måndag 28 september 2015

Söndagsmiddag och superblodmåne!

Igår när jag gick och la mig vid elvatiden hade jag jättesvårt att somna.
Jag var pirrig och ivrig... hade laddat kameran och ställt klockan på 04.00.
Ville inte missa superblodmånen... 18 år till nästa gång och senast det inträffade var för 33 år sedan.


Klockan ringde och jag/vi hoppade upp ur sängen och ställde oss på balkongen lite nördiga så där.
Det var magiskt! Det gnistrade av stjärnor på den nattsvarta himlen och mitt i allt lyste supermånen röd.
Det var svårt att fånga känslan och få fokus på månen med kameran. Men jag är nöjd med resultatet i alla fall.
Och vi somnade om på bumsen...


Under söndagen åkte vi ut och hälsade på mannens son och sambo.
Vi dukade upp och bjöd på söndagsmiddag. Skönt att kunna hjälpa dem mitt i husrenoveringen.



Mannens son och sambo de är enastående. De jobbar med sitt hus jämt, Jämt, JÄMT!
Det kommer bli så vackert när det är helt färdigt! Det är svårt att förstå hur mycket jobb de lägger ner.
En sak är säker... jag skulle inte fixa det och då har jag världens tålamod ska du veta.


Sedan april bor de i en liten trång stuga på tomten som är helt inredd i furu med små odugliga kokplattor.
De längtar efter att kunna flytta in i huset. De blev jätteglada när vi kom med nylagad mat som doftade gott.
Sen var det ju väldigt mysigt att sitta där tillsammans inne stugan och äta söndagsmiddag.
Känns även bra att kunna hjälpa dem lite...



Det var riktigt gott det mannen och jag hade tillrett så jag bjuder på receptet.


 Thailändsk biffwok med pak soi, ingefära och jordnötter... very spicy!!
  • Woksås: skala och finhacka en bit ingefära (4 msk). Fräs ingefära och tre vitlöksklyftor (pressade) i 1 msk olja i en liten kastrull. Rör ner 4 tsk vetemjöl, 2 msk socker, 4 msk japansk soja, 1 msk kinesisk soja och 2 1/2 dl vatten. Koka ihop 2-3 min. Ställ åt sidan. 
  • Skär en röd paprika och 250 g pak soi i mindre bitar. Klyfta en silverlök. Strimla en röd chili och ca 500 g lövbiff. 
  • Hetta upp lite olja i en stekpanna eller wok. Fräs hälften av lövbiffen 1-2 min. Lägg på ett fat. Stek resten av lövbiffen på samma sätt. 
  • Blanda ner chili, paprika, silverlök, pak soi, stekt lövbiff och woksås. Låt koka ihop 1-2 min.
  • Toppa woken med 1 påse jordnötter. 
  • Servera med nykokt jasminris.

Till efterrätt blev det Råriven äppelkaka med vaniljsås. 
Det receptet hittade jag i senaste Allt om mat. Se HÄR!


Vacker utsikt över sjön Glan från deras hus... spännande fortsättning följer härifrån.
Sen vill jag tillägga... jag är gäst-instagrammare på @iNorrkoping så vi kanske ses där!

Må solen lysa på dig var du än är min kära läsare.

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)

24 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Måste vara helt fantastiskt att få hemmalagad mat levererad mitt i renoveringen! Så omtänksamt av er!

Kram Jenny

anettan sa...

Vilka snygga bilder du fick till av månen. Jag försökte men det blev inget bra men häftigt var det att se. Kram Anette

Villa Ell sa...

Så tacksamt med en god hemmalagad middag :-)

Jag var alldeles för trött för att kliva upp, en helg i ishallen tar musten ur en, men vi hade fullmåne hela vägen hem från Värmland... mycket vackert!

Kram Sandra

Channal sa...

Ja, det uppskattade de verkligen. Kul o kunna hjälpa.

KRAM!!

Channal sa...

Riktigt häftigt var det! Laddade finkameran med mitt teleobjektiv. Borde ha haft stativet. Svårt att få fokus.

KRAM!!

Channal sa...

Jag var också trött! Men nästa gång är om 18 år och jag somnade om direkt. Var bara uppe i tio minuter.

KRAM!!

No34 sa...

Hm, kommentaren försvann... provar igen!
Missade månen.... för molen. Var uppe kl 03.00 men såg inget tyvärr.
Så härligt av er att bjuda på middag, mitt i renoveringen. Smakade nog dubbelt så gott då! Vilket hus, och vilket jobb de lägger ner. Fantastiskt..!!!
Måndagskram från Kate

Channal sa...

Vi hade tur! Helt molnfritt. De blev jätteglada och hungriga var de också. Mysigt att kunna hjälpa.

KRAM!!

Kakaobönan sa...

Vilka fina bilder du fick till på superblodmånen!
Vad gulliga ni är som åker med hemlagad mat till ungdomarna! Förstår de blev jätteglada, både sällskap och mat!
Duktiga de är. Hoppas vi får se lite fina bilder sen när det börjar bli klart.
Kram Pia

Mamma C sa...

Missade månen för jag sov som en stock. Vilken fin överraskning för dom när ni kom med middag. Förstår att dom blev superglada för det.
Kram Mamma C

Från Glam till Damm sa...

Anna, tack för dina fina kommentarer på min blogg!

Oj vilka fina bilder du lyckades ta på månen! Min dotter fotade md sin kamera men skulle ha behövt ett stativ för att hålla kameran stilla, men det kunde vi inte spåra upp i byggröran...

Mannens son och hans sambo har ett fantastiskt hus. KAn du inte övertyga dem om att de behöver en bygg-blogg :-) Jag ser att det blir så superfint. Inget slår lite äldre hus vad gäller charm och potential för hur fint man kan göra. Gott för själen liksom.

Kram och ha en fin dag!

Anneli

Channal sa...

Kommer fler bilder längre fram på före efter! De räknar med att flytta in i slutet av oktober.

KRAM!!

Channal sa...

Det uppskattade de jättemycket, kul! Du får vara vaken nästa gång, om 18 år. För det är det värt!

KRAM!!

Annika sa...

LYLLOS er som såg den. Vi däremot såg inget, trots perfekt plats på klotet för detta fenomen, och trots perfekt tidpunkt för blodmånens absolut höjdpunkt, 22:47. Nope, mulet så in i bängen. DET trots att det vid 21:30 var helt klart. SÅ trist.
Du fick verkligen fina bilder, Anna. Jag minns månförmörkelsen från 82, hoppas man lever om 18 år då ;-))
Trevligt med middagen.
Kramar!!

Channal sa...

Tack! Visst skulle de ha en byggblogg. Skulle vara jättekul att följa och kul för dem att ha. Ett fint minne och en bra dokumentation. Har sagt det till dem. De fotar men är inte mkt för ord o layout tyvärr.

KRAM!!

Channal sa...

Trist att ni hade det molnigt! Här var det lite väl tidigt på dygnet men stjärnklar svart himmel. Riktigt läckert! Vi får hålla tummarna till nästa gång. 1982 då missade jag den. Minns inget om det då.

KRAM!!

Sallys hus sa...

Hallå där!
Men himmel vilka magiska bilder. Du är så himla duktig..
Mysigt att hjälpa till lit sådär
och jamen tänk om du hade kunnat babbla ikapp med mig o Helena i söndags...
haha då hade du också fått skura mjölk...;)
Så förstår jag att du längtar ihjäl dig efter bäbisen..;)
Kram Katarina

Blommiga Rutan sa...

Vilken häftig bild! Tänk att du fick en sån bra bild, så roligt!
Maten låter jättegod, skrivit ut receptet och lagt på kommande helgmat.
Kramar Anncathrine

Channal sa...

Tack! Hade gärna skurat mjölk med er och lärt mig mer om Macen. Längtar jättemycket efter den lilla bäbisen.

KRAM!!

Channal sa...

Månen var magisk o maten var GOD! Kul att du ska laga den till helgen. Lite byta recept du o jag!

KRAM!!

Home2tiny sa...

Häftiga bilder på en magisk upplevelse. Jag var också uppe, men tyvärr var inte månen alls så röd då, hm..... Ja att renovera tar sin lilla tid och helt klar tror jag aldrig man blir. Gulliga ni är som kommer med god middag, förstår att det uppskattas väldans mycket. Kramisar Tina

Channal sa...

Månen var inte helt röd 04:00 när jag fotade, den är nedan. Lite coolt att det ljusa syns. Orkade inte vara uppe så länge. Missade när den var som störst men inte röd vid 02:00.

KRAM!!

Hanna sa...

Vacker bild på fin utsikt.
Hanna

Channal sa...

Tack! Vatten och höstlöv är rogivande.

KRAM!!