tisdag 16 april 2024

Utmanar min inre Agnetha!

Jag har varit hos min nagelfixare Sanna... mitt val blev ljusblått.
Det är 70-tal för mig! När jag gick på mellanstadiet köpte jag ett babyblått nagellack från Mary Quant.

Kollage gjort av mig med bilder från 70-talet som jag har lånat från nätet.

Nagellacksflaskan var rund med en blomma på. Min kompis Annika köpte lacket i grönt.
Det var riktigt hypermodernt och något alldeles nytt att ha blå eller gröna naglar. Så vågat!


Jag har även investerat i en ljusblåskimrande ögonskugga. 
Minns att jag bara hade blå ögonskuggor på 70-talet och tunna noppade ögonbryn.
Undrar om dessa tunna ögonbryn kommer bli trendiga igen. Vem vet!

Kollage gjord av mig med bilder på Agnetha Fältskog, lånade från nätet.

När jag gick på mellanstadiet 1974-1976 mimade vi ofta till ABBA på Roliga timmen.
Jag drömde om att få vara just Agnetha. Men nej! Jag fick alltid vara Benny, hahaha!
Mia och Annika var Anni-Frid och Agnetha. Lena var Björn om jag inte minns fel. Kul hade vi i alla fall!



Den blå ögonskuggan heter Silky sky... Silkeslen himmel.



Så MYCKET 70-tal och jag bara älskar det!
Ljusblå ögonskugga, plockade ögonbryn, lite fräknar och nude-läppstift.



Chanels makeup för våren går just i ABBA-Agnethas sminkning. Babyblått och nude-färger.


Blått nagellack är den trendigaste färgen på naglar våren 2024.

Tänk att det är 50 år sedan jag 11 år gammal satt och tittade på TV och såg ABBA vinna i Brighton.
Vilken lycka och vilket glädjetjut! Det var riktigt, riktigt STORT! Ett minne som sitter kvar!
ABBA-Agnetha sjöng och vann dagen efter sin 24-årsdag. En ung smålandstös.

Kvällens soundtrack... ännu mer nostalgi! 


Exakt sådana vita byxor, vitt linne och brett guldskärp 
som Anni-Frid och Agnetha har på sig i musikvideon hade även jag 1978.

Love the 70's


På disco 1978 i Eastbourne... jag 15 år gammal.

Här har jag på mig mina vita byxor... nyköpta i Brighton. 



Njut av kvällen min kära läsare!

Kram till alla... Anna

(Bilder fotade av mig samt lånade från nätet.)

10 kommentarer:

Marie Karlsson sa...

Tjusigt med ljusblått och det är sommar också tycker jag ❤️

Från Glam till Damm sa...

Godmorgon!

Love, love, love på de blåa från Chanel och ABBA-Agnethas sminkning. Jag minns den tiden, ABBA var stort och vi mimade till ABBA. Jag fick aldrig vara Agnetha :-) Men Annefrid och det var jag jättenöjd med minns jag.

Jamen tänk hur stora ABBA är och har varit genom tiderna. Jag fick tårar i ögonen på ABBA museet. Vilka känslor.

Ja, tänk att så mycket kommer tillbaka nu. Jag ler. Dubbelknäppta kavajer med axelvaddar m.m. Man känner igen modet på de unga nu. Jag kommer ihåg när så kallade skipants var moderna med resårband under foten. Jag hade snygga benvita med sytt pressveck. Då berättade mamma att precis så hade hon varit klädd på 1960-talet, och med stickad tröja till. Lite som Malin på Saltkråkan. Ja allt kommer igen gällande modet.

Härlig bild på dig på disko. Det var tider det.

Ha en fin dag!

Varm kram,

Anneli

Mamma C sa...

Jag minns det blå på 70-talet med. Kommer även ihåg när blå mascara kom och man hade det. Noppade ögonbryn var ett måste. Sedan har jag haft mina sedan dess 🙈.
ABBA var det många som ville vara på roliga timmen. Jag fick faktiskt vara Anni-frid någon gång. Jag var ju mörkhårig.
Ska nog måla mina naglar i blått jag med.
Kram Carin

Channal sa...

Hej Marie! Visst är ljusblått sommar… förgätmigej, blå himmel och blått hav! KRAM

Channal sa...

Hej Anneli! Lyckost, du fick vara Frida!! Haha exakt sådana skipants hade även jag! Så snyggt! Många roliga minnen! KRAM

Channal sa...

Hej Carin! Fick du också vara Frida precis som Anneli! Avis!
Minns kornblå mascara! Allt skulle vara kornblått under en period på 80-talet. Så snyggt!

Det tycker jag att du ska ha, blå naglar. Blått är flott! KRAM

Ninnie sa...

Hej Anna!
Nostalgi..! Ja, ljusblå ögonskugga, så fiiint! Det hade jag ju också förstås när jag var ung. Långt, naturligt ljusblont hår, blekrosa läppstift och ljusblå ögonskugga. Och mycket pastellfärgade kläder, ljusturkos, rosa, aprikos, ljusgult... Färger som jag tycker om fortfarande! Stor igenkänning på de där vita byxorna - hade likadana. De var höga i midjan, med veck så de blev lite pösiga och smala benslut - jag hade smalt läderbälte i midjan. Hade även ljusturkos såna byxor, snygga!!!
Så roligt när stilar och trender kommer tillbaka!


Så tjusigt med blå naglar!!!
Jag har sällan nagellack, det var heller aldrig hållbart i mitt arbete.
Men ibland målar jag naglarna - blir sugen på att måla blått nu.
Så fint!!!

Och ABBA - vilka superstjärnor!! Ingen har gjort popmusik som dem!!!

Channal sa...

Hej Ninnie! JA! Jag älskar pastell fortfarande! Jag köpte mina vita byxor i Brighton 1978. Det är de jag har på mig på bilden från ett disco i Eastborne. Så SNYGGA! Roliga minnen! ABBA kommer leva kvar med sin musik precis som Beatles. Melodier vi kan sjung med till! KRAM

Annika sa...

YAY!! Idag kom jag in här. Kanke mit problem är löst nu. HOPPAS!!
SÅ kul att se detta inlägg. Jag är ju som du, avgudade ABBA!! Alla ville vara Agnetha. Jag fick vara Frida med mitt mörka hår.
Blåa naglar hade jag med. Jag och min syster fick ett blått nagellack i julklapp och ett brunt. LYCKA!!
Nästa gång jag ska göra mina naglar, i maj, då blir det blått. Nu har jag fransk, och det känns också jättebra.

Vad söt du är på bilden på discot.
Vet inte om jag skulle ge mig på blå ögonskugga och blå mascara idag.

KUL inlägg. Gillar det massor.

HOPPAS min kommentar kommer med nu.

KRAMAR!!!!

Channal sa...

Hej Annika! Tack! Vad trist att det inte funkar att kommentera. Du är inte ensam om det problemet har jag fått till mig. Inte kul!

Men visst är det kul med gamla ungdomsminnen! Du kommer vara jättefin med blå naglar! Snyggt! Så du också fick vara Frida precis som Anneli och Carin. Lyckost!

KRAM