fredag 24 april 2020

Fredagsmys med prisbelönad Cava o film⭐️

Vart tog värmen vägen? Vi har haft underbart varma dagar men puts väck med den!
Men jag ska inte klaga... 12 grader är helt ok den 24 april.


Vill tipsa om detta god rosa bubbel... TGIF!
Cava Pinot Noir Rosé Organic... 1+1=3 Reserva Familia tog silver Vinordic Wine Challenge.
Prisbelönad rosa Cava till paradisräkor...


Blanda aldrig ihop cava med vilket mousserande vin som helst. 
Cava görs nämligen med samma metod som när man gör champagne i nordöstra Frankrike – närmare bestämt i just Champagne. 
Metoden kallas därför traditionell och ger bättre balans mellan syra och sötma än andra mousserande varianter.


Bacon, champinjoner, röd paprika och purjolök steks i hop med grovmalen salt och svartpeppar.

  

När allt har stekts färdigt rör jag i en burk Crème Fraiche Tomat & basilika.
Strax innan servering lägger jag i nyskalade räkor.



Denna goda räkrätt är fredagsmys för oss precis som tacos var fredagsmys när barnen var små.
 Vet att jag har tjatat om paradisräkor i säkert tio år här på bloggen... LER!
Ikväll serverar jag det till ris, vitlöksbröd och ett glas rosa bubbel.



Ikväll blir det den Oscarsbelönade sydkoreanska drama-komedifilmen Parasit på SF Anytime.
Filmen är en avancerad kombination av komedi, thriller, satir och skräck. 
Berättelsen följer en familj från enkla förhållanden som på ett utstuderat sätt nästlar sig in i 
en förmögen familjs liv genom anställningar, förfalskningar och påhittade personliga relationer.


Filmen är den allra första icke-engelskspråkiga som tilldelats en Oscar 
för bästa film och fick dessutom vid Oscarsgalan 2020 statyetter bästa internationella långfilm,
bästa regi och bästa originalmanus av totalt sex nomineringar.


En trevlig kväll och skön helg önskar jag dig min kära läsare.
Bon appétit och kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig)  

8 kommentarer:

Ninnie sa...

Parasit! Jag har sett den på bio! Vilken annorlunda upplevelse...SÅ BRA!!!

Tack för recept, verkar gott! Vi har lyxat med fredagsmiddag ute på mysig restaurang inne i stan, känns bra att stödja restaurangerna som har det tufft i dessa tider. Bra ordnat och med distans mellan borden, och supergod mat!!

Channal sa...

Helt galet skruvad film! Riktigt BRA!! På fredagar vill man ju mysa till det!

KRAM

Mamma C sa...

Din räkrätt ser så god ut. Igår åt vi pommes till våra musslor för första gången. Det var jättegott till och blir nog fler gånger.
Den filmen ska jag lägga på minnet när den kommer på någon kanal som vi har.
Kram Carin

Channal sa...

Visst är det gott!! Mums! Filmen finns att hyra som en biofilm på Sf fast hemma. Kostar en del men det var det värt! Så BRA!! Lite Pulp Fiction-känsla!

KRAM

HWIT BLOGG sa...

Oj så gott! Bra tips på både rosé och film...
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Titti

Channal sa...

Tack! Detsamma till dig!

KRAM

Från Glam till Damm sa...

Men mums så gott!

Det där receptet kapar vi rakt av här i Dalarna. Vi som köpte hem räkor igår :-) Vi blev ju som eld och lägor när vi såg det här. Perfekt!

Ha en superfin lördag!

Stor Kram, Anneli

Channal sa...

Haha! Vilken tur! Superenkelt o jättegott! Smaklig spis o superfin lördagskväll till dig med.

KRAM