av Jonas Jonasson
Haha vilken rövarhistoria! En bok med en stor portion humor som fick mig att skratta högt!
"Jonas Jonasson fabulerar med fantastiskt flyt och skriver väldigt ömsint 
om sina av livet hårdhänt behandlade romankaraktärer." M-magasin.
⭐️⭐️⭐️

España por favor av Åsa Hellberg
Åsas böcker är roliga och lättlästa. Sen att huvudkaraktärerna är 60+ älskar jag!
Tre bästisar Mia, Lotta och Noora drömmer om att flytta till Spanien.
"Sprudlande, solsäker feelgood med extra allt!" Femina.
⭐️⭐️⭐️⭐️


Rent hus av Alia Trabucco Zerán
Romanen handlar om hembiträdet Estela som jobbar hos en chilensk överklassfamilj.
Det är Estela som återberättar hela historien från fängelset. 
Hon är misstänkt för att ha mördat familjens sjuåriga dotter som hon tagit hand om sedan småbarnsåren.
Förtvivlat försöker hon påkalla uppmärksamhet från omvärlden utanför sin fängelsecell.
Men ingen hör och ingen ser! Otroligt vackert skriven... rått poetisk.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️


Jävla karlar av Andrev Walden
Den här självbiografiska romanen berör mig på djupet... Andrevs uppväxt är hisnande.
Men humorn och kärleken finns där i mörkret. Missa inte denna bok!
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Med bergens andetag av Therese Widenfjord
En finstämd roman om klassskillnader, etnicitet och komplicerade familjerelationer.
Allt utspelar sig i Appalachernas hisnade, vackra, vilda natur.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️


Tiga som muren av Maria Adolfsson
Författaren har byggt upp en helt fantastisk fiktiv värld, Doggerland, 
där människorna har ett eget språk och kultur. Det blir otroligt läsvärt. 
En man har försvunnit under mystiska former på Noorö. 
Först blir kriminalinspektör Karen Eiken Friis skeptisk. 
Hon har ingen lust att leka privatdetektiv och leta reda på bortsprungna vuxna män.
⭐️⭐️⭐️⭐️

Serietips att streama...
Deckaren Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils finns nu som miniserie på TV4play.
Serien kretsar kring Nora Sand som är en framgångsrik dansk journalist vars karriär 
plötsligt hotas av en skandal. Hon får i samma veva ett anonymt tips 
om två flickor som varit spårlöst försvunna sedan mitten av 1980-talet. 
Åtta spännande avsnitt med ett överraskande slut..


Vill även passa på att tipsa om några bra filmer.


Två väldigt udda och speciella filmer som jag dock föll för och gillade... maken gjorde det inte!
Poor ThingsDisney (Absolut ingen barnfilm) och Miraklet i GullspångSVTplay.
Du kan läsa om Poor Things HÄR och om Miraklet i Gullspång HÄR!


Andra akten är en riktig liten pärla med två av våra bästa skådespelare, 
Lena Olin och Rolf Lassgård. Filmen finns på SVTplay. Läs om den HÄR!
Svensk feelgood när den är som bäst. Både maken och jag tyckte om filmen.


Må solen lysa på dig min kära läsare var du än är!
Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig och lånade från nätet)  

10 kommentarer:

Marie Karlsson sa...

Ja du, det är verkligen vad fort det går man fattar inte, snart har vi semester igen =D. Toppen med massa tips för att läsa. Jag läser dock inte så mycket, men önskar att jag gjorde =D

Channal sa...

Hej Marie! Ja, snart är vi lediga! Du kan börja med att lyssna på en bok. Ett tips är när du åker bil eller städar. KRAM

Mamma C sa...

Många spännande och bra tips som du ger i både bok, serie och filmer. Tack 😊.
Kram Carin

Channal sa...

Varsågod Carin! Nattinatti! KRAM

Anna i Portugal sa...

Tack så mycket för tipsen! Har skrivit upp ett par av dem. Vi gillar lite olika ser jag, men det berikar - så bara positivt! Jävla karlar tyckte jag var läsbar, men inte så hissnande bra som alla andra tycker t.ex. Ha en fin torsdag! Kram

Annika sa...

Men här kommenterade jag igår, och min kommentar SYNS inte.
Så märkligt.
Skrev att jag läst Anders Waldens bok och ÄLSKADE den!!
Jag har nu laddat ner Grand hotel efter ditt tips igår. Fattar inte att min kommentar är borta. TRIST!!

TACK för alla tips.
Älskar dem!!

KRAMAR!!

Channal sa...

Hej Anna! Kul! Det är så min bokklubb fungerar. Böcker som de valt är oftast sådana böcker jag själv inte skulle ha börjat läsa. Olika genrer berikar. Jävla karlar... Ett plus att det var från min stad. Miljöer man känner till.

KRAM

Channal sa...

Hej Annika! Verkligen trist! Har fått till mig att det är fler som har problem med att kommentera hos mig. Inte kul!

Jäklar så BRA den boken var, Jävla karlar. Hoppas du gillar Fruntimren på Grand hotell. Jag tyckte mycket om den!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Avundsjuk på dig som hunnit ta dig igenom så många böcker. Jag längtar till tiden och ron att läsa.

Jag har läst Jävla Karlar och den boken uppskattade jag enormt. Både historien och sättet den är skriven på. Maskrosbarn, och även om jag själv inte var det så känner jag igen massor av hur saker och ting kunde vara för barn runt omkring och man förstår precis. Perfekt bok för bokklubb och bokdiskussion.

Ha en riktigt fin kväll.

Kramen,

Anneli

Channal sa...

Hej Anneli! Jag har svårt att komma i fokus med att läsa. Jag har börjat att lyssna på böcker. Perfekt när jag sitter i bilen eller är ensam hemma. KRAM